foto: Flickr.com / public domain /Basarab zastávka, Rumunsku
Stanice, kam nevede mapa. Nástupiště široká jako lavička. Přestup z linky 1 na linku 1. A podzemka, která se tajila před vlastním diktátorem. Reportéři z Badatele.net se vydali do nitra rumunského metra a nestačili se divit.
Názory a komentáře: Tentokrát nás zaujalo video z YouTube kanalu Badatele.net. Reportéři tohoto kanálu se zabývají nevysvětlitelné jevy, historickým tajemstvím, zakázanými a nedostupnými místy. Nejednou rozčeřili svými názory klidnou hladinu společnosti. Našim čtenářům ale chceme zprostředkovat autentickou zkušenost repotérů, a to právě z rumunského metra.
Psali jsme
Stanice Florenc je doslova město pod městem – s čerpacími stanicemi a válečnými kryty. Vítejte v místech, která měla zůstat skryt…
Absurdity, které stále fascinují: Historické dědictví Ceaușescovy éry
„Kdysi výstavní město nazývané Paříž východu se dosud nevzpamatovalo z některých ran uštědřených komunistickým režimem v čele s šíleným diktátorem Caeusescem. Když město navštívíte, vaší nejčastější větou bude nedává to smysl,“ uvádí hned v úvodu reportáže reportér YouTube kanálu Badatele.net, který se na Bukurešť dívá skrz prizmatu své vlastní zmatenosti.
Bukurešť je město, kde se podle reportérů místo logiky setkáte s chaosem a zmatenými paradoxy. Reportér dokonce město nazývá hlavní město šílenosti. Mají pocit, že některé části města jsou natolik nepochopitelné, že by se hodily spíše do říše absurdity. Ve videu přirovnávají městský zmatek vzdáleně například k metru Vltavská v Praze. Na jednom místě je metro Vltavská, zatímco ulice Vltavská je u metra Anděl. A takových nesmyslů je v Bukurešti požehnaně, říká s úsměvem.
Psali jsme
Masivní, hlučná a spolehlivá. Oranžový kolos T 678.0 měl být chloubou socialistických kolejí, jenže přišla zrada z Moskvy. Výrobu stopla dohoda,…
Podzemní dráha v Bukurešti: Největší záhada městské infrastruktury
Největší záhadou pro něj je podzemní dráha. „Místo, kde si bukurešťské paradoxy daly dostaveníčko je zdejší podzemní dráha. Ceausescu se rozhodl pro vlastní cestu a bukurešťské metro vypadá jako jediné ze zemí bývalého východního bloku jinak," říká. Ač by se to na první pohled nezdálo, podle něj je i samotný rozvod kolejí něco, co nelze přejít bez povšimnutí. „Jeho rozměr je 1432 mm, tedy o tři milimetry menší než u standardní železnice,“ zaznívá v reportáži. Proč tomu tak je, zůstává ale nevysvětleno. Matoucí také je, že nástupiště pro vlaky jedoucí do centra jsou v různých patrech.
Psali jsme
Byl to železniční souboj. V červenci 1938 Mallard zadupal německou konkurenci rychlostí 202,58 km/h. Rekord drží dodnes a Britové ho proměnili…
Tajné stanice a bizarní konstrukce: Záhadné části metra v Bukurešti
„Bukurešťské metro musel projektovat naprostý šílenec,“ řekl a když mluvil o trati, je evidentní, že se neubránil ironii: „Je tu i náznak jakési okružní trasy, která ale okružní trasou není. Linka číslo 1 poté co projede šest a půl stanic společně s linkou 3 obtáčí centrum města, aby nakonec skončila na místě, kde začala. Jezdit dokola se ale nedá. Navíc, v jedné stanici můžete přestoupit z linky 1 opět na stejnou linku 1 a z linky 3 přestoupit na linku 1, která jede ve dvou směrech, ale v každém z nich dojedete na stejná místa. Nedává to smysl,“ konstatuje s pohledem upřeným na mapy, které jako by měly vlastní logiku. Ano, dokonce i my v redakci jsme měli dojem, že se jedná spíše o slovní úlohu. Ale pro plné docenění nefalšované absurdity jsme se rozhodli nechat citaci úplně původní.
Bukurešťské metro plné bizáru
Největší podivnost, kterou nemůže reportér pochopit je ale spojená s výstavbou podzemní dráhy na stanici Piata Romana na lince 2. „Naprostou šíleností je, že v komunistickém bloku byly tajné části podzemní dráhy skryté před veřejností a známé jen úzkému okruhu mocných. V Bukurešti to bylo naopak. Tajná stanice metra byla utajena před vládnoucím párem Caeusescových. Ano, nedává to smysl,“ říká, očividně zaskočený touto paradoxní situací.
Psali jsme
Komplikovaný příběh rumunské železnice, kterou v jejím vzestupu srazily nejen světové války, ale i Ceausescova diktatura. Objevte její cestu od skromné…
A když popisuje stanici s nástupištěm širokým pouze necelý metr s bezpečnostními problémy, jeho ironie narůstá. Čekání na vlak totiž probíhá v prostoru odděleném od nástupiště. Důvod, proč to tak je, nebyl jednoznačný ani z rumunských médií. Ta uváděla protichůdné informace. Ať tak jako tak, fakta zůstávají - stanice je pro cestující nebezpečná.
Další bizarností také je, že například linka 2 se na jihu města prodloužila o jednu stanici. Nicméně více než rok personál v Rumunsku nenašel čas vyměnit staré mapy. „Tak je stanice metra, do které vjíždějí soupravy starými zrezlými vraty bývalého DEPA jako bájná sedmnáctá kolek z pohádek o mašinkách,“ konstatuje reportér a stále se diví nad nepochopitelnými kousky infrastruktury.
Psali jsme
Železniční nákladní doprava v Rumunsku prochází krizí. Údaje národního železničního operátora CFR ukazují 30 % meziroční pokles objemu přeprav za leden…
Městská infrastruktura a elektrické vedení: Bukurešť v "pralesním stylu"
Když ale v reportáži na chvíli odbočí od podzemní dráhy, upozorní ještě na jednu šílenost, a to rozvody elektřiny. Ty jsou podle jeho názoru stavěné po pralesních vzorech. „Až sem doputoval zvyk montovat elektrické vedení řekněme na balkánský způsob. Když Rumun zavádí elektřinu, vždycky použije celý kabel a to, co zbyde, nechá namotané na sloupu. A když není žádný sloup, namotá to na strom,“ řekl a záběr kamery byl na stromy a sloupy, obtočené kabely, které visí jako neřízený chaos. Skoro to působí jako scéna z nějakého technického apokalyptického filmu.
Sečteno a podtrženo, veřejná doprava je tu vymyšlena s cílem dokonale zmást, říká. „Podzemní dráha byla tajena před Ceausescem a rozvody elektřiny jsou postaveny jako pralesní vzorec,“ dodává s ironickým smíchem, protože i v této absurdní situaci nachází zvláštní fascinaci.
Zdroj: Text vychází z reportáže Badatele.net