EU version

„Mrtvé nádraží“ Stará Paka: Tady býval cvrkot. Dnes už jen tichý relikt minulosti

„Mrtvé nádraží“ Stará Paka: Tady býval cvrkot. Dnes už jen tichý relikt minulosti
foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0/Nádraží Stará Paka
05 / 05 / 2025

Křižovatka tratí, svědek tragédií i dějin od císaře přes komunismus. Přesto dnes železniční stanice Stará Paka působí spíš jako "mrtvá" zastávka bez duše než živý železniční uzel.

Železniční stanice Stará Paka je důležitým dopravním uzlem v Podkrkonoší s bohatou historií a důležitou rolí v české železniční síti. Podívali jsme se blíže na toto nádraží v okrese Jičín v Královéhradeckém kraji, které je často považována za klíčový dopravní uzel. Kříží se zde několik významných tratí, a to trať z Liberce do Jaroměře a Pardubic a trať z Chlumce nad Cidlinou do Trutnova. Stanice je zároveň koncovou pro trať z Mladé Boleslavi. 

Nutno říci, že taková „křižovatka železnic“ nebývá na menší vesnici příliš obvyklá. Díky této poloze zde panuje vysoká frekvence vlakových pohybů a s tím spojená nutnost častých posunových operací, což může být nejen pro milovníky železnic atraktivní podívanou.

 

 

Historie železniční stanice Stará Paka: Od roku 1858 až dodnes

A nyní trocha historie na úvod. Nádraží se poprvé objevilo na mapě v roce 1858.  Zažilo tedy císařství, monarchii, první republiku, nacisty i komunismus a stále funguje. Za sebou má ale i nechvalnou část historie, a to nehodu nákladních vlaků, ke které došlo v roce 1972, při níž byla stanice dramaticky poškozena.

Jedna z temnějších kapitol nádraží je, jak bylo řečeno, srážka vlaků, která byla způsobena nedostatečným brzdicím účinkem nákladního vlaku jedoucího ze směru od Pardubic. Ten se tak při prudkém klesání mezi Starou Pakou a Horkou u Staré Paky vymkl kontrole. Lokomotiva vykolejila a čelně se srazila s jiným nákladním vlakem stojícím na vedlejší koleji. Stanice byla těžce poškozena, ale zázrakem si nehoda nevyžádala žádné oběti na životech. Z pohledu železničních tragédií se ale nelze vyhnout připomenutí nejhorší nehody v československé historii – srážky u Stéblové , nebo srážku vlaků u Pardubic.  

Rekonstrukce v roce 2012: Nové koleje i bezpečnostní zařízení

Významnější modernizace nádraží Stará Paka proběhla až v roce 2012. Tehdejší stav kolejiště, a především zabezpečovacího zařízení už neodpovídal současným požadavkům na bezpečnost. Rekonstrukce spočívala především v kolejových úpravách a výměně zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a celkovém zefektivnění provozu. „Při původním uspořádání kolejiště a nástupišť docházelo k vzájemnému omezení pohybu vlaků a cestujících a tím i k delším přestupním časům, což bylo rekonstrukcí stanice eliminováno,“ uvádí autor Vladimír Fišar na svém webu. 

"Vyrostla tu prefabrikovaná nástupiště s informačními systémy a ubylo kolejí, jichž ostatně s úbytkem nákladní dopravy není tolik potřeba. Demontováno bylo 30 výhybek a 6 255 metrů kolejí. Naopak zcela nových je bezmála dva a půl kilometru kolejí typu S-49 a 2 211 metrů rege­nerovaného železničního svršku téhož typu na pražcích SB8, 9 nových a 8 regenerovaných výhybek, přičemž 14 jich bylo vybaveno elektrickým ohřevem výměn. K vyšší bezpečnosti přispěla instalace přejezdového zabezpečovacího za­řízení na 12 přejezdech," doplňuje konkrétní data k rekonstrukci magazín Železničář. 

V červnu minulého roku pak došlo k dalšímu omezení provozu na čtyři měsíce na trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov v úseku mezi Starou Pakou a Martinice v Krkonoších. A to díky rozsáhlé revitalizaci trati mezi Chlumcem nad Cidlinou a Trutnovem, která potrvá až do roku 2028.

Nádraží duchů?

Přes všechny opravy však není budoucnost stanice růžová. RAILTARGET zaregistroval na Facebooku kritické komentáře. Například ve skupině Strojvedoucí jeden z železničních nadšenců sdílel fotky nádraží s popiskem: „Současný trend SŽ jsou "mrtvá nádraží" a to i přestupní uzel jako je Stará Paka,“ komentoval diskutující, kterému zřejmě byla trnem v oku nejen zchátralost budov.  „Přesně tak, mrtvé nádraží. A to tady „býval cvrkot“, přitakává další. „Až neskutečný, co tady z toho dokázali udělat,“ diví se další.

Na závěr jen zmínka o tom, že dominantou je kamenný čtyřobloukový železniční viadukt na trati Pardubice – Liberec. Dodnes se jedná o obdivuhodné místo, které budí respekt . Měl letět za války do povětří, ale nakonec to ustál. Ale o tom zase někdy příště. 

Zdroje: vlaky.net; PID; Železničář; Facebook 

Tagy