EU version

Madrid a Lisabon spojí rychlovlak. Startuje ostrý boj o evropské peníze

Madrid a Lisabon spojí rychlovlak. Startuje ostrý boj o evropské peníze
foto: Mikel Ortega / CC BY-SA 2.0 / Wikimedia Commons/Vlak Talgo 350 (Renfe třídy 102) na nádraží Madrid Atocha.
18 / 11 / 2024

Španělsko a Portugalsko představily ambiciózní plány na propojení svých metropolí. Česko a další středoevropské země tak může čekat ostrý boj o evropské financování pro vysokorychlostní železnice.

Koncem října se setkali v portugalském Faru vlády Španělska a Portugalska. Ministr dopravy Španělska Óscar Puente a portugalský ministr infrastruktury a bydlení Miguel Pinto Luz uzavřeli dohodu, podle které v roce 2030 začne výstavba vysokorychlostního železničního spojení mezi Madridem a Lisabonem. Spojení mezi oběma metropolemi je součástí atlantického koridoru evropské dopravní sítě TEN-TDohoda obsahuje společné plánování a koordinaci stavebních akcí a časový harmonogram, který uvádí rok 2034 k uvedení do provozu.

High speed rail network in Spain in November 2023.

Linka Madrid - Lisabon by měla dále pokračovat do Francie

Vlády obou zemí společně vyzvaly Francii, aby urychlila kroky v budování nové přeshraniční železniční infrastruktury atlantického a středomořského koridoru. Bez spojení s Francií nebude možné plně využít efekt investic na Iberijském poloostrově. Dohodli se také, že společně vyzvou nového komisaře EU pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch, předsedu výboru TRANS v Evropském parlamentu a generální ředitelství pro mobilitu a dopravu Evropské komise.

Spojení Madrid - Lisabon není jediné, Španělsko je evropský rekordman

Španělsko disponuje nejrozsáhlejší sítí VRT v Evropě o délce téměř 4000 km. Za poslední dvě dekády španělské vládní instituce, firmy a dopravci získali unikátní zkušenosti v plánování, výstavbě a provozu vysokorychlostních tratí. Svědčí o tom efektivní plánování, závazná dohoda se sousedním Portugalskem a harmonogram, který lze vzhledem ke zkušenostem považovat za realistický. 

  

Obě země budou chtít samozřejmě maximalizovat evropské spolufinancování z fondu CEF, který je nástrojem pro transevropskou dopravní síť  TEN-T. Období nejvyšších finančních nároků na výstavbu 2030-2034 se přesně kryje s předpokládanou nejvyšší stavební činností Správy železnic v ČR a jejích středoevropských partnerů v Polsku, Německu a v Rakousku. Lze tedy předpokládat, že na ose Střední Evropa – Iberijský polostrov bude probíhat ostrá soutěž o finance. K úspěchu je nezbytné pečlivě sledovat počínání Španělska a Portugalska, zezávaznit harmonogramy prací se sousedy a společně s nimi usilovat o robustní financování celé středoevropské sítě. 

Mezivládní konzultace Španělska a Portugalska mají dlouhou tradici. Letos se ministři setkali již po pětatřicáté. 

Zdroj: www.lamoncloa.gob.es

Tagy