foto: Redakce RAILTARGET/Ilustrativní fotografie
Nizozemsko se podílí na vývoji digitálního automatického spřáhla DAC, které cílí na efektivnější železniční nákladní dopravu. Státní tajemník Chris Jansen v technologii vidí velký potenciál, zatímco dopravci jsou skeptičtí.
Nizozemí, známé svou silnou pozicí v oblasti logistiky a dopravy, se na vysoké úrovni zabývá projektem digitálního automatického spřáhla (DAC), což je technologie, která by mohla zásadně změnit způsob, jakým funguje železniční nákladní doprava v Evropě. Nedávno se nizozemský státní tajemník pro infrastrukturu, Chris Jansen, spolu se svým německým protějškem, zúčastnil prezentace této inovativní technologie.
Evropská spolupráce: Základ pro úspěšné zavedení DAC
Jak uvádí web RailFreight, Jansen vyjádřil přesvědčení, že DAC má v dlouhodobém horizontu velký potenciál. „Je to vzrušující nová technologie s velkým potenciálem učinit železniční nákladní dopravu efektivnější a připravenou na budoucnost“, uvedl. Podle jeho názoru může mít DAC technologie v rámci železniční nákladní dopravy zásadní roli, ale než se dostane do fáze masového nasazení, je třeba absolvovat řadu testů a pilotních projektů.
Jansen zdůraznil, že důležitým prvním krokem bude vývoj a testování pionýrských vlaků, které poskytnou cenné informace o tom, jak efektivně implementovat DAC v budoucnosti. Chce, aby pionýrské vlaky otestovaly tuto technologii v celé Evropě. „Jedním z prvních kroků je vývoj dalších pionýrských vlaků pro provozní zkoušky. Tyto pilotní projekty poskytnou důležité informace o tom, jak lze digitální automatické spřáhlo v budoucnu zavádět. Po ukončení pilotních projektů budeme s našimi evropskými partnery jednat o dalších krocích. Železniční nákladní doprava totiž nekončí na hranicích Nizozemska“.
Psali jsme
Na veletrhu InnoTrans v Berlíně RAILTARGET uspořádal debatu o digitálním automatickém spřáhlu (DAC) a jeho budoucnosti v železniční…
Testování DAC a těchto pionýrských vlaků je organizováno na úrovni Evropské unie, přičemž je způsobilé pro spolufinancování z fondů CEF (Nástroj pro propojení Evropy). Tento přístup je podle ministerstva infrastruktury Nizozemska klíčový pro rozvoj nové technologie, která by mohla zefektivnit evropskou železniční dopravu.
Ministerstvo také podotýká, že DAC má potenciál učinit nákladní železniční dopravu v dlouhodobém horizontu konkurenceschopnější. Nicméně upozorňuje na to, že cesta k plné implementaci této technologie bude dlouhá a náročná. „DAC může nákladní železniční dopravu učinit v dlouhodobém horizontu konkurenceschopnější, než se však technologie dostane do tohoto bodu, je potřeba udělat ještě mnoho práce, a to i v souvislosti s její implementací,“ uvádí Nizozemské ministerstvo infrastruktury. To dále zdůrazňuje, že Evropská Unie by měla hrát klíčovou roli, přičemž Nizozemsko tuto roli usnadňuje, například při praktických testech technologie DAC.
Holandští dopravci proti DAC: Vysoké náklady a rizika
Jak dále uvádí RailFreight, zatímco nizozemské ministerstvo infrastruktury a někteří evropští odborníci vidí v DAC velký potenciál, mnohem zdrženlivěji reagují nizozemští nákladní železniční dopravci. Ti se z hlediska svých externích zájmů vůči veřejné správě a EU organizují v asociaci RailGood.
Její ředitel Hans-Willem Vroon zastává názor, že DAC nemá zatím žádné ekonomické opodstatnění. Zavedení DAC v celé Evropě by podle jeho odhadů stálo 15 miliard eur, přičemž tato částka nezahrnuje modernizaci lokomotiv. Takové investice by pravděpodobně vedly k růstu nákladů na železniční nákladní dopravu, což by bylo problémem v době, kdy odvětví čelí vysokým finančním tlakům. Dále upozorňuje, že DAC by mohl být technologicky velmi náchylný k poruchám, což by mohlo ohrozit spolehlivost železniční nákladní dopravy.
Psali jsme
Na veletrhu InnoTrans v Berlíně DB Cargo odhalilo digitální automatické spřáhlo, které má udělat z nákladní železnice rychlejšího a konkurenceschopnějšího…
Podobné obavy vyjádřil i Mark Jansen, provozní ředitel společnosti Hupac, která se specializuje na železniční nákladní dopravu. Jansen souhlasí s názorem, že DAC může mít určitý potenciál pro specifické druhy dopravy, jako je přeprava jednotlivých vozových zásilek, ale pro ucelené vlaky, které jezdí mezi pevně stanovenými cíli, nevidí v DAC žádnou přidanou hodnotu.
„Myšlenka DAC se nám vůbec nelíbí. Dokážu si však představit, že DAC může být ekonomicky životaschopný pro dopravu jednotlivých vozových zásilek. Pro ucelené vlaky, které jezdí mezi dvěma pevnými cíli, nemá DAC žádnou přidanou hodnotu.“ Navíc upozorňuje, že DAC představuje i technologické výzvy, zejména co se týče poruch, chyb a údržby systému.
Ačkoli DAC přináší velký potenciál pro zefektivnění železniční dopravy, je zřejmé, že jeho zavedení bude vyžadovat pečlivé zvážení všech nákladů a přínosů, jakož i důkladné řešení technologických a provozních výzev, které s touto inovativní technologií souvisejí.
Zdroje: www.railfreight.com, www.railgood.nl,