foto: Ministerstvo dopravy/Vizualizace Letiště Václava Havla
Konec taxíkům a nekonečným kolonám. Praha se dočká přímého železničního spojení s letištěm. Po 88 letech pouze silniční dopravy přijde zásadní změna, a tou je vlak na letiště.
Historický milník na české železnici. Trať z centra města až na Letiště Václava Havla. To není utopie, ale realita následujících let. Cestující to zajisté ocení. Když dorazíte na Letiště Václava Havla a chcete se dostat do centra Prahy, musíte využít silniční dopravu. Tedy taxi, autobus, tramvaj nebo dokonce i trolejbus. Když nastane kolona, jste v problému, z kterého není jiná cesta ven než čekat a čekat.
Nutno v tomto ohledu kriticky podotknout, že Praha je jedno z velkých měst, které nemá propojené letiště metrem nebo vlakem s centrem. Dokonce to požaduje už i EU, a to do roku 2030. A jak na to reagovalo město? Řešily se různé návrhy, metro, tramvaj, ale nakonec vyhrál vlak.
Psali jsme
Historický milník na české železnici. Správa železnic vyhlásila soutěž na dodavatele PPP projektu trati z Prahy-Veleslavína na Letiště…
Vlak na Letiště Václava Havla: Proč je nutností?
Když zabrousíme trochu do historie, zjistíme, že za celou dobu, co letiště funguje, nebyl jiný způsob dopravy než silniční. Za uběhlých 88 let se doprava na letiště téměř nezměnila, ale počet cestujících ano. A to dramaticky. Letiště odbavilo za první rok fungování cca 14 tisíc cestujících, ale dnes se jedná 16,4 milionů cestujících za rok. A to už je sakra rozdíl. Takže je zcela evidentní, že nový způsob dopravy na Letiště Václava Havla je více než klíčový. A trolejbus to samozřejmě nevyřeší.
Letiště bylo otevřené v roce 1937. V roce 1943 bylo spojení na letiště docela podobné jako dnes, tedy pouze po silnici. V 60. letech se pak postavilo tzv. nové letiště, dnešní Terminál 1. V roce 2006 pak přibyl Terminál 2.
Psali jsme
Investici do letiště diskutovali zástupci Karlovarského kraje na debatě pro RAILTARGET. Návratnost této investice by měla být deset let, zatím je…
Metro, tramvaj, nebo vlak? Jak Praha hledala řešení dopravy na letiště
Ale pojďme zpět k reakcím města Prahy na požadavek EU. Vypadá to, že vlak nebyl od počátku jasnou volbou. Dlouho se přemýšlelo, zda na letiště povede metro vlak, nebo dokonce obojí. V rámci úvah o metru, se počítalo s prodloužením trasy metra A. Tento úsek by vyšel podle serveru Tyden.cz na 27 miliard korun a stavěl by se kolem 11 let. Aktuálně se ale nepočítá s prodloužením stanice metra A. Jak na tom byl návrh tramvaje? Ta by měla doplnit stávající trať metra. Prodloužení trasy tramvaje by se mělo začít budovat za dva roky.
Vlak na letiště vyhrál. Kudy povede železnice?
A teď k tomu stěžejnímu. A to k výherci této naprosto zásadní přepravy na letiště, a to je vlak. Dlouho se ale přemýšlelo kudy vůbec pojede. První plán byl již na stole v roce 1996, který určoval, že trať by měla vést po povrchu, to se ale nelíbilo městským částem. V roce 2014 vzniklo několik dalších variant. Kudy tedy povede vlak z Masaryčky? Přes Bubny, Dejvice, Veleslavín a u Ruzyně by byla odbočka až na Letiště Václava Havla.
Psali jsme
Praha se chystá na velkou transformaci, kterou přinese očekávaný vlak z centra do Kladna, s odbočkou na Letiště Václava Havla.…
Do roku 2030 rychle pohodlně vlakem na letiště
Vítězným návrhem se stal ten, který počítal s dvoukolejnou zahloubanou tratí, která bude v budoucnu doplněna o další odbočku na letiště. První úsek byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu, která byla hotová v roce 2020. Dále se začal rekonstruovat úsek Bubny - Výstaviště. Další úsek povede z Dejvic až na Veleslavín a má být hotový ideálně do roku 2030. Zastávka Praha Dejvice bude přesunuta pod zem.
Další tři úseky jsou z Veleslavína na Ruzyni, kde má přibýt i nová stanice Praha Liboc. Z Ruzyně na letiště přibude Terminál Dlouhá Míle a samostatná stanice Letiště Václava Havla. Vše má být hotovo ideálně do roku 2030. Cestující se tak mohou těšit na nejen zrychlenou cestu do centra, která bude určitě i o poznání pohodlnější.
Zdroje: Tyden.cz; Yap; zeleznicenaletiste.cz