foto: JHMD/Jindřichohradecká úzkokolejka
Historická jindřichohradecká úzkokolejka, poslední svého druhu v Česku, padá ke dnu. Zájem o koupi není, vozidla chátrají a mosty se rozpadají. Hrozí, že trať rozprodají po částech.
Osud oblíbené Jindřichohradecké úzkokolejky vstupuje do dalšího a možná posledního dějství. Soud již dříve rozhodl o tom, že je na prodej. S předchozí kupní cenou 100 milionů korun se však nikdo nepřihlásil. Proto se cena snižuje na 78 milionů korun. Pokud ani toto neprojde, bude se společnost rozprodávat po částech. V ceně jsou nádraží i vlaky.
Prodej Jindřichohradecké úzkokolejky. Zájem žádný
Na prodej je i 15 nádražních budov, z nichž ve čtyřech jsou apartmány, kam stále jezdí rekreanti. „Na naší úzkokolejce se nachází přibližně 160 vozidel, všechna jsou opravitelná, nicméně zanedbaná, mají propadlé revize,“ uvedl Jan Píšala, vedoucí dílny JHMD. Doplnil, že ve špatném stavu jsou i mosty.
Zda nový majitel provoz obnoví, však zaručeno není. David Jánošík, insolvenční správce, totiž konstatoval, že není možné smluvně ukotvit podmínku, aby se budoucí majitel zavázal k provozu železnic. Nicméně bývalý šéf stále věří, že se život na úzkokolejku zase vrátí. „Kdo bude mít ambici to znovu rozjezdit tak si musí připravit alespoň stejně vysokou částku, aby je bylo možné vůbec provozovat,“ uvedl v reportáži ČT Jan Šatava, ředitel JHMD do roku 2012. Je tak jasné, že to nebude snadný úkol.
Psali jsme
Úzkokolejka na Jindřichohradecku se opět dostává do hry. Po několika měsících v úpadku a milionových dluzích se objevil…
Nostalgie, vztek i beznaděj: Jindřichohradecká úzkokolejka v nejistotě
Reakce lidí na zprávu o dalším osudu úzkokolejky jsou plné emocí – převažuje nostalgie, ale objevuje se i vztek a beznaděj. „Za Honzíka Šatavy jsem, už jako důchodce, v roce 2007 byl požádán, zda bychom s kolegou mohli pomoci při nedostatku strojvedoucích. Tak jsem si tam omákl úzká TUčka na 15 šichtách a 2478 km. Parádní svezení po krásné štrece,“ napsal bývalý strojvedoucí.
Jiný přispěvatel se rozhodně nerozpakoval říct, co si myslí: „Jsem z beznadějné situace JHMD velmi rozhořčen. Kolik lopotění věnovali srdcaři v depu tomu, aby byl vozový park životaschopný. Není to jen o penězích mocipáni. Jde o hmatatelné funkční dědictví našich předků. To ale kompetentním nic neříká.“ Někdo další zvolil jemnější, ale neméně silný tón: „To by byla taková škoda! Nedá se zapomenout na jízdy lesem, houkání, dech parní lokomotivy i hezké zastávky v krajině. Romantika každým coulem,“ napsala.
A pak jsou tací, kteří už naděje ztrácejí a budoucnost úzkokolejky vidí opravdu černě. „Prodejní cena sto milionů korun, nejméně sto milionů na rozjetí... To by musela stát jízdenka patnáct stovek a návaly lidí, turistů a nadšenců. Je konec,“ nevidí dobře další osud úzkokolejky a pokračuje: „A my, teda naše vedení státu, raději financuje cizí stát s černou dírou na peníze a na naše zájmy, na ochranu přírody, na technické a historické památky kašle!“
Jindřichohradeckou úzkokolejku tvoří dvě tratě. Kratší měří 33 kilometrů a vede z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, delší spojuje Jindřichův Hradec s Obrataní na Vysočině, což je celkem 46 kilometrů. Provoz se na této unikátní trati zastavil kvůli dluhům po více než 120 letech provozu.Podnik dluží v souhrnu skoro 350 milionů korun.
Zdroj: ČT, JHMD, facebook