foto: Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, ŠJů /Budova poblíž stanice Praha - Dejvice je nyní schovaná za keři a chátrá
Lánská koněspřežka byla významným nákladním koridorem mezi Lány a Prahou. Mířila tehdy na nejstarší pražské nádraží Bruska, jeho významu by si na dnešní budově všiml málokdo.
První vlak do Prahy nepřijel na Masarykovo nádraží, jak se často traduje. Prvním vlakem na území Prahy byla Lánská koněspřežka, která v roce 1830 přijela na dnes už zaniklé nádraží Bruska. Budova tohoto nádraží byla postavena téhož roku a původním úmyslem bylo propojit tak Prahu s Plzní. Trať se ale nakonec postavila jen do Kladna a do Lán.
Lánská koněspřežka, spojka mezi Bruskou a Lány
Koněspřežka, která vedla z Lán do Prahy byla druhou železnicí na evropském kontinentu. Tvořilo ji ale několik drah, které dohromady v roce 1830 činily jejich délkou téměř 43% evropské a bezmála 28% světové železniční sítě, napsala obec Lány na svém webu.
Psali jsme
Česká nádraží prochází proměnou. Správa železnic rozšiřuje nabídku služeb na stanicích, které už dávno nejsou jen místem, kde čekáme na vlak.…
Původně dráha dloužila pro dopravu dřeva, později se na ní do Prahy vozilo uhlí z Kladna. Mezi nádražím Stochov a údolím Klíčavy u Brejle fungoval poslední úsek koněspřežky jako úzkorozchodná železniční vlečka až do roku 1873 i po zavedení parních lokomotiv a s tím spojených rekonstrukcí železnic.
Krize nádraží Brusky
Litinové kolejnice o rozchodu 1120 mm vedly na pískovcových pražcích. Ty se postupem času začaly drolit, kolejnice popraskaly. Celkově byla dráha prodělečná a už v roce 1834 byl její provoz z těchto důvodů přerušen. O dva roky později si trať ale pronajal podnikatel, zrekonstruoval ji a využíval pro nákladní dopravu dřeva, uhlí, kamení a obilí.
Psali jsme
Harold Clapp, kluk z Melbourne, se stal ikonou australské železnice. Jeho cesta od nenápadného mládí až po revoluční změny ve Viktoriánských…
Za dobu své funkce vystřídalo názvy z původní Prahy na Praha – Bruska a jednu dobu také Praha – Písecká brána. Stanice sloužila jako konečná do roku 1863. Tehdy byla železnice přebudována na parní provoz s širším rozchodem. Staniční budova byla vystavěna o několik metrů blíže k centru a zároveň na druhé straně trati. Přejmenována byla na Praha -Dejvice.
Stará budova Brusky stojí vedle kolejí dodnes. Byla přeměněna na obytnou a momentálně chátrá. Připomíná začátek železničního provozu i první vlaky v Praze. Je součástí několika památkových zón, její stav neodpovídá prvenství nejstaršího pražského nádraží.
Zdroje: Český rozhlas, Obec Lány, Turistika.cz