EU version

„Ničím horším jsem na železnici nejel. Zlatej šukafon,“ kritizují bizarní Hašišbednu

„Ničím horším jsem na železnici nejel. Zlatej šukafon,“ kritizují bizarní Hašišbednu
foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0/Motorový vůz M 27.0
04 / 12 / 2024

Motorové vozy, přezdívané "Hašišbedna", budí pozornost nejen svým netradičním designem, ale i netypickými technickými řešeními. Původně rumunský vlak, po rekonstrukci schválený jako tramvaj, se stal kontroverzním a fascinujícím kouskem české železnice.

Na první pohled je to vlak, který se vymyká všem zvyklostem. „Hašišbedna,“ jak se přezdívá motorovým vozům řady 805.9 (M 27.0), kombinuje prvky rumunské konstrukce, sedačky z vyřazených trolejbusů a design, který připomíná spíš sci-fi než tradiční železnici.

Po rekonstrukci musel být tento vůz dokonce schválen jako tramvaj, protože nesplnil standardní drážní předpisy, jak uvádí na sociální síti Tramvaják pražský. Přesto (nebo možná právě proto) budí mezi cestujícími i fanoušky železnice bujaré diskuze.

Hašišbedna: Design, který rozděluje

RAILTARGET zabrousil i komentářů pod příspěvkem. „Původně rumunský vlak, co uvnitř má sedačky z trolejbusu a kulatá okna, která vypadají spíš jako z ponorky. Tak bizarní stroj, že přezdívka je vlastně pochopitelná. Ale trať, ta je nesmírně půvabná,“ shrnul na sociálních sítích ironicky uživatel Tramvaják pražský. Kritice neušel ani interiér, který má místo klasických čtyřek s malými stolky lavice bez opěrek. „Stačilo by vytlouct kulatá okna, dát normální otevírací a udělat čtyřky se stolečkami na lahváče. Pak by to mohlo být i použitelné vozidlo na cestování,“ přidal další komentující.

Jízda? Jako v sauně

Zkušenosti cestujících nejsou o nic lichotivější. „Je možné, že jsme tím jeli v Jindřichově Hradci? Bylo to jak pojízdná sauna,“ ptá se další. Odpověď nás nepřekvapí: „Ano. Je to tak, vůbec to nevětrá,“ odpovídá profil Tramvaják pražský před čtyřmi roky. „Ničím horším jsem na železnici nejel. Zlatej šukafon,“ přitakává s úsměvem další diskutující.

Problémy JHMD: Od úpadku k reorganizaci

Nejen samotné vozy, ale i provozovatel JHMD budí pozornost. Společnost je od října 2022 v úpadku a bojuje o přežití formou reorganizace. Tu prosadil věřitel Jan Kysela, ale Kraj Vysočina má k plánu výhrady a podal proti němu stížnost k soudu. Zůstává tedy otázkou, jaký bude další vývoj JHMD.

Nemusíme připomínat totiž, že "Hašišbedny" jsou modernizované úzkorozchodné vozy provozované na Jindřichohradeckých místních drahách (JHMD)

 

 

 

 

 

 

Hašišbedny: Vlak, který polarizuje

I přes veškeré výhrady mají „Hašišbedny“ své kouzlo. Jejich futuristický vzhled, podivné technické řešení i provoz na malebných úzkokolejkách z nich dělají fascinující součást české železniční scény. Možná nejsou ideální na cestování, ale rozhodně nezůstanou zapomenuty.

Přezdívka "Hašišbedna"

Vznikla pravděpodobně díky netradičnímu designu a neobvyklému interiéru, který vyvolává dojem psychedelického prostředí. Kulatá okna a pruhované sedačky přispívají k jejich jedinečnému charakteru.

Tyto vozy představují zajímavý příklad využití starších zahraničních konstrukcí v kombinaci s modernizací pro české podmínky. Jsou zároveň kontroverzní, ale i ikonické díky svému vzhledu a historii.

 

Zdroj: iDnes.cz; sociální sítě Twitter; Facebook 

Tagy