foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0/Lokomotiva 151, Krysa
České dráhy zvažují překvapivý comeback. Chtějí oprášit už vyřazené expresní lokomotivy řady 151 - legendy z federální éry. Stroje, které šly letos v březnu do důchodu kvůli chybějícímu zabezpečovači ETCS, by mohly dostat druhou šanci.
Železničním světem „otřásla“ zpráva, že České dráhy uvažují o rekonstrukci už vyřazených federálních lokomotiv 151. Vyplývá to ze systému veřejných zakázek, na což upozornily Hospodářské noviny.
ČD zvažují návrat „Krys“. Lokomotivy 151 mají dostat ETCS i šanci na druhý život
ČD vypsaly tržní konzultace na jejich dovybavení zabezpečovačem ETCS a elektroinstalací pro napájení střídavým systémem. Lokomotivy už nebyly pro dráhy perspektivní právě kvůli absenci zabezpečovače. Dojezdily letos v březnu. České dráhy v té době informovaly, že expresní lokomotivy posílají do důchodu.
Nyní však dopravce mění postoj a zvažuje nové využití těchto strojů. Takové úmysly potvrdil i náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta. „V rámci naší dlouhodobé strategie zajištění maximální konkurenceschopnosti v oblasti dopravních výkonů zvažujeme všechny možnosti technického zhodnocení i u některých starších rychlých lokomotiv,“ řekl HN s tím, že jim dávají poslední šanci.
České dráhy teď zjišťují, za jakých podmínek by bylo možné je efektivně modernizovat. „Takto upravená vozidla by mohla v budoucnu vhodně doplnit naši flotilu. Každá lokomotiva má svou ekonomiku,“ řekl Ješeta. Otázkou ale zůstává, zda bude modernizace cenově přijatelná. ČD budou rozhodovat v červnu.
Psali jsme
Masivní, hlučná a spolehlivá. Oranžový kolos T 678.0 měl být chloubou socialistických kolejí, jenže přišla zrada z Moskvy. Výrobu stopla dohoda,…
Šotouši v euforii i ironii. „Nikdo už nechce jezdit v pojízdné rakvi s rajčákem v ruce“
Vedle toho se redakce RAILTARGET podívala na reakce zapálených šotoušů. „Přiznám se, když jsem tu položku v tendrech ČD dneska odpoledne viděl, vyprskl jsem smíchy. Ale je to tak – a vlastně to nějaký smysl dává. Ano, České dráhy dají ještě jednu malou šanci "Krysám" řady 151,“ napsal jeden železniční fanda ve facebookové skupině. Ne každý s ním ale souhlasil. „Jediná rozumná varianta je vybavit ETCS Messerschmitty. Jezdit pravidelně v pojízdný zastaralý rakvi s rajčákem v ruce už fakt nechce, až na pár nadšenců, snad nikdo,“ myslí si další.
Psali jsme
Tahají ji jak kačera, hrají si se smrtí, zuří internet. Lokomotiva v Argentině zůstala stát a druhá ji zkouší rozjet. Lano napnutý…
Další uživatel reaguje i na výroky o zjišťovaných cenách a podmínek. „Tady je krásná srážka s realitou. Kraje a stát chtějí nové vozy, ale když pak zjistí, kolik to stojí, tak je řev… Viz PID…,“ narážel na dopravní podniky. Jiný diskutující situaci přirovnal ke každodenní realitě: „Doma je to stejné – když zjistíte, kolik stojí nová kuchyň, ještě chvíli vydržíte se starou,“ poznamenal ironicky.
Co je zač slavná „Krysa“?
Když fanoušci tolik diskutují, byla by škoda nepřipomenout, co jsou tyto veteráni vlastně zač. Lokomotiva 151, přezdívaná Krysa, je elektrická lokomotiva, která vznikla pod taktovkou Škoda Plzeň na konci sedmdesátých let. Je většinou určena pro vozbu těžkých rychlíků nebo dálkových vlaků. Stroj s výrazným zkoseným profilem dokázal táhnout i patnácti vozové rychlíky.
Závěrem jen připomeňme, že Krysa rozhodně není ojedinělá neotřelá přezdívka. Máme zde také například Karkulku, Pomeranč, Gorilu, Prasátko, Hurvínka, Bardotku, Ušatou, Hašišbednu, Šukafon a Ceckatou.
Zdroj: HN; ČD, facebook