EU version

S projektem DAC jsme měli začít už před dvaceti lety, říká generální ředitel Lineas, Jan Elfenhorst

S projektem DAC jsme měli začít už před dvaceti lety, říká generální ředitel Lineas, Jan Elfenhorst
foto: Archiv/S projektem DAC jsme měli začít už před dvaceti lety, říká Jan Elfenhorst
06 / 02 / 2023

RAILTARGET vám přináší rozhovor s Janem Elfenhorstem, generálním ředitelem společnosti LINEAS, který hovořil o rychlosti vývoje DAC, ohlédl se za těžkostmi roku 2022, kterými musela společnost projít, a také za plány společnosti LINEAS na nadcházející rok.

Jak hodnotíte program sympozia VPI?

Pro mě je to docela zajímavá sbírka hlavních výzev, které nás čekají v příštích letech. V kombinaci s některými příklady dobré praxe, nápady a samozřejmě spoustou odborníků, kteří sedí a říkají nám, co máme dělat a jak můžeme spolupracovat, abychom to dokázali.

Jaký byl pro společnost LINEAS rok 2022 a jaké jsou plány na rok 2023?

Musím přiznat, že rok 2022 byl jedním z nejnáročnějších, jaké jsme jako společnost kdy zažili. Je to období po Kovidě, je tu válka na Ukrajině, která srážela celý okruh dopravy, a měli jsme zvýšení energií, což byla docela těžká diskuse s našimi zákazníky. Takže to bylo hlavně z kapacitního hlediska a také z hlediska nákladů na řidiče. Skutečná výzva. A pokud jde o rok 2023, pokud se na něj zaměříme, jde skutečně o to, jak bychom mohli vhodným způsobem upravit způsob výroby naší sítě, abychom co nejlevněji obsloužili nejdůležitější zákazníky. V našem odvětví musíme vydělávat peníze jako všude jinde, a to je v současné době nejnáročnější.

A nyní přejdeme k mé poslední otázce. Jedním z témat konference je DAC. Jaký je postoj společnosti Lineas k zavedení DAC na evropských železnicích? Je pro vás otázka financování důležitá?

Dovolte mi dvě odpovědi. Mám na mysli, že z pohledu čistě společnosti LINEAS jej plně podporujeme, protože automatizovaný způsob spřahování je klíčovým faktorem umožňujícím budoucnost železnice, zejména pokud jde o skupiny vozů a jednotlivé vozy. A z našeho pohledu je samozřejmě klíčová dotace, protože sami si to nemůžeme dovolit. Pokud se ptáte mě osobně, tak být na železnici druhé dekády, je trochu pozdě začít s projektem. Měli jsme to udělat už před dvaceti lety a bohužel musím přiznat, že teď mi je padesát, a doufám, že na to budu mít ještě pozitivní vliv. Ale znovu opakuji, že každá výzva se musí začít a každá cesta má první krok, takže je na čase to udělat teď, ale bude to trvat dlouho, než se k tomu dostaneme.

EXKLUZIVNÍ KOMENTÁŘ GENERÁLNÍHO ŘEDITELE SPOLEČNOSTI LINEAS, JAN ELFENHORST

"My jako LINEAS bychom skutečně měli pokračovat v přípravách na DAC, ale k tomu musíme být produktivnější a ziskovější, abychom mohli takové investice realizovat. A existují i jiné inovace, které je třeba zavést dříve než DAC, protože jsou buď mnohem levnější a snadněji realizovatelné s mnohem rychlejším výsledkem a návratností investic. To je případ digitální platformy (DP) a digitálního řízení kapacity (DCM) v souladu s redesignem časových tabulek (TTR), nebo jsou povinné, jako je ERTMS, a naše obrovské investice se mají uskutečnit do palubních jednotek ETCS. Teprve potom můžeme uvažovat o DAC a ATO.

Pozice systému LINEAS v evropském kontextu je taková, že jsme daleko od zavedení ERTMS a již nyní budeme věnovat více času a úsilí DAC, na který v tuto chvíli nejsou vůbec žádné finanční prostředky. V naší horlivosti pro DAC ze strany některých provozovatelů bychom neměli ztrácet ze zřetele jiné priority.

Pokud nezískáme potřebné finanční prostředky na něco, co nám bylo vnuceno, jako je ERTMS, jak získáme finanční prostředky na něco, k čemu není vůbec žádný závazek?

Pokud jde tedy o prioritu mezi prioritami, je toto pořadí (a zatím vždy bylo pořadím v rámci naší koalice EU Rail Freight Forum):

  • DP
  • DCM / TTR
  • ETCS
  • DAC
  • ATO”

Tagy