EU version

Stalinovo apokalyptické metro: Super tajný Klárov pro třetí světovou

Stalinovo apokalyptické metro: Super tajný Klárov pro třetí světovou
foto: Wikimedia Commons / Public Domain /Tajná stanice metra Klárov
06 / 03 / 2025

V blízkosti Malostranské se skrývá stanice metra, která nikdy nesloužila svému účelu. Klárov, tajný projekt z 50. let, měl nejen usnadnit dopravu, ale také sloužit jako protiletecký kryt. Stalin měl své záměry.

Dnes máme v hledáčku tajnou bývalou stanici metra poblíž Malostranské. Řeč je o stanici metra Klárov, do které ale žádný vlak nepřijel. Klárov - stanice, která existuje jen na papíře. Počítal s ní ale tajný návrh na výstavbu podzemní dráhy pod Prahou. Podíváme se nyní blíže, proč se stanice Klárov vystavěla a pak nepoužívala. I o ní v podcastu Best of Kulatého stolu povídá Jaroslav V. Mareš, badatel, záhadolog, televizní reportér a spisovatel. Podle něj s sebou výstavba tajné stanice metra nese spoustu záhad a zajímavostí. 

Tajná stanice metra Klárov: Podzemní záhada pod Prahou

Nejprve si téma musíme zasadit do dobového kontextu. Tak za prvé je potřeba zmínit, že metro se plánovalo v 50. letech. K tomu má Mareš také jednu trefnou poznámku. „Osobně považuji metro z 50.let za zdařilejší než to, co se postavilo poté. Například přestupní stanice mezi A a C nebyla u Muzea ale u Hlavního nádraží. Což by bylo dnes super. Jak často potřebujete vystoupit u Muzea a jak často potřebujete odjet z Prahy vlakem,“ pokládá do placu řečnickou otázku, na kterou patrně všichni známe odpověď.  

Zapomenutý projekt metra Klárov: Stalin, válka a podzemní kryty

Jak již bylo řečeno, výstavba se chystala v 50.letech, tedy v době, když začínala studená válka a metro mělo kromě dopravy, ještě jinou funkci. Sloužit také k civilní obraně. Mělo tedy mít strategickou funkci. Po válce ještě zůstal v živé paměti fakt, že tunely a stanice podzemních drah v Moskvě, Paříži i Londýně dobře posloužily jako protiletecké kryty. 

„Oni namalovali hluboké metro a nejdříve chtěli postavit stanice, které měly sloužit jako podzemní kryty u významných továren, tunely chtěli dodělat později,“ potvrdil Mareš s tím, že začali stavět stanici Klárov, která neměla sloužit jako podzemní kryt pro továrny, ale jako kryt pro Úřad vlády ČR. 

Klárov byl hluboko. Postavit Malostranskou bylo levnější

Jaroslav se ale posléze dostává k vysvětlení, proč nakonec stanici nepoužili. „Ona byla hrozně hluboko a prokopat k ní tunely od nové trasy by bylo o hodně dražší než Malostranskou postavit znovu,“ řekl a zastavil se u tajného režimu. „Udělali to tak, že to částečně odtajnili z hlediska vnitra, ale z hlediska Dopravního podniku to zase utajili, protože to je technologického zázemí,“ vysvětlil.

Stanice Klárov: Proč byla přísně tajná a dodnes nepřístupná?

Zajímavostí také je, že výstavba metra jako takového byla v režimu „tajné“, ovšem stanice Klárov v režimu „přísně tajné“. Nutno také podotknout, že duch „přísně tajné“ stále přetrvává. „Návštěvu těchto prostor z bezpečnostních důvodů nepovolujeme,“ sdělila již dříve Právu tisková mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.  

Stalin se chystal na třetí světovou. Metro podle moskevského vzoru

Ale pojďme zpět. Nabízí se otázka, proč to tedy bylo tak hluboko? Podle Mareše to má jednoduché vysvětlení. „Stalin se chystal na třetí světovou válku a metro se stavělo podle moskevského vzoru. Mělo to být stalinistické metro, monumentální, obrovské stanice v hloubce 70–80 metrů,“ vysvětlil detaily. Po konci studené války totiž státní orgány nevěděly, co si s dráhou počít, byla příliš hluboko, tak ji nahradila nedaleká zastávka Malostranská. Tajný projekt pražského metra zmizel v létě 1953 v trezorech ministerstva vnitra, stanice metra Klárov neboli objekt K 111 však už v té době stála. 

 

Kde se nachází nejutajenější stanice pražského metra?

A teď se myšlenkově přenesme do současných dnů. Určitě každého nyní zajímá, kde se jeden z nejutajenějších pražských objektů nachází. Nachází se v ulici U Bruských kasáren, kde ho skrývají nenápadná plechová vrata pod Kramářovou vilou. Sice nenápadná vrata, ale za nimi velká tajemství.

Podle serveru Novinky.cz to uvnitř nevypadá jako metro na první pohled. Jediná podobnost je šikmý eskalátorový tunel ze vstupní haly, tím však veškerá podobnost končí.

Zdroj: Podcast Best of U Kulatého stoluNovinky.cz 

Tagy