EU version

Bechyňka: Česká elektrická drzost – rachot parních monster neměl šanci

Bechyňka: Česká elektrická drzost – rachot parních monster neměl šanci
foto: České dráhy/Bechyňka
07 / 05 / 2025

Bechyňka, dílo Františka Křižíka, se stala symbolem české vynalézavosti a odvahy, která předběhla svou dobu. Bez kouře, bez hluku parního pohonu, jen čistá elektrika – a především drzost ukázat světu, že Česká republika umí víc než jen kopírovat.

První elektrická železniční trať v České republice – trať Tábor-Bechyně má 24 kilometrů a je provozována od roku 1903. Je dílem známého elektrotechnika a vynálezce Františka Křižíka a říká se jí Bechyňka.  Tím ale zajímavosti spojené s touto drahou nekončí. Jde o první železniční dráhu ve střední Evropě, která byla od počátku projektována i provozována jako elektrická. Navíc byla jediná dráha v Rakousku – Uhersku, která ani alternativně nepočítala s parním provozem.

Bechyňka: První elektrická železnice v Česku a její unikátní historie

Nejvyšší stoupání měla 41 promile.  Maximální rychlost vlaku byla stanovena na 25 km/h, v obloucích pak na 15 km/h. Podle některých odborníků šlo tehdy o malý zázrak - železniční vagony byly osvětlené, vybavené telefony a bleskosvody na střechách.  I František Křižík byl na své dílo pyšný. „Výstavbou bechyňské dráhy chtěl jsem dokázat, že český člověk umí tolik, co jiní a někdy i mnohem více,“ sám řekl.

 

 

František Křižík a zázrak jménem Elinka

Na Bechyňce probíhají pravidelně v letní sezóně oblíbené nostalgické jízdy historickým vozem. V kalendáři akcí pro rok 2025 zatím nejsou zveřejněny žádné podrobnosti. Tím však výčet zajímavostí nekončí. Na této trati se však pohybuje i nejstarší železniční vůz v České republice, který byl v roce 2022 obnoven po čtyřleté pauze. Provozní exponát Národního technického muzea zvaný Elinka z roku 1903 patří k jihočeským unikátům.  

Co se podrobností okolo Elinky týká, tak vozy byly vyrobeny pro zahájení provozu pouze dva, později byly dodány firmou František Ringhoffer Smíchov ještě dva další. Vůz zůstal po celou dobu na své domovské dráze a občasně se objevoval při různých událostech a výročích v čele historických vlaků. V roce 2018 došlo k závadě na jednom ze čtyř trakčních motorů, a tak přistoupilo Národní technické muzeum ve spolupráci s ČD k opravě nejen poškozeného trakčního motoru, ale i k udržovací opravě zbývajících tří motorů tak, aby se minimalizovala pravděpodobnost podobné závady.

Devadesát let starý motor opraven 

„Oprava vadného vinutí devadesát let starého motoru vyžadovala velký podíl ruční práce, neboť technologie, kterými bylo původní vinutí vyrobeno, se dnes nepoužívají. Firmě HMF Komárková Teplice, která opravu prováděla, patří za znovuzprovoznění Elinky velký dík,“ řekl již dříve Zdeňek Řešátko, ředitel muzea NTM, do jehož sbírky tento unikátní vůz patří. Od sezóny 2022 vůz opět vozí zájemce o prázdninách.

Na Bechyňce "řádí" i mladší sestra Bobinka

Na Bechyňce se objevila i Elinčina mladší sestra - Bobinka z roku 1957. Návštěvníci tak mohli zavzpomínat na minulost i při jízdě touto historickou soupravou z předválečného období, kterou táhne malá elektrická lokomotiva E 422.0 přezdívaná Bobinka. Ta vznikla pro Bechyňku v 50. letech v plzeňské lokomotivce Škoda.

Turistické tipy podél trati Tábor–Bechyně

Ze zdejších stanic a zastávek lze podniknout také řadu výletů. V cílové stanici v malé rotundě pro lokomotivy je ve vybraných termínech přístupná expozice o Bechyňce a na stanicích a zastávkách se nacházejí informační tabule naučné stezky. Také samotná Bechyně na vysokém skalnatém ostrohu nad Lužnicí nabízí řadu romantických zákoutí. Romantická zákoutí nabízí i Tábor na začátku trati. Dráha tam prochází také nedaleko místní ZOO a několika rozhleden. Z Malšic je možné vyrazit do údolí Lužnice na prohlídku zříceniny hradu Příběnice.

Tagy