foto: foto: Jitka Erbenová / CC BY-SA 3.0 / Wikimedia commons/Jindřichohradecká úzkokolejka
Turisticky oblíbená úzkokolejná dráha v okolí Jindřichova Hradce je stále mimo provoz. Drážní úřad naši redakci informoval, že řízení o bezpečnosti je zatím přerušeno. Vlastníci drah musí do konce září odstranit nedostatky.
Dnes již unikátní úzkokolejná dráha je jedním z charakteristických rysů regionu v okolí Jindřichova Hradce. Se svými dvěma tratěmi, parními lokomotivami a celkovou délkou 79 km je nejen významnou technickou památkou, ale také zážitkovou trasou, která se již od 19. století těší oblibě místních i turistů. Její další osud je ale stále nejistý.
Vlaky úzkokolejky totiž už téměř rok a třičtvrtě stojí. Naposledy vyjely na koleje začátkem října roku 2022. Provozovatel oblíbené turistické atrakce totiž skončil v insolvenci a dluží kolem 360 milionů korun.
Psali jsme
Život na úzkorozchodné trati se i přes ukončení provozu úzkokolejky zcela nezastavil. Železniční nadšenci, šotouši, mají totiž jedinečnou…
RAILTARGET má k dispozici aktuální informace o této turisticky oblíbené úzkokolejce. Drážní úřad vydal protokoly ze státního dozoru na obou úzkokolejných tratích Jindřichův Hradec - Nová Bystřice a Jindřichův Hradec - Obrataň. Podle informací, která má redakce k dispozici, byly protokoly odeslány vlastníkovi drah, kteří mají 15 dnů na podání námitek. Společnosti byly vyzvány k předložení dokumentů a odstranění nedostatků souvisejících se stavem obou tratí do 30. září 2024.
„Doplňuji, že řízení o vydání osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy je stále přerušeno a čekáme na dodání požadovaných dokumentů. V tomto ohledu Drážní úřad zatím žádné doplnění neobdržel,“ uvedl pro naši redakci úřad.
Psali jsme
Jediná ozubnicová trať v Česku projde celkovou obnovou. Rekonstrukce této dráhy vyjde na 432 milionů korun.
Ze znaleckého posudku, který byl 15. listopadu zveřejněn v insolvenčním rejstříku vyplývalo, jak jsme v únoru tohoto roku informovali, že se o problému chybějícího bezpečnostního osvědčení stále jedná. Přestože jednání s Drážním úřadem, který je jako jediný oprávněn toto osvědčení vydat, během posledních měsíců zdánlivě vázla na mrtvém bodě, naděje na změnu spočívalo v tom, že insolvenční správce David Jánošík obdržel důležitý souhlas ke zpeněžení majetku firmy. Ta by se podle jeho znaleckého posudku dala prodat za zhruba 121 milionů korun.
Psali jsme
Dnes již unikátní úzkokolejná dráha je jedním z charakteristických rysů regionu v okolí Jindřichova Hradce. Se svými dvěma tratěmi, parními lokomotivami…
V dubnu pak Kraj Vysočinana svých stránkách informoval, že vybral dopravce, který je připraven uzavřít smlouvu na zajištění dopravy v tzv. turistickém režimu na úzkokolejce 228 v úseku Obrataň - Jindřichův Hradec. Už od letošní sezóny ji mohl pro Kraj Vysočina zajišťovat dopravce Gepard Express, který nabídl nejvýhodnější cenu. Novým dopravcem se stane od června 2024 společnost Gepard Express, která bude provozovat tratě č. 228 a 229.
Unikátní jindřichohradecká úzkokolejka je mimo provoz, jak již bylo zmíněno výše, od října 2022 – tehdy firmě JHMD, která za ni v současnosti zodpovídá, vypršela platnost osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. „Stav dráhy není ve stavu vyhovujícím pro osobní přepravu, náprava této situace by vyžadovala značné investice," uvedla v posudku znalecká firma Statikum. Těchto investic však firma JHMD nebyla schopna, neboť se potýkala s dluhem ve výši 360 milionů korun, a i její měsíční hospodaření mělo podobu nejméně čtvrtmilionových ztrát. Místo vlaků tak nyní jezdí autobusová doprava.
Jindřichohradecká úzkokolejka, jejíž rozchod kolejí čítá pouhých 760 mm, je neodmyslitelnou součástí regionu již od roku 1897. Čítá dvě tratě, Jindřichův Hradec – Nová Bystřice (délka 33 km) a Jindřichův Hradec – Obrataň (46 km), které až do dnešních dob slouží svému původnímu účelu, tedy každodenní osobní a nákladní dopravě. Otázka návratu lokomotiv na tratě během léta se tedy nejspíše nepovede.
Zdroj: ceskenoviny.cz, jh.cz, kudyznudy.cz, Kraj Vysočina