foto: vlaky.net/Václav Vyskočil/public domain/15.05.1994 - Bánovce nad Ondavou: 140.074
První elektrická lokomotiva řady E499.0, známá jako „Bobina“, byla v provozu na Československých železnicích více než padesát let. Díky své multifunkčnosti a všestranným schopnostem našla uplatnění v různých oblastech.
V roce 1928 na Československých národních drahách začal proces elektrifikace železničního provozu na Pražských spojkách při napětí 700-1500 V. Skutečné zahájení elektrického traťového provozu bylo 25. února 1956. První elektrická lokomotiva řady E499.0, které se přezdívalo “Bobina”. Přezdívku získala díky svému uspořádání podvozků BoBo. Tyto stroje se vyráběly v Závodu V.I. Lenina v Plzni a poté putovaly do rukou Československých národních drah.
Psali jsme
Zejména v letním období je nejlepší čas pro objevování a cestování. V České republice je mnoho krásných míst spojených s železniční…
Výroba těchto lokomotiv byla v šesti sériích a celkem se jich vyrobilo sto kusů. Jejich výroba začala mezi léty 1953 do roku 1958, jak je uvedeno na webu parostroj.cz. Tyto stroje sloužily jako univerzální a využívaly se pro všechny typy přeprav ať už pro rychlíkovou, osobní, nákladní, nebo postrkovou službu.
Psali jsme
Legendární vláček Hurvínek vyjede v sobotu opět do města. Milovníci historie si přijdou na své. Čekat je bude nejen svezení historickými…
Z informací na webu vlaky.net jsme zjistili, že jejich užití začalo klesat s novou dodávkou lokomotiv řady E499.3. Na začátku devadesátých let byly tyto stroje hromadně rušeny. V roce 2004 zůstalo na železnicích v Olomouci a Ostravě posledních šest “Bobin”. Tyto stroje však nejsou aktivně v provozu a jsou udržovány jako provozní historická vozidla. Na Slovensku je aktuálně aktivních 15 lokomotiv, na nichž byla na počátku devadesátých let provedena rozsáhlá generální oprava. Po opravě byly zařazeny do provozu v RD Žilina, Spišská Nová Ves a Čierna nad Tisou.
Zdroj: Vlaky.net; Parostroj
Tagy