EU version

Největší železniční nehody: Téměř 600 mrtvých na Transsibiřské magistrále

Největší železniční nehody: Téměř 600 mrtvých na Transsibiřské magistrále
foto: Mchs.gov.ru / CC BY 4.0 / wikimedia commons/Železniční nehoda u Ufy
05 / 01 / 2025

Transsibiřskou magistrálu obvykle známe z předních příček nejkrásnějších železničních tratí. Málokoho by napadlo, že může figurovat v příběhu nejtragičtější železniční události, která se kdy odehrála v dějinách Ruska a SSSR.

Psal se datum 4. června roku 1989, kdy v časných ranních hodinách způsobily dvě na sebe nenavazující události vlakovou katastrofu, během které neviditelné plynové jezero rozmetalo dvě soupravy projíždějících vlaků a vzalo život 575 lidem. V první události figuroval o sedm minut opožděný vlak, v té druhé naprostá ignorace několika hlášení o výskytu plynu nashromážděného přesně kilometr daleko od železniční tratě poblíž města Aša.

Asabist / CC BY-SA 4.0 / wikimedia commons

Železniční nehoda u Ufy, co se stalo ? 


V místě bývalého ropovodu a pozdějšího plynovodu se vytvořila trhlina o rozměrech 1,7 metrů. Dodnes zůstává viset otazník nad vysvětlením, jak a kdy téměř dva metry dlouhá puklina vznikla. Osudného dne se přes ni vytvořil smrtící koktejl propanu a butanu, který za specifických meteorologických podmínek dal za vznik neviditelnému plynovému jezeru.

Poté, co technici zaregistrovali náhlý pokles tlaku v potrubí, rozhodli se namísto odhalení příčiny a vyslání zásahového týmu zvýšit objem plynu. Plyn zapáchal na míle daleko, stížnosti obyvatel však nikdo nebral v potaz. Důsledky poruchy vyvrcholily v 01.15, když se střetly dva projíždějící rychlíky a následovala obrovská exploze. Soupravy se skládaly z 38 vagónů o celkovém počtu 1284 pasažérů. Příčina výbuchu zůstává záhadou, spekulace kolují o odhozené cigaretě i například jiskře způsobené brzdným systémem.

Následky nehody u Ufy

Nehodu ohlásil strojvůdce nákladního vlaku, který zastavil těsně před smrtícím úsekem. Neštěstí si vyžádalo 575 obětí, přičemž 181 z nich tvořily děti. Vysoký počet dětských obětí pramení z toho důvodu, že na poslední chvíli byly napojeny soupravy mířící na dětské tábory. V noční hodině měly záchranné služby k dispozici pouze dvě sanitky a zraněné, kterých bylo asi 673, musela odvézt lokomotiva nákladního vlaku. Vykolejilo celkem 11 vozů, 7 nich exploze zcela zničila.

Během soudu bylo obviněno 9 lidí, především technici starající se o plynovod. Nejvyšší trest, který dosahoval trvání pěti let za mřížemi, vykonalo pouze sedm nižších pracovníků. 

 Zdroj: www.bbc.commasgutovamethod.comwww.rferl.org

Tagy