foto: Generální velitelství ozbrojených sil /Přepravní služby vojenské techniky ze strany PKP Cargo
Uhelné i intermodální vagóny z let 2005–2008 jdou do šrotu. Podezření na sabotáž a ničení konkurence rozbouřilo Sejm.
PKP Cargo, které od loňského roku pracuje pod nucenou správou se sodním dohledem na své restrukturalizaci, se pustilo do rozprodeje vozového parku, který je v důsledku klesajících přepravních výkonů považován za nadbytečný. Ukázalo se však, že vagóny, které chce vedení PKP Cargo prodat, skončí v mnoha případech ve šrotu.
Psali jsme
Moskva nelení a v tichosti sype obrovské miliardy do výstavby klíčové železniční sítě napříč okupovanou Ukrajinou. Kreml tento ambiciózní projekt…
PKP Cargo prodává vagony. Mnohé skončí rovnou ve šrotu
Týká se to ovšem i relativně nových vozů třeba jen několik let starých. Předseda nadace ProKolej, která se stará o propagaci železniční dopravy, Jakub Majewski uvedl, že takový krok by byl škodlivý pro samotnou společnost a mohl by být považován i za konání porušující pravidla hospodářské soutěže. Jednání k tomuto tématu svolala opozice v podvýboru Sejmu pro železniční dopravu. Původně se mělo zasedání věnovat řešení problému zaměstnanců, zejména loňským a budoucím ohlášeným propouštěním. Blíže RAILTARGET informoval zde.
Na jednání polského Sejmu byla pozvána i nadace ProKolej, která se systematicky věnuje podpoře železniční dopravy. Její předseda Jakub Majewski nasměroval parlamentní diskusi jiným směrem – kritizoval postup PKP Cargo při prodeji vagónů a odhalil dosud veřejnosti neznámé podrobnosti.
Psali jsme
Masivní, hlučná a spolehlivá. Oranžový kolos T 678.0 měl být chloubou socialistických kolejí, jenže přišla zrada z Moskvy. Výrobu stopla dohoda,…
Šrot místo druhého života. I nové vagony PKP Cargo mizí v odpadu
Majewski zjistil, že představenstvo PKP Cargo povoluje prodej vagónů výhradně jako šrotu. Nový kupující je nebude moci znovu použít. „To může v první řadě způsobit podhodnocení hodnoty tohoto majetku: šrot z vagónu má samozřejmě nižší hodnotu než samotný vagón,“ upozornil předseda nadace ProKolej. Předmět dražby je označen jako odpad a tím se stanoví jeho cena jako kategorie nucené likvidace. Ve skutečnosti se provede rozřezání podvozku vagónu na dvě části, rozřezání každé podvozkové příčky, rámu podvozku a rozřezání soukolí. Současně PKP Cargo zakazuje prodávat všechny další díly a komponenty z vagónů,“ dodal Majewski.
Psali jsme
Odkroutily si své a mohly jít do šrotu, místo toho těžké kolosy končí svoji životní dráhu na tajemném místě ruského pohoří. Vyřazené vlaky…
Polský parlament jedná. Proč PKP Cargo ničí funkční vagony?
Takové jednání považuje za konání odporující principům hospodářské soutěže. „Bylo by vhodné, aby se tím zabýval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. V západní Evropě by toto počínání kritizovala Evropská komise. Bylo už zaznamenáno několik případů v této oblasti. Firmy podhodnocovaly hodnotu majetku a omezovaly vozový park, aby ho nikdo další nemohl využít,“ uvedl Majewski.
Jak Majewski dodal, bez ohledu na iracionální jednání společnosti PKP Cargo se při současném podílu této společnosti na polském trhu, které v současné době nepřesahuje 30 % se v případě Polska nepřestane jednat o konkurenční trh železniční nákladní dopravy. Oznámení o nuceném ničení tak velkého množství kolejových vozidel však lze považovat za šokující i z jiného důvodu. „Mezi 10 360 vagony nabízenými k prodeji v první tranši tvoří více než polovinu uhelné vagony typu 430W, vyrobené v Gniewczyně v letech 2005–2008. Jedná se o poměrně nové vagóny,“ upozornil předseda nadace ProKolej.
Psali jsme
Železobetonový kolos, který přežil válku i povodně, se nakonec sklonil před mnohem menšími soupeři – chráněnými jiřičkami, které si udělaly…
Jak přiznala v oficiálním vyjádření předsedkyně představenstva PKP Cargo Agnieszka Wasilewska-Semail, některé vagony ze seznamu určené pro intermodální dopravu, která má alespoň reálnou budoucnost, nebyly nikdy použity. „Svého času PKP Cargo zakoupilo plošiny pro intermodální dopravu, což mělo být prvkem pro rozvoj společnosti – a tyto vagóny nebyly nikdy použity, protože tehdejší polská vláda v roce 2022 odmítla proplatit PKP Cargo kompenzace za zvýšenou potřebu transportu uhlí“.
Psali jsme
I když polská vláda firmě PKP CARGO neproplatí přepravy uhlí z roku 2022, dopravce si to vynahradil vítězstvím v miliardovém tendru. Společně…
Wasilewska-Semailová přitom sama nedávno oznámila, že PKP Cargo získalo na polském trhu dominantní postavení v intermodálních přepravách. A také to, že si představenstvo veřejně stěžovalo na omezené možnosti získávání nového vozového parku z důvodu přísných, soudem dozorovaných, restrukturalizačních opatření.
I vagony na tanky a transformátory končí ve šrotu
Podle zjištění nadace ProKolej jsou na seznamu vagónů určených k prodeji také plošiny pro přepravu tanků. „V současné geopolitické situaci by to mělo být velmi znepokojivé,“ zdůraznil předseda nadace Majewski. Jsou tam také vagony pro přepravu oceli, samovýklopné vagony pro přepravu kameniva (ty by také mohly být užitečné vzhledem k investičnímu boomu, který Polsko čeká) a vagony pro přepravu transformátorů. Není tedy podle něj možné hovořit o tom, že by se jednalo o zcela zbytečné vybavení.
„Část těchto vozidel byla ještě před 4–5 lety v provozu a nyní čeká na generální opravy“, informoval Majewski s odvoláním na údaje z dokumentace k výběrovému řízení a z dalších zdrojů. Jak připomněl, PKP Cargo nedávno nemohlo podat nabídku ve výběrovém řízení na přepravu železné rudy pro hutě v Třinci právě z důvodu nedostatku vagónů řady EAS (čelně sklopné vagóny na přepravu uhlí). Také tyto vagóny jsou v současné době určeny k sešrotování.
Prezidentka Wasilewska-Semail na jednání Sejmu popřela, že by PKP Cargo provádělo činnosti odporující soutěžnímu právu. „Každý vagón je u nás evidován v databázi – a pokud by byla šance na jeho využití, byl by využit v tom či onom výběrovém řízení,“ uvedla. Platformy pro přepravu tanků určené k sešrotování jsou, jak vysvětlila, z velké části vagony, které nesplňují požadavky pro přepravu nového vojenského vybavení (např. kvůli nesplnění parametrů zatížení nápravy). Evidenční systém je průběžně udržován a každý vagón je jednou ročně kontrolován, bez ohledu na to, zda je používán, nebo ne. Seznam vagónů k likvidaci je výsledkem analýzy,“ ujistila poslance Wasilewska-Semail.
Psali jsme
Konec taxíkům a nekonečným kolonám. Praha se dočká přímého železničního spojení s letištěm. Po 88 letech pouze silniční dopravy přijde…
Poslanec: 20 let staré vagony nejsou staré. Jde o škodu státu
Poslanec opozičního Práva a spravedlnost Łukasz Kmita označil informace předložené prezidentem Majewským za šokující. 20 let staré vagony jsou prakticky nové. Po celou dobu jsme slyšeli, že se jedná o staré, nevyhovující uhelné vagóny. Nicméně mezitím se ukazuje, že na seznamu jsou i jiné vagóny. Je třeba zvážit podání oznámení prokuratuře o jednání směřující ke škodě společnosti PKP Cargo. Kmita požádal o zaslání podrobné specifikace vagónů určených k prodeji členům sněmovního podvýboru. PKP Cargo přislíbilo, že tyto údaje dodá.
Prezident nadace ProKolej řekl, že hodnocení bude skutečně záviset na konkrétních údajích obsažených v písemné odpovědi PKP Cargo poslancům. „Z předběžné analýzy zadávací dokumentace vyplývá, že vozový park je mnohem rozmanitější, než bylo firmou deklarováno. Nejedná se pouze o staré uhelné vagony. Ověření této otázky však vyžaduje podrobnější údaje.
„I když vedení PKP Cargo usoudilo, že jednotlivé vagony jsou pro něj zbytečné, neznamená to, že nenajdou uplatnění na polské železnici. Posílat do šrotu zařízení, které může dále jezdit, je chyba. Pokud se ovšem PKP Cargo nesnaží blokovat konkurenci“. Majewski dále poukázal na to, že s podobnými situacemi jsme se již setkali v letech 2015 a 2023. Společnosti Przewozy Regionalne a PKP Cargo tehdy likvidovaly funkční vagony, přestože na trhu byl nedostatek vagónů. „Nakonec hlavním důsledkem této filozofie bylo snížení příjmů z prodeje. Konkurence si dovezla vozový park ze zahraničí a jezdí s ním dodnes. A místo polských lokomotiv máme na kolejích dodnes staré Škody, „Gagariny” a „Ludmiły”, vysvětluje. Podobné jednání nepředstavuje nic jiného než plýtvání zdroji.
Psali jsme
Štokr, parní legenda československé železnice, ukončil svou slavnou kariéru tragédií. Tato lokomotiva, která kdysi společně táhla i rekordních 8 000…
Šrotování po regionech. PKP Cargo rozdělilo prodej na sedm oblastí
Odprodej vagónů oznámilo PKP Cargo tento týden a rozdělilo přitom proces šrotování do sedmi částí. Zájemci mohou podávat nabídky samostatně pro jednotlivé regionální okruhy: Varšava, Vratislav, Lublin, Štětín, Toruň, Tarnowskie Góry a Zabrze. Vítězem se stane subjekt, který nabídne nejvýhodnější cenu za tunu.
Seznam vagónů je k dispozici pouze účastníkům řízení, kteří se kvalifikují přihláškou. Lze však s jistotou předpokládat, že většinu z nich tvoří uhelné vagony. Zástupci PKP Cargo opakovaně signalizovali, že počet těchto vagónů ve vozovém parku společnosti výrazně převyšuje současnou a předpokládanou poptávku. Redukce nadbytečného vozového parku, stejně jako prodej nemovitostí, má sloužit ke zlepšení finančních výsledků společnosti, která se nachází v hluboké krizi. PKP Cargo oznámilo záměr zbavit se více než 10 tisíc nadbytečných vagónů už na konci dubna. Provedlo řízení o předběžné tržní konzultaci. Firma zastává názor, že všechny vagóny vystavené k dražbě na šrot jsou nefunkční – pokud je budoucí kupující bude chtít přece jen uvést do provozu, bude muset provést generální opravy na úrovni P4 nebo P5. Zjištění nadace Pro Kolej a parlamentní diskuse ovšem naznačují, že proces odprodeje může nabrat zcela jiný směr.
Politizaci dnes odstartoval poslanec Práva a spravedlnost, Marek Grobarczyk, v minulé vládě státní tajemník ministerstva dopravy a infrastruktury, který na síti X napsal: „Tato děsivá Tuskova vláda se vyznačuje činy, které nedovolí PKP Cargo v budoucnu vrátit se do role lídra na polském trhu železniční dopravy. Zamýšlený cíl byl stanoven v Berlíně a premiér Tusk jej pečlivě realizuje“.
Zdroj: sociální sítě, Sejm, nadace ProKolej, rynek-kolejowy.pl