foto: JHMD/Návrat vlaků na jindřichohradeckou úzkokolejku je v nedohlednu. Provozovatel JHMD bojuje o přežití
Rozruch okolo jindřichohradecké úzkokolejky neustává. Provozovatel Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) je v úpadku a dluží přes 160 milionů korun. Prozatím obsluhuje trať autobusy do doby, než provoz převezme Jihočeský kraj. Ten už s JHMD ukončil smlouvu z důvodu jejího neplnění. Společnost zároveň pracuje na odvolání proti rozhodnutí soudu o zamítnutí návrhu na reorganizaci.
S ukončením smlouvy ze strany Jihočeského kraje společnost JHMD nesouhlasí. Podle předsedy správní rady Borise Čajánka je reálným důvodem rozhodnutí soudu o úpadku: „Jediným výpovědním důvodem je prohlášení úpadku. Výpovědní doba je 15 dní a začíná okamžikem doručení. Pracujeme na tom, aby autobusová doprava zajištěná Jihočeským krajem plynule navázala na služby které poskytujeme, a nemělo to dopad na cestující,“ řekl pro ČTK.
Jihočeský kraj se brání a argumentuje tím, že podle smlouvy má JHMD zajišťovat drážní dopravu. Společnosti ovšem vlaky vypravit nemůže, protože momentálně nemá osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy od Drážního úřadu. Ten mezitím s JHMD obnovil řízení o možném odejmutí licence.
„Kontrolujeme i náhradní autobusovou dopravu a bohužel nemáme potěšující informace. Autobusy například nejsou řádně označené a nevyjíždějí včas,“ sdělil minulý čtvrtek náměstek jihočeského hejtmana Antonín Krák (ČSSD). Z jeho slov vyplývá, že náhradní autobusová doprava JHMD není vyhovující. Pro Jihočeský kraj by ji pak měla společnost ČSAD Autobusy České Budějovice.
Čajánek však tvrdí, že autobusy jsou řádně označeny a jezdí podle nasmlouvaných jízdních řádů s Krajem Vysočina a Jihočeským krajem: „Stejně tak naše vozidla, kterými dopravu také zajišťujeme. Cestující jsou informování o nástupních a výstupních místech tak, jak je v těchto případech obvyklé. Je nám líto, že působíme Jihočeskému kraji takové problémy, ale úzkokolejka je historicky provázána s Krajem Vysočina. Upozorňovali jsme vedení obou krajů na dlouhodobé spory s Krajem Vysočina. Kraj Vysočina hradí pouze 60 procent skutečných nákladů. Za těchto podmínek nelze provozovat ani trať, ani drážní dopravu, firma to nemůže ekonomicky ustát,“ reagoval pro ČTK.
Vypadá to, že se celá situace okolo JHMD a osudu jindřichohradecké úzkokolejky dostala do války slov. Klíčové pro další vývoj by mohlo být rozhodnutí Drážního úřadu ohledně licence a osvědčení bezpečnosti provozovatele dráhy. Potom také úspěch či neúspěch odvolání o zamítnutí reorganizačního návrhu JHMD. Zásadní bude i narovnání vztahů mezi společnosti a oběma kraji, které se z dosavadní komunikace zdají být napjaté.
Osud jindřichohradecké úzkokolejky úzce sledujeme a přinášíme Vám, našim čtenářům, ty nejzásadnější novinky. První článek série informoval o tom, že společnost JHMD je v insolvenci a namísto vlaků musely vyrazit autobusy. Následující článek se věnoval rozhodnutí soudu, které vedlo k úpadku společnosti a zamítnutí reorganizačního návrhu.