EU version

Podzemní giganti: Nejdelší železniční tunely se nacházejí i pod vodou

Podzemní giganti: Nejdelší železniční tunely se nacházejí i pod vodou
foto: Hannes Ortlieb/CC BY-SA 3.0 DE/wikimedia commons/Gottharský tunel ve výstavbě roku 2014
18 / 01 / 2025

Železnice se v dnešní době stále modernizuje. Některé železniční skvosty jsou zde už dlouhou dobu, jako je tomu například u železničních tunelů. Přinášíme seznam pěti nejdelších železničních tunelů na světě.

Nejdelší železniční tunel světa: Gottharský úpatní tunel

Nejdelší železniční tunel se nachází ve Švýcarsku. Nese název Gottharský úpatní tunel a prvenství si získal díky délce 57 kilometrů. Stavení práce začaly roku 1996, ale do provozu byl uveden až o dvacet let později, tedy v roce 2016. Tunel byl navržen do dvou tubusů, které jsou od sebe vzdálené zhruba 40 metrů. Jedná se o opravdový unikát, o čemž vypovídá i jeho hloubka. V určitých bodech je až 2,3 kilometrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira. Velkou roli hraje v osobní dopravě, ale především také v dopravě nákladní. Díky jeho výstavbě se doba cesty mezi Curychem a Milánem zkrátila o hodinu, což uvítají jak cestující, tak i firmy vyvážející své zboží do různých koutů světa.

Firmy pomocí něho mohou zboží převážet z rotterdamského přístavu na jih Evropy. V roce 2023 se stala v tunelu nehoda, při které nebyl naštěstí nikdo zraněn. Došlo k poničení zhruba osmi kilometrů, když uvnitř tunelu vykolejilo šestnáct nákladních vagonů. Osobáky zde nemohly jezdit několik měsíců, nákladní doprava byla omezena. Tunel byl uveden do zcela plynulého provozu až minulý rok v září, po necelých třinácti měsících, což velice zkomplikovalo obchody mnoha společnostem.

Druhý nejdelší tunel a rovnou pod vodou

Asijské země jsou oproti zbytku světa v oblasti moderních technologií využívaných na železnici o krok napřed. Není tomu jinak ani v případě železničních tunelů. Japonsko bylo napřed a na stavbě tunelu začalo pracovat již roku 1971. Řeč je o železničních tunelu Seikan. Stavbě ale předcházela největší lodní tragédie, která se kdy v Japonsku stala. Tunel spojuje japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó, mezi kterými se v minulosti mohli lidé pohybovat pouze za pomoci lodí a letadel.

V roce 1954 ale potkal jednu z lodí tajfun a o život přišlo více než tisíc cestujících. Někteří byli rozdrceni nákladem v podobě automobilů, ostatní se utopili. Dodnes je loď považována za japonský Titanic. Tunel je dlouhý 53,85 kilometrů, z toho se 23,3 kilometrů nachází pod mořským dnem v hloubce 100 metrů pod hladinou. Seikan je unikátní také díky dvěma železničním stanicím Tappi-Katei a Jošioka-Katei, které jsou v tunelu vybudovány. V případě nouze je zde možné vystoupit. Jedná se tak o první zastávky, které se nachází pod mořem.

Z Francie do Anglie stylově pod mořem

Pro nikoho nebude překvapením, že se na seznam nejdelších železničních tunelů dostal také slavný Eurotunel. Je pouze málo lidí v Evropě, kteří by tento zázrak neznali. Tunel spojuje francouzský přístav Calais a anglické město Folkestone. Celková délka je zhruba 50,5 kilometrů, z toho se 38 kilometrů úseku nachází pod mořskou hladinou. Bezpochyb se jedná o rekordní stavbu svého druhu. Tunel je opět složen ze dvou tubusů. Veřejnosti byl otevřen v roce 1994 a dnes je vyhledávaným způsobem přepravy mezi Francií a Velkou Británií.

Eurotunel byl navržen do dvou tubusů. V každém tubusu se nachází jeden vlak, který funguje jako rampa, na kterou řidiči najedou a v pohodě se tak dostanou do cíle. Než dobrodžuství tunelem začne, je potřeba vyplnit formulář kdy a jakým vozidlem do tunelu vjedete. Musíte se dostavit dvě hodiny před plánovaných časem odjezdu. Projedete check-in stanovištěm a následně vás čeká celní kontrola. Do tunelu se dostanete 25 minut před časem odjezdu a po celou dobu cesty musíte zůstat ve svém vozidle.

 

 

 

 

 

 

Jižní Korea získává bramborové místo

Za čtvrtým nejdelším železničním tunelem se opět musíme vrátit do Asie, konkrétně na území Jižní Koreji. Tunel byl, stejně jako Gottharský úpatní tunel, otevřen roku 2016. Yulhyeon tunel je součástí vysokorychlostní tratě mezi Suseo v Soulu a  Pyeongtaekem v provincii Gyeonggi. Jelikož se jedná o VRT, vlaky tu za běžného provozu dosahují zhruba 240 km/h. Prvotním plánem bylo vybudovat nejdelší železniční tunel, to se ale Jižní Koreji nepodařilo. První místo tak alespoň drží na svém území. Celkové délka sčítá 50,3 kilometrů a za Eurotunelem tak zaostává o pouhých 200 metrů.

Tunel pod jezerem, ale ne pod vodou - Tunel jezera Sung-šan

Na území Asie ještě chvíli zůstaneme, přesuneme se ale na území Číny. Již dlouhou řadu let Čína patří mezi železniční velmoce, a tak není překvapením, že se umístila i v TOP 5 nejdelších železničních tunelů.  Roku 2013 se začalo se stavebními pracemi a v roce 2016 byl projekt Tunelu jezera Sung-šan dokončen. Veřejnosti byl zpřístupněn o rok později. Jedná se o stavbu dlouhou 38,82 kilometrů, která spojuje zastávky Jiao a Changping East Station a hraje tak velkou roli v meziměstské dopravě Dongguan-Huizhou. Pod zemí se celkem nachází šest stanic, které mohou cestující využít. Vlak se zde prohání rychlostí 200 km/h.

Zdroje: zpravy.aktualne.cznovinky.cz, idnes.cz, denik.cz, cestolino.cz, railway-technology.com

Tagy