foto: Joachim Seyferth / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons/Německá vysokorychlostní železnice
Osm německých železničních sdružení se shodlo na třech základních požadavcích vůči spolkové vládě, která vzejde z nadcházejících voleb.
1. Vytvořit spolehlivou a realistickou strukturu financování železniční infrastruktury.
Sdružení vycházejí z toho, že růst na železnici je možný pouze s efektivní, spolehlivou a odolnou železniční infrastrukturou. K tomu je nezbytná spolehlivá a odpovídající dlouhodobá finanční základna. Sdružení proto podporují zákonem ustanovit víceletý (nejméně na 5 let) finanční rámec pro železniční infrastrukturu. Plánování investic musí zahrnovat i digitalizaci infrastruktury, neboť s ní je přímo spojená úroveň zabezpečení vozidel. Spolková vláda by měla předložit realistickou a spolehlivou strategii zavedení a financování ETCS a plány na další elektrifikaci sítě. Nezbytná bude každoroční aktualizace a to za účasti dopravců a železničního průmyslu.
Psali jsme
Německo se snaží dohnat resty v železniční infrastruktuře. Investice do Deutsche Bahn jsou na rekordní úrovni.
2. Reforma poplatků za použití železniční dopravní cesty
Všechny svazy kritizují nedávné razantní zvýšení poplatků za přístup k železniční dopravní cestě (RAILTARGET informoval zde). Poplatky za infrastrukturu se vyhlašují v Německu pouze na jeden rok platnosti jízdního řádu a železniční společnosti proto nemohou dlouhodoběji plánovat. Sdružení proto požadují stanovení cen podle mezních nákladů, které by mohlo výrazně snížit finanční zátěž dopravců. Do doby, než bude taková reforma provedena, by měl zákonodárce vhodnými podpůrnými opatřeními (především poplatkem za použití dopravní cesty) ulevit alespoň zvláště zatíženým druhům dopravy a pomoci tak udržet zákazníky na železnici.
Psali jsme
Předseda nejsilnější opoziční formace CDU/CSU a kandidát na kancléře Friedrich Merz chce rozdělit železniční infrastrukturu a provoz koncernu…
3. Podporovat železniční dopravu na dopravních trzích
V zájmu dalšího posílení nákladní železniční dopravy navrhuje osm sdružení v krátkodobém horizontu zefektivnit provoz na centrálních koridorech německé železniční sítě. Požadují, aby se DB zabývala zrychlením předjíždění, zpřístupnění dalších odstavných kolejí s využitelnou délkou alespoň 740 metrů, vytvoření dalších přístupových míst k železniční síti a rozšíření stávajících (vlečky, terminály CT, multimodální překladiště). Je nutné rovněž podpořit účastníky trhu při zavádění inovací, jako je automatizace provozu vlaků v nákladní dopravě. Digitální automatické spřahování (DAC) sdružení explicitně považují za klíčovou technologii pro vyšší efektivitu železniční nákladní dopravy.
Německá železniční sdružení, která vznesla požadavky:
- Aliance Pro-Rail
- Spolkový svaz místní železniční dopravy
- Nákladní Železnice
- Mofair
- Verkehrsclub Deutschland (VCD)
- Svaz německého železničního průmyslu (VDB)
- Svaz německých dopravních podniků (VDV)
- Svaz majitelů železničních nákladních vozů (VPI)
Psali jsme
V rámci spolupráce Správy železnic a německých drah Deutsche Bahn vznikne nová vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan. Jak bude novinka vypadat?…
Zdroj: Deutsche Verkehrszeitung