foto: Global Times, cnsphoto/Vau! Takhle rychle jste ještě nejeli. Čína spustila nejrychlejší vlak na světě
Ty tam jsou doby, kdy si čínské delegace půjčovaly košile při návštěvě zahraničí. Čína patří v high-tecu k tahounům v oblasti inovací, a zvláště v oblasti železnice se ráda chlubí. Po stavbě a zprovoznění nejvýše položené trati do Tibetu, kde se museli inženýři vypořádat i se složitou stavbou v permafrostu, začala soutěžit v oblasti rychlovlaků. Její poslední maglev při zkouškách zase trhl rekord.
Autem z Šanghaje do Pekingu navigace ukazuje dobu trvání jízdy cca 12,5 hodiny, letadlem je to hodina a půl čistého letu a vlakem dosahující rychlosti 600 km v hodině zvládnete cestu za 2,5 hodiny, což je dvakrát rychleji než tradiční rychlovlak na stejné trati. Čínské maglevy na rozdíl od ostatních fungují již komerčně. Konkrétně od roku 2002 jezdí pravidelná linka mezi Šanghají a mezinárodním letištěm Pudong. 30kilometrovou trať zvládne cestující urazit za 8 minut a cena jízdenky se pohybuje okolo tří set korun.
Jak funguje
Vlak se pohybuje na polštáři magnetického pole, které vytváří soustava supravodivých magnetů zabudovaných jak v trati, tak v podvozku vlaku. Vlak nemá kola a vznáší se několik centimetrů (5 až 10) nad betonovou dráhou nahrazující kolejnice.
Anglickou zkratku maglev (magnetická levitace) používal již v 60. letech fyzik Howard Coffey, držitel několika patentů na pohonné a stabilizační systémy založené na supravodivých magnetech. Od 70. let tento systém dopravy zkouší Německo pod názvem Transrapid na několika zkušebních tratích, například Dolním Sasku. V letech 1984 až 1991 byla v provozu zkušební magnetická městská dráha v Berlíně, takzvaná M-Mahn Transrapid Versuchsanlage. Od 70. let zkoušejí magnetickou levitaci i Japonci. Od roku 1996 jezdí JR-Maglev na zkušební trati v prefektuře Jamanaši a Japonci počítají z komercionalizací až v roce 2027
Tagy