foto: ČD nostalgie / public domain /Lokomotiva "Karkulka"
Motorová lokomotiva „Karkulka“ se stala ikonou československé železnice. Vyráběná v 60. letech 20. století, proslula spolehlivostí a svým charakteristickým designem. Pojďte si připomenout historii této červené krásky.
Motorová lokomotiva řady T 444.0 a T 444.1, známá pod přezdívkou „Karkulka“, je československá lokomotiva, která se vyráběla v 60. letech 20. století. Tyto lokomotivy byly určeny především pro lehkou nákladní dopravu a posunování na vedlejších tratích, zejména na neelektrizovaných úsecích.
"T 444.0 jsou motorové lokomotivy s hydrodynamickým přenosem výkonu, určené pro posun a nákladní vlaky na vedlejších tratích. Lokomotivní řada T 444.1 byla doplněna parním generátorem pro vytápění osobních vlaků. První sérii (T 444.0) se říkalo Plešatá podle chybějícího přesahu střechy nad čelními okny. Tyto lokomotivy měly nahradit parní lokomotivy na lokálkách, což se nakonec ne zcela podařilo," konstatuje web ČD Nostalgie.
Psali jsme
ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka hostí 5. a 6. října velké setkání historických motorových lokomotiv Hektor. Návštěvníci se mohou těšit…
Historie a Výroba
Lokomotivy T 444.0 byly vyráběny v letech 1962–1965 ve strojírnách ČKD Praha. V rámci této série se vyrobilo přibližně 200 kusů, které byly dodány do Československých státních drah (ČSD). Vzhledem k jejich spolehlivosti a jednoduchosti údržby se lokomotivy T 444.0 staly důležitým článkem v československé železniční dopravě.
Psali jsme
Francis Webb, odvážný inovátor na kolejích, stvořil revoluční ocelové lokomotivy a snížil spotřebu uhlí, čímž zásadně změnil svět železnice.…
Technické Parametry
- Typ: Dieselová motorová lokomotiva
- Výkon: 515 kW (700 koní)
- Maximální rychlost: 70 km/h
- Hmotnost: 54 tun
- Počet vyrobených kusů: Přibližně 200
Tato lokomotiva získala přezdívku „Karkulka“ díky své charakteristické červené barvě, která evokuje známou pohádkovou postavu. Červená barva na kapotě a bocích lokomotivy byla velmi výrazná, což jí mezi ostatními stroji na tratích dávalo nezaměnitelný vzhled. Stejně jako pohádková Karkulka byla známá svou červenou čepičkou, i tyto lokomotivy získaly díky svému nátěru podobnou asociaci.
Přezdívky byly u československých lokomotiv běžnou záležitostí, často vznikaly podle vizuálního vzhledu nebo specifických vlastností stroje. Tato barva byla typická pro řadu motorových lokomotiv a stala se ikonickou pro mnoho železničních tratí.
Lokomotiva T 444.1, která byla vylepšením původní verze T 444.0, byla vyráběna v letech 1965–1968. Hlavními rozdíly byly v motorizaci a technických parametrech, což přispělo k vyšší efektivitě a výkonu. Tato série se tak stala oblíbenou nejen mezi železničáři, ale i mezi cestujícími.
Psali jsme
Ernest Malinowski dokázal při stavbě nejvyšší železnice světa přetvořit sny ve skutečnost. Prožijte fascinující příběh odvahy a inženýrského…
Co se týká použití, lokomotiva T 444.0 a T 444.1 byla navržena pro lehký nákladní provoz, regionální vlaky a posunovací práce na méně frekventovaných tratích. Jejich robustní konstrukce a spolehlivost jim umožnily zůstat v provozu i po desítkách let, ačkoli s postupem času byly postupně nahrazovány modernějšími typy.
Lokomotivy „Karkulka“ se tak staly významnou součástí historie československého železničního průmyslu a dodnes vzbuzují vzpomínky a nostalgii mezi železničními nadšenci.
Zdroj: ČD Nostalgie; železniční poklady