EU version

Vlaky jako Faradayova klec: Kovová okna blokují mobilní signál. Německo zná řešení

Vlaky jako Faradayova klec: Kovová okna blokují mobilní signál. Německo zná řešení
foto: ChatGPT / public domain /Moderní mobilní signál ve vlacích - ilustrativní
28 / 02 / 2025

Cestující se v Německu dočkají nového lepšího mobilního signálu. Signál byl ve vlacích pro cestující dříve omezený, díky modernizaci se ale situace na trati změní.

Díky nové technologii se zlepší příjem mobilního signálu na německé železnici. Jak informovala 20. 2. veřejnoprávní televize ARD a telekomunikační magazin teltarif.de, signál ve vlacích byl pro cestující dříve omezený, protože železnice používala pro svoje zabezpečení GSM-R podobné frekvenční spektrum jako mobilní telefony.

Dopravci v Německu provedli technickou modernizaci na přibližně 10 000 lokomotivách, motorových a hnacích jednotkách, která od prosince 2024 zajišťuje pro pokrytí mobilními telefonním signálem lepší využití frekvenčního spektra. Frekvenční pásmo LTE 900 MHz dosud z velké části zabíralo právě GSM-R. Zvýšila se také rychlost přenosu dat, a to o 300 megabitů za sekundu. Stará zařízení GSM-R ve vlacích byla náchylná na rušení, což se technologicky podařilo odstranit.

Mobilní signál se vlacích s podporou veřejnosti a mobilních operátorů

Podobně jako v ČR nebo v Rakousku se tento program neobešel bez veřejné podpory a aktivní participace telefonních operátorů. Ministerstvo dopravy a digitalizace jej financovalo částkou 95 milionů Eur. Jak upozornila televize ARD, z několika technických příčin bude i nadále příjem mobilního signálu na nižší úrovni než mimo železniční vozidla. Vlaky jsou vyrobeny z materiálů, které silně stíní signály mobilních (Faradayova klec) a také okna ve vlacích, zejména u dálkových ICE, nesou tenkou vrstvu kovu, která zajišťuje tepelnou izolaci a zhoršuje nebo blokuje signál.

Německo uvažuje o propustném sklu

Národní přepravce Deutsche Bahn proto do budoucna uvažuje do technických specifikací pro výrobce zahrnout povinnost propustnějšího skla. V celé řadě již provozovaných vlaků upravila kovovou vrstvu na sklech laserovou technologii, což také šíření signálu částečně pomohlo. Zapojil se i telekomunikační regulátor (Bundesnetzagentur), který stanovil mobilním operátorům povinnost zajistit rychlost přenosu dat 100 Mbit/s na všech koridorových trasách a 50 Mbit/s na vedlejších trasách.

Přesto budou v německé železniční síti ještě nějakou dobu existovat hluchá místa, která se navíc někde budou lišit různým pokrytím jednotlivých operátorů. Odstraňovat se budou měřením a výstavbou stožárů stanic mobilního signálu (BTS).

Zdroje: ARD, Teltarif.de

Tagy