foto: Panellmann14 Urbex / public domain /Železniční hřbitov Česká Třebová
V České Třebové chátrají desítky lokomotiv a vagonů. Většina míří do šrotu, jiné končí jako zásobárna náhradních dílů. Jen pár vyvolených strojů čeká oprava nebo přesun do muzea.
Každý, kdo projíždí vlakem přes Českou Třebovou, si jistě všimne množství odstavených lokomotiv, motorových vozů a dalších vozidel. Ano, řeč je o místě, kde řada železniční techniky odpočívá po poslední cestě. Česká Třebová tak není jen jedním z nejdůležitějších železničních uzlů, ale stala se i svérázným ostrovem sentimentu – místem, kterému se přezdívá železniční hřbitov a je považováno za jedno z největších vrakovišť vlaků v ČR.
Psali jsme
Odkroutily si své a mohly jít do šrotu, místo toho těžké kolosy končí svoji životní dráhu na tajemném místě ruského pohoří. Vyřazené vlaky…
Železniční hřbitov Česká Třebová: Šrot, nebo náhradní díly?
Lokomotivy a vagóny, které byly kvůli závadám nebo svému stáří vyřazeny z provozu jsou odvezeny právě sem a čekají zde na sešrotování v nedalekém depu. Šrot ale není jejich jediná poslední cesta. Jsou také rozebírány na potřebné díly. Odstavené lokomotivy se postupně začaly měnit ve vraky a z mnoha z nich zbyla již jen torza. „Co se dalo odmontovat, bylo odmontováno, barevné kovy (kabeláž lokomotiv) zmizely a v samotné České Třebové se takto mohly „uživit“ hned 4 sběrny železa,“ popisuje web strojvedoucíplzen.cz.

Místo posledního rozloučení s kultovními i obyčejnými vagony
Jiné zde postávaly kratší nebo delší dobu. Je nutné si uvědomit, že rozebrat tak velký a relativně složitý, navíc těžký stroj, jakým je lokomotiva, není zrovna jednoduché. „A tak mnohé lokomotivy čekají na svou smrt delší dobu. Během ní rezavějí, teče do nich, některé mají rozbité sklo oken. Občas bývají posprejovány,“ popisuje autor na webu navzduchu.cz.
Psali jsme
Na Kokořínsku zůstává vrak trolejbusu Tatra 400. Tato rezavá hromada železa už dávno ztratila svou slávu. Zbytek je jen torzo, které zůstalo na poli,…
Z vrakoviště Česká Třebová do muzea: Záchrana historických vlaků
Nacházejí se zde tedy vozidla na zrušení a fyzickou likvidaci i ta, která čekají na své zachování pro svůj historický odkaz. Na tomto shromaždišti vysloužilců lze tak najít i unikátní vozy s významnou minulostí. S těmito kousky se postupuje tak, že jsou nejdříve vytipovány, posléze opraveny, a nakonec určeny pro muzejní účely. Příkladem může být jeden z původních vagonů, který přepravoval československé legionáře v první světové válce. Mezi zachráněnými je také služební vůz patřící k historii první republiky nebo tendr z dob C. K. Rakouska k parní lokomotivě, ale i nákladní vůz meziválečné konstrukce. Ten pro změnu sloužil jako ochranný v obrněném válečném vlaku.
Historie likvidace lokomotiv v ČR: Role České Třebové
Během let se zde zlikvidovalo mnoho lokomotiv elektrické i motorové trakce a motorových vozů z celé republiky. To, co Česká Třebová nestihla sešrotovat, dokončily firmy v Brně, Svitavách, Ostravě, Plzni, Tlumačově a jinde. V roce 2004 bylo rozhodnuto, že DKV Česká Třebová bude jediným střediskem likvidace lokomotiv ČD. Nicméně po pěti letech skončily v DKV Česká Třebová šrotace v režii ČD, další likvidace pak prováděly privátní firmy, jiné lokomotivy byly odprodány a odvezeny k rozložení jinam.

Závěrem lze říci, že pohled na vysloužilé lokomotivy může být pro někoho trochu melancholický. Kdysi silné, kypící, hučící stroje působí nyní mrtvě a bez ducha. „Kdysi k nim měl nějaký mašinfíra vztah, nyní jde jen leckdy o ‚zrezlý kov‘,“ dodává autor.
Zdroj: idnes.cz, strojvedouciplzen.cz; navzduchu.cz