foto: ChatGPT/Vysokorychlostní internet Starlink
Čekám na signál, ten přichází od Elona Muska v podobě Starlinku. Anténu pro vysokorychlostní internet budou České dráhy testovat jako jedny z prvních už letos na jaře.
Jezdíte vlakem, abyste mohli po cestě pracovat, studovat nebo pozorovat film? Ne vždy se to podaří bez pořádného rozdrásání nervů díky špatnému internetovému připojení. České dráhy ruku v ruce s firmou SpaceX Elona Muska mají snahu tuto skutečnost napravit. První anténa vysokorychlostního Starlinku u nás by se mohla testovat již za pár týdnů, v Evropě se tak budeme řadit mezi jedny z prvních.
České dráhy se kvůli nekvalitnímu internetovému připojení ve vlacích propojily přímo s Muskovou firmou, která zprostředkovává vysoce kvalitní satelitní internet. Ten je v Česku již dostupný a ve vlacích ho od dubna 2024 využívá například Litva na svých státních drahách, testovala ho i Ukrajina.

Starlink připojení v Českých drahách
„Technologii budeme mít zapůjčenou přímo od firmy Starlink, nemáme žádného zprostředkovatele. Toto zapůjčení bude zdarma, zaplatíme jen menší technické úpravy vlaku, aby bylo možné anténu nainstalovat a odzkoušet,“ řekl šéf Českých drah Michal Krapinec. „Staneme se jedním z prvních železničních dopravců v Evropě, který technologii se speciálně upravenou anténou ve vlacích otestuje,“ dodává.
Psali jsme
Nové vlaky a miliony nových cestujících, český národní dopravce představil výsledky za rok 2024 a své plány na rok 2025.
Na jaře bude první anténa nainstalována na jednotku. Pro tyto účely byl zvolen InterPanter, konkrétní soupravu ale České dráhy zatím neurčily. InterPanter propojuje Brno, Olomouc a Prahu. „Více budeme vědět až poté, co pilotní provoz a testování, v rámci něhož budeme spolupracovat i s Českým telekomunikačním úřadem, vyhodnotíme,“ dodal šéf drah.
„Na jaře začneme, ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem, s testováním satelitního internetu Starlink od společnosti SpaceX v jedné z našich jednotek InterPanter. Ve druhé polovině ledna by měla do Česka dorazit ze Spojených států prototypová anténa Starlink pro využití ve vlacích. České dráhy přitom budou jeden z prvních uživatelů na celém světě, který bude tuto anténu testovat,“ řekl Krapinec.
Proč je ve vlaku špatné připojení
Důvodem špatného signálu a připojení ve vlaku je fyzika. Kovová konstrukce tvoří Faradayovu klec, která blokuje nebo částečně rozptyluje elektromagnetické vlny (signál). Pokud by vlak neměl okna, byla by tato Faradayova klec kompletní, okna ji alespoň částečně narušují. Problémem je, že i okna v sobě mají příměsi pro zpevnění, které blokaci signálu opět napomáhají. Dalším původcem špatného připojení je také velké množství připojených cestujících ve vlaku.
U vysokorychlostního internetu ale České dráhy nekončí. Chtějí vylepšit i stávající připojení ve svých vlacích. Jak řekl Krapinec na tiskové konferenci ČD, v plánu na příští rok je obnova stávajících routerů ve vlacích, zástavba repeaterů a laserová úprava technologie oken. Signál tak jimi lépe pronikne do vlaku. Starlink Elona Muska tak má být jen pomyslnou špičkou ledovce.

České dráhy pracují na lepším připojení
Podle Krapince České dráhy již zahájily insalaci 5G opakovačů mobilního signálu. V dálkových vlacích Pendolino, railjet a InterPanter by se tak situace mohla zlepšit. V plánu jsou také laserové úpravy oken vlaků. Tato úprava by měla zajistit lepší průchod signálu u více než 200 vozů.
Psali jsme
Cestující čeká silnější internetové připojení. ČD inovují za pomoci 5G opakovačů mobilního signálu. Jejich cílem je více konkurovat automobilové…
„Z našich interních průzkumů vychází, že stále více našich zákazníků vnímá České dráhy jako moderní a inovativní firmu. Je proto naším cílem tato očekávání naplnit a dále posilovat naši pozici technologického lídra mezi tuzemskými železniční dopravci,“ dodal Krapinec.

Wifi připojení vyžadují cestující hlavně u dálkových vlaků, kde je podle Krapince takto vybaveno devět z deseti vlaků. Celkem je aktuálně v České republice bezdrátovým internetovým připojením vybaveno 4 800 spojů, což je více než polovina. Meziročně se jedná o 800 nových spojů vybavených připojením. Podle minstra dopravy Martina Kupky se investice do modernizace souprav vyplácí, odpovídá tomu zvýšená poptávka ze strany cestujících. Do všech modernizací České dráhy za minulý rok investovaly zhruba 19 miliard korun, tato částka by měla zůstat stejná i pro ten letošní.
Psali jsme
České dráhy jsou v rekordním zisku. Na své si tak přijdou i cestující, kteří se mohou těšit nejen na nové luxusní vlaky,…
Zdroje: České dráhy, iDnes.cz, Czech Crunch