foto: Železničář / public domain /Adam Vanting
Adam Vanting, strojvedoucí Českých drah, je živým důkazem toho, že sny mají sílu stát se skutečností. Od dětství ho fascinovaly cesty vlakem a kouzlo proměnlivé krajiny za oknem. Dnes je strojvedoucím, který za sebou má nejen tisíce kilometrů po evropských tratích.
Z paluby nočních vlaků až ke kontroléru: Adamův sen o železnici se stává skutečností
Adam Vanting, strojvedoucí Českých drah je důkazem, že když má člověk jasnou vizi, dokáže si splnit své sny. Už jako malý kluk miloval cestování vlakem a fascinovalo ho, jak se mění krajina za okny. Dnes má za sebou tisíce kilometrů po evropských kolejích, práci stevarda v nočních vlacích, kancelářskou roli při plánování výluk a nyní je od června strojvedoucím, uvedl v Magazínu Železničář.
Strojvedoucí Adam Vanting: Vlakem do dětství
Adam pochází ze smíšené rodiny – tatínek z Dánska, maminka z Česka. Časté cesty za otcem vlakem v něm už od dětství probouzely lásku k železnici. „Bylo to fascinující, jak se postupně mění krajina a atmosféra jednotlivých zemí. Cestování vlakem mi vždycky přišlo jako něco výjimečného,“ vzpomíná.
V dospělosti se stalo jeho velkou zálibou. Projel téměř celou Evropu a stále hledá nové tratě a zážitky. „Dělám si mapu projetých tratí. Nedávno jsem navštívil Rumunsko, abych si projel trať, která se bude na několik let zavírat kvůli elektrifikaci,“ popisuje své dobrodružství. „Mě cestování vlakem velmi uklidňuje, patrně proto, že ho mám spojené s pěknými vzpomínkami. Je to pro mě velký relax, asi jako když jiní jedou do lázní. Ve výsledku je mi i jedno, kam jedu, prostě se koukám z okénka a odpočívám,“ říká a dodává, že není náročný na cestování.
Psali jsme
Královéhradecký kraj se proměňuje na království pohodlné a ekologické železniční dopravy. České dráhy zde totiž nasazují deset nových motorových…
„Občas spím v hotelech, čas od času u známých, zvládám ale i přenocovat na sedačce ve vlaku, strávím-li následující noc v nějakém ubytování. Dost mi taky pomáhá základní přehled, který jsem těmi roky studování jízdních řádů získal. Kdybych se teď například rozhodl jet do Moldávie, znám jízdní řády většiny evropských dálkových vlaků zpaměti a mohl bych vyrazit prakticky ihned, bez nějaké podrobnější přípravy,“ uvažuje.
Nejlepší železnice? Česká, říká strojvedoucí
Po stovkách tisíc kilometrů má Adam jasnou odpověď na otázku, kde funguje železnice nejlépe. „Česká dráha je špička. Naše operativa je neskutečná – snaha udržet přípoje a dostat spoje do cíle je na západě nevídaná. Jízdné je navíc levné a nabídka spojů bohatá,“ hodnotí.
„Hodně se orientujeme na cestující, to jinde opravdu není pravidlem. Třeba v Německu se uplatňuje až technokratický přístup, vlak se v případě problému prostě zruší a konec, cestující se sice odškodní, ale že se někam potřebovali dostat například ještě tentýž den, na to už se ohled moc nebere,“ dodal s tím, že i přesto vidí prostor pro zlepšení – zejména v mezinárodní dopravě a službách, kde by se železnice neměla bát cílit i na movitější zákazníky.
Psali jsme
Objevte svět železničních modelů s Michalem Bednářem, známým jako Trainmaniak. V rozhovoru vzpomíná na nostalgické časy a popisuje…
Práce na železnici jako životní cíl
Adam věděl už na základní škole, že jeho cesta povede na železnici. Po střední dopravní škole začal jako stevard v nočních vlacích, že skončí jako strojvedoucí asi netušil„Bylo fascinující, že jsem mohl jezdit až na konečnou bez omezení hranic. Cestoval jsem do Krakova, Budapešti nebo na Jadran,“ vypráví o svých začátcích.
Později se přesunul do kanceláře, kde se věnoval plánování výluk. Po několika letech však cítil, že mu práce v provozu chybí. Rozhodl se proto pro kurz na strojvedoucího.
Vzhůru na lokomotivu
Adam už absolvoval pasivní zácviky, kurzy v České Třebové. A co by si přál po jejich dokončení? „Láká mě mezinárodní vozba, třeba Vectrony do Německa. Mám rád jazyky, tak doufám, že se mi něco takového podaří. Ale klidně skončím i na lokálních tratích,“ říká s úsměvem strojvedoucí, kterým je od června letošního roku.
Adamova cesta je inspirací pro všechny, kdo sní o dráze. Ať už ho jednou potkáte v čele lokomotivy, nebo na palubě vlaku, jedno je jisté – jeho vášeň pro železnici je nepřehlédnutelná.
Zdroj: Železničář