EU version

Digitální automatické spřáhlo rozděluje Evropu. Námitky ČR byly smeteny ze stolu!

Digitální automatické spřáhlo rozděluje Evropu. Námitky ČR byly smeteny ze stolu!
foto: Archiv/Digitální automatické spřáhlo rozděluje Evropu. Námitky ČR smeteny ze stolu!
11 / 08 / 2022

Digitální automatické spřáhlo (DAC) je největším tématem nákladních železničních dopravců poslední doby. Právě jeho zavedení sebou přináší nejeden otazník. V mnoha zásadních bodech totiž nemá jasno ani samotná Evropská unie. Dopravci nemají ani garanci dotací, stigma roku 2030, kdy mají být vozy s DAC běžnou součástí evropského železničního prostoru se však nezadržitelně blíží.

Digitálním automatickým spřáhlem by měly být osazeny všechny vozy, které se budou po roce 2030 pohybovat na evropských kolejích. Otazníků je však mezi dopravci stále mnoho. Nejzásadnějším z nich je bezesporu otázka financování. EU totiž zatím nezmínila žádný konkrétní dotační program, ze kterého by mohli nákladní dopravci čerpat peníze na přestavby svých flotil na DAC. Toto téma je přitom alfou omegou. Náklady na osazení jednoho nákladního vozu digitálním automatickým spřáhlem se mají pohybovat zhruba mezi 25-35 tisíci eur. Flotily nákladních dopravců mnohdy čítají tisíce vozů, jedná se tak o investice v řádech miliard.

Dalším problémem, ve kterém v rámci zavádění DAC není jasno jsou starší nákladní vozy. U mnoha z nich totiž prakticky neexistuje konstrukční řešení, které by umožňovalo dodatečnou montáž digitálního samočinného spřáhla. Cena DAC by navíc v mnoha případech překročila i hodnotu samotného nákladního vozu. Právě tyto starší vozy by musely z evropských kolejí pryč. Otázka však zní, bude EU pro tyto případy udělovat například šrotovné?

Otazníky jsou však i kolem konkrétního typu spřáhla, které by se mělo na vozy instalovat. Mezi varianty instalace patří tzv. velký třesk, který v kostce znamená dvoutýdenní zastavení železniční nákladní dopravy. Během těchto dvou týdnů by bylo digitální spřáhlo nainstalováno na všechny evropské vozy.

Podle nákladních železničních dopravců by však bylo mnohem efektivnějším řešením rozdělit proces zavádění automatického digitálního spřáhla do několika částí a DAC na vagony instalovat postupně. Právě tento návrh prezentovali v Bruselu Evropské komisi zástupci České republiky. Evropská komise však tuto myšlenku rázně smetla ze stolu.

Podle vedoucího oddělení Bezpečnosti a interoperability železnic, DG MOVE, Keira Fitche, je velký třesk v rámci přestrojení vozů na digitální automatické spřáhlo pro dopravce doslova výzvou. Evropská komise tedy v přestrojení evropské flotily nákladních vozů během několika hodin problém nevidí. Keira Fitch si nedovede představit ani to, že by v praxi fungovalo jakési přechodné období, kdy by některé vozy DAC již měly a některé nikoli. Evropská komise tak dala prostřednictvím Keira Fitche jasně najevo, že rok 2030 je chápán jako daný milník, ze kterého EU nehodlá ustoupit.

Tagy