EU version

Zátopkovy vlaky sviští: Železniční legenda drží tempo

Zátopkovy vlaky sviští: Železniční legenda drží tempo
foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0/Lokomotiva Emil Zátopek
18 / 11 / 2024

Železniční šampion s výkonem 6 400 kW a designem od Porsche. Řeč je o lokomotivě Emil Zátopek. Pojmenování po legendárním běžci není jen symbolické – stejně jako Zátopek v běžeckých botách, i tato lokomotiva láme rekordy na kolejích.

RAILTARGET zajímalo, na jakých tratích se v Česku tyto lokomotivy nachází a zda vůbec. S dotazem se naše redakce obrátila na České dráhy. „Lokomotivy řady 380 ČD naše společnost provozuje např. na vnitrostátních a mezistátních vlacích Jižní expres Praha – České Budějovice / Linz a Metropolitan Praha – Budapest. Od změny jízdního řádu od 15. prosince 2024 budou lokomotivy řady 380 turnusovány na spojích linek Ex 7 Jižní expres a R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica Praha – Veselí nad Lužnicí / České Budějovice / Linz,“ uvedl pro redakci RALTARGET Štáhlavský, specialista interní komunikace ČD a pokračoval, že aktuálně plánují nasazení 12 lokomotiv denně.

 

 

„Ve stavu máme aktuálně 19 lokomotiv, tedy disponujeme přiměřenou zálohou pro opravy, údržbu atp. Jedna lokomotiva je po tragické nehodě s autobusem na železničním přejezdu u slovenských Nových Zámků zrušena. Aktuálně se předpokládá nasazení lokomotiv ve službách ČD během jízdních řádů 2025 a 2026. O vývoji v dalších letech zatím není rozhodnuto,“ odpověděly ČD redakci RAILTARGET. Zajímalo nás, zda dojde k nějakým změnám v souvislosti se systémem ETCS. Ptali jsme se na to Českých drah proto, neboť v médiích proběhla opakovaně zpráva o tom, že vlaky by měly být staženy kvuli systému ETCS. 

Emil Zátopek: Vzhled a výkon lokomotivy 

Jedná se o tří systémové lokomotivy, které nejsou jen o vysokém výkonu, ale i o bezpečnosti, moderním designu. Disponuje zabezpečovacím systémem Mirel, LZB, PZB, SHP. Plní bezpečnostní normy TSI. Podle dokumentu Škoda Group, se jedná o jednu z nejvýkonnějších lokomotiv svého druhu na světě – 4nápravový pohon o celkovém výkonu 6 400 kW.

Lokomotiva vyniká také svým vzhledem, který vznikl ve spolupráci se studiem Porsche Design. Spojení funkčnosti a estetiky dává stroji moderní, aerodynamický tvar a barevné řešení, které poutá pozornost.

Pojmenování lokomotivy po Zátopkovi

RAILTARGET se podíval také trochu do historie této legendární lokomotivy.

Škoda pojmenovala lokomotivu po Zátopkovi, legendárním běžci, nejen symbolicky, ale také kvůli jeho rychlosti. Pokřtěná byla na pražském nádraží v roce 2013 Danou Zátopkovou. České dráhy si ji objednaly již v roce 2004, ale převzaly ji až v roce 2013. "Je pro nás obrovská čest, že můžeme pojmenovat naši novou lokomotivu právě po legendě nejen českého, ale i světového sportu. Emil Zátopek byl často ve světě přezdíván česká lokomotiva a my pevně věříme, že naše lokomotiva bude šířit mezinárodní povědomí o České republice podobně jako kdysi on," řekl v roce 2013 tehdejší generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard. Ovšem jestli to tak opravdu bylo, s jistotou tvrdit nelze. 

„Mezi různými přezdívkami tuzemských lokomotiv je pojmenování po osobách spíše výjimkou, dosavadní elektrické lokomotivy z produkce Škody mají přezdívky jako banán nebo peršing,“ konstatuje server iDnes.cz. 

Emil Zátopek byl český a československý atlet, čtyřnásobný olympijský vítěz ve vytrvalostním běhu, manžel oštěpařky a olympijské vítězky Dany Zátopkové. 

Zdroj: ČD, Škoda Group, iDnes.cz 

Tagy