foto: Wilfredo Rafael Rodriguez Hernandez / CC0 / Wikimedia commons/DB v Mnichově
Předseda nejsilnější opoziční formace CDU/CSU a kandidát na kancléře Friedrich Merz chce rozdělit železniční infrastrukturu a provoz koncernu DB AG.
Merz při setkání s novináři z ekonomických médií minulý týden v Hamburku vyslovil nedůvěru v životaschopnost integrované skupiny DB v její současné podobě a slíbil, že úplně oddělí infrastrukturu (dceřiné společnosti DBINfraGo, DB Station und Service a DB Energy) od provozu železnice (DB a DB Cargo). Parlamentní klub CDU/CSU k tomu přijal již v březnu 2024 usnesení, které však vládní koalice a obě další opoziční strany odmítly.
Psali jsme
Německé dráhy se ocitly v jedné z nejhorších finanční krizi za poslední desetiletí. Rekordní dluhy a hrozba zastavení klíčových…
Plán pro novou strukturu vlastnictví DB
Po rozdělení vlastnictví a uspořádání celkem 740 různých podílů, které DB v různých firmách vlastní, musí železniční síť zůstat v rukou státu. Železniční síť pak musíme otevřít konkurenci. Merz počítá s tím, že rozdělení koncernu bude představovat zdlouhavý proces a pro samotnou firmu náročnou operaci. Prostředky ze zvýšení silničního mýtného současná vláda přiděluje ve zvýšené míře železnici. CDU/CSU ovšem není příznivcem křížového dotování dopravních módů. Měli bychom se vrátit k přehlednosti ve využívání finančních prostředků.
Projekty dopravní infrastruktury musíme více otevřít soukromému kapitálu, protože financování ambiciózních plánů z veřejných prostředků nebude stačit. CDU/CSU odvozuje tuto pozici od odmítnutí rozvolnění tzv. dluhové brzdy, která omezuje další zadlužování federálního rozpočtu. Zatímco současná vládní koalice chce zastropování rozvolnit, CDU/CSU trvá na tom, aby se dluhová brzda zakotvená v ústavě ponechala beze změny.
Psali jsme
I přes velkorysé dotační programy schválené Evropskou komisí řeší Německo obvinění z nelegálních podpor pro Deutsche Bahn. Od začátku roku 2022…
Merz o DB a Digitalizaci Německa
V souvislosti s dopravou Merz také prohlásil, že roztříštěné kompetence v digitalizaci Německa je nutné včetně odpovědnosti centralizovat do ministerstva pro digitalizaci.
Friedrich Merz je předsedou CDU od roku 2022. Jeho politická kariéra zahrnuje poslance Spolkového sněmu i poslance Evropského parlamentu. Vnitrostranicky se neúspěšně snažil prosadit proti Angele Merkelové. Je představitelem konzervativního křídla v CDU a expertem na finanční řízení podniků. Byl předsedou dozorčí rady evropské části amerického správce aktiv BlackRock. Byl členem dozorčích rad řady dalších velkých společností – například Stadler Rail, Deutsche Börse, AXA, BASF, Letiště Kolín n.R. /Bonn nebo Commerzbank.
Psali jsme
V rámci spolupráce Správy železnic a německých drah Deutsche Bahn vznikne nová vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan. Jak bude novinka vypadat?…
Zdroj: Spolkový sněm, Deutsche Verkehrszeitung DVZ