foto: ChatGPT/Nezastavující vlak
Ledová archa. Fiktivní příběh o nezastavujícím vlaku. Co když to ale fikce být nemusí? Existují již plány na jeho provedení. S návrhem nezastavujícího vlaku přišel William Aitken nebo také Chen Jianjun.
Na světě existuje mnoho zajímavých až bizarních dopravních prostředků, které můžeme využít. Například v Číně se můžete z jednoho místa na druhé dostat pomocí levitujícího vlaku. Zajímavý dopravní prostředek najdeme také v Kambodži. Bambusový expres - jedná se o vlak, který je složen pouze ze čtyř železných kol, bambusové desky a motoru například z motorky nebo cirkulárky. Všechny tyto zvláštní vlaky mají ale něco společného. Vždy ve stanici zastaví. I přesto, že se vlak, který nikdy nezastavuje, zdá jako fikce, už existuje několik plánů a variant na jeho provedení.
Psali jsme
Španělsko a Portugalsko představily ambiciózní plány na propojení svých metropolí. Česko a další středoevropské země tak může čekat ostrý…
Vlak, který nikdy nezastavuje podle Chen Jianjun
Nikoho asi nepřekvapí, že se zrovna v Číně zrodil revoluční koncept, který navrhuje provedení vlaku, který by nikdy nezastavil. Asie je v železniční dopravě považována za velmoc, která přichází s inovativními technologie, a to především Čína. Jestli se v budoucnu projekt nezastavujícího vlaku uskuteční, Čína bude rozhodně mezi prvními, kteří na projektu budou partcipovat. Za revolučním návrhem stojí čínský designér Chen Jianjun. Budoucnost v podobě nezastavujícího vlaku je jednoduše zobrazena na videu.
Jak by systém vlastně fungoval? Cestující nečekají na vlak přímo u kolejí, jak je to běžné dnes. Místo toho po schodech vystoupají na plošinu, která je na úrovni střechy vlaku. Zde je pro cestující připraven modul, do kterého nastoupí a vyčkávají na příjezd vlaku. Když vlak přijíždí do stanice, koleje klesnou a vlak bez problému projede pod tímto speciálním vagonem. Modul po střeše vlaku sklouzne do jeho zadní části, kde cestující, kteří právě nastoupili, přesednou do klasického vagonu a cestující, kteří potřebují na další stanici vystoupit, nasednou do prázdného modulu.
Nezastavující vlak jezdí podle designéra na lince Peking - Gaungzhou. Po celé její délce může být až 30 zastávek. Pokud budeme počítat, jako to udělal Chen Jianjun, že vlak se na každé stanici zastaví na pět minut, ve výsledku se tak trasa prodlouží o dvě a půl hodiny. Nejenom, že je návrh jak z filmu, velké plus získává také po ekologické stránce. Jelikož nikdy nezastavuje, šetří palivo a energii.
Vlak, který nikdy nezastavuje podle Williama Aitkena
Se zajímavým nápadem, jak by mohl nezastavující vlak fungovat, přišel zhruba před sto lety William Aitken z Windermere Road v Muswell Hill. Koncept tohoto projektu spočívá ve využívání systému připojování a odpojování speciálních vagonů, které umožňují plynulý nástup a výstup cestujících bez zastavení nebo dokonce zpomalení celé soupravy. Každá stanice je vybavena vedlejší kolejí, kde stojí nehybný vagon určený pro cestující nastupující na konkrétní zastávce. Tento vagon je označen názvem své cílové stanice, což znamená, že každý cestující nastupuje rovnou do vagonu, který jej doveze přesně tam, kam potřebuje. Když vlak projíždí stanicí, nový vagon se připojí k jeho přední části, zatímco vagon na konci soupravy se odpojí a zastaví se na vedlejší koleji, kde cestující vystoupí.
Tento proces se opakuje v každé stanici. Vlak se nikdy nezastavuje, ale jeho složení se průběžně mění. Pokud chce cestující vystoupit na konkrétní zastávce, musí se během jízdy přesunout do správného vagonu označeného názvem této stanice. Když vlak dosáhne cílové zastávky, tento vagon se odpojí a přesune na vedlejší kolej, kde cestující vystoupí. Poté se prázdný vagon přesune k nástupnímu prostoru, kde čekají noví cestující na další spoj.
Psali jsme
Železnice se v dnešní době stále modernizuje. Některé železniční skvosty jsou zde už dlouhou dobu, jako je tomu například u železničních tunelů.…
Zdroje: dailymail.co.uk, londonist.com