foto: redakce RAILTARGET/DAC Digital Automatic Coupler
Digitální automatické spřáhlo čelí pochybnostem kvůli nejasnému financování a nedostatku přínosu v nákladní železniční dopravě. Švýcarsko, dosud jeho podporovatel, nyní volá po opatrnějším přístupu.
Digitální automatické spřáhlo nepředstavuje v kombinované dopravě a pro ucelené vlaky „business case“, řekl minulý týden generální ředitel společnosti BLS Cargo, Dirk Stahl, na setkání s novináři na téma budoucnosti železniční nákladní dopravy ve Švýcarsku. Stahl dále vysvětlil, že podobně jako u dalších technologických inovací na železnici, které jsou souběžně realizovány (např. ERTMS a ETCS) není zřejmé, jak mají být financovány.
DAC bez obchodního přínosu? Švýcarsko volá po opatrnějším přístupu
Přednost by podle něj mělo mít v současné době financování palubních jednotek ERTMS a ETCS před jinými projekty. Jeho vyjádření je o to zajímavější, protože Dirk Stahl je od roku 2019 prezidentem Evropské asociace nákladních železničních dopravců (ERFA). O tom, zda zavést DAC či nikoliv bylo mělo rozhodnout podle Stahla trh, železniční odvětví, provozovatelé a majitelé železničních vozů. Závěrem Stahl uvedl, že vzhledem k tomu, že neexistuje žádný obchodní důvod pro ucelené vlaky, nelze přijmout závazek digitálního automatického spřáhla, jak uvádí web Eurailpress.
Psali jsme
Prezident sdružení ŽESNAD.CZ Martin Hořínek v exkluzivním rozhovoru pro RAILTARGET přiblížil hlavní témata jednání Rail Summit. Zmínil výzvy spojené…
Švýcarsko je prostřednictvím SBB Cargo členem Europe´s Rail a patří k nejaktivnějším podporovatelům zavedení DAC na celoevropské úrovni. Švýcarský vozový park disponuje důležitou výhodou, protože velká část jeho nákladního vozového parku už má automatické spřáhlo. O to víc je překvapivé, že se nyní Švýcarsko kloní ke zdrženlivému postoji. Sven Flore, generální ředitel SBB Cargo International, vyjádřil obdobný názor jako Dirk Stahl, jak dále píše web Eurailpress. Železniční průmysl si technologii DAC obecně pochvaluje. Objevují se však výzvy k jejímu rychlému zavedení a finanční podpoře ze strany státních institucí, protože podle odborníků představuje významný impuls pro rozvoj nákladní železniční dopravy.
Psali jsme
Nizozemsko se podílí na vývoji digitálního automatického spřáhla DAC, které cílí na efektivnější železniční nákladní dopravu. Státní tajemník…
Pochybnosti o DAC: Memorandum upozorňuje na rizika a náklady
V červenci sedm železničních sdružení, včetně „Die Güterbahnen“, zveřejnilo memorandum vyjadřující pochybnosti o úspěchu DAC. Jan Elfenhorst, člen představenstva „Die Güterbahnen“, označil signatáře za podporovatele inovací v nákladní železniční dopravě, ale zdůraznil potřebu vyjasnit nevyřešené otázky. Podle něj DAC zaostává za ETCS a digitálním řízením kapacity (DCM) při zvyšování potřebné kapacity v síti.
Eurailpress dále uvádí, že Elfenhorst také upozornil, že digitální automatické spřáhlo je často vnímán jako řešení pro přepravu jednotlivých vozových zásilek, kterou provozují především státní dráhy, ale stále je příliš složitý na praktické zavedení. Memorandum varuje, že DAC zvýší náklady na vozidla a bez výrazné podpory EU a členských států je jeho zavedení v celé EU nejisté. Mezi signatáře patří sdružení z Česka, Slovenska, Maďarska a Polska.
Zdroj: eurailpress.de