EU version

Dráhy jako armáda: Vlaky až skoro na runway, cena souprav jak za F-35

Dráhy jako armáda: Vlaky až skoro na runway, cena souprav jak za F-35
foto: Kudy z nudy / public domain /Letiště Václava Havla
07 / 05 / 2025

Do zahájení provozu další části tratě z centra Prahy na letiště zbývají necelé tři měsíce. Na úseku mezi pražskými Bubny a Výstavištěm jsou téměř hotové všechny estakády, probíhá také instalace eskalátorů a poslední práce v interiérech nového nádraží v Bubnech.

Na modernizaci trati, která zásadně změnila podobu Holešovic, začali dělníci pracovat před dvěma lety

Zatím se na na místě vlaků pohybují bagry. První vlaky by se po zmodernizované trati mezi Bubny a Výstavištěm měli rozjet vjiž v létě. Celá stavba včetně dvou nových nádraží už dostává definitivní podobu. Vše tedy směřuje k tomu, aby se na trať mohly prvního srpna vrátit vlaky. Cestující díky tomu začnou využívat jak moderní nádraží v Bubnech, tak i nová nástupiště na Výstavišti. Nejen Pražané tím získají další možnost pohodlného cestování veřejnou dopravou po metropoli,“ říká ministr dopravy Martin Kupka v tiskové zprávě Správy železnic. 

Z Holešovic zmizel násep, Letná je konečně napojená

Na nádražní budově o úctyhodných rozměrech 250 x 50 metrů probíhají dokončovací práce. Na nástupištích se pokládá dlažba, osazují se přístřešky pro cestující a instalují výtahové šachty, eskalátory a skleněné zábradlí. V budoucích vestibulech pak dělníci montují podhledy. Připravují se také prostory pro obchodní jednotky.

 

V následujících týdnech se zde ještě osadí informační a orientační systém a mobiliář. Pracovat se bude na venkovních schodištích a přístupových chodnících, současně se budou provádět úpravy zeleně. Na novou stanici v Bubnech navazují tři dvoukolejné mostní estakády, jak informovala naší redakci tisková zpráva společnosti. Všechny jsou již stavebně hotové včetně zábradlí a protihlukových stěn, teď se na nich instalují koleje. Na budoucí zastávce u Výstaviště dělníci pokládají dlažbu a montují přístřešky, zábradlí a výtahové šachty. Na trati ve směru na Kralupy zbývá ještě napnout troleje.

Díky novým estakádám bylo loni možné zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici, zmizel i železniční násep, který dosud rozděloval okolní zástavbu a mohlo vzniknout nové propojení Letné a Holešovic ulicí Nicholase Wintona,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Na začátku června otevřeme lávku a chodník na novou zastávku Praha-Výstaviště, které zároveň zkrátí přístup do Stromovky,“ dodává.

Pod nově vzniklou estakádou ve Strojnické ulici se dokončuje dlažba chodníků a asfaltový povrch silnice. Zhotoviteli prací jsou společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Celkové náklady stavby dosahují 5 644 223 231 korun. Projekt s názvem Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

V tomto ohledu také připomeňme, že v prostorách Holešovic, hned vedle nádraží Bubny, kam právě budou jezdit vlaky z pražského letiště, bude umístěno centrum kultury a architektonický skvost - Vltavská koncertní budova. Ta by měla být i magnetem a novým impulsem pro cestovní ruch. „Určitě jsme v zárodku nečekali, že se zde plánuje výstavba filharmonie. Z toho samozřejmě vyplynuly takzvané předstihové stavby,“ uvedl v reportáži pro ČT Svoboda. I kvůli tomu se cena z původně odhadované částky necelých 5 miliard korun vyšplhala na necelých šest.

Stavba je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno

Ta tvoří 11 samostatných etap. Hotová je už rekonstrukce Negrelliho viaduktu, v současné době kromě tratě z Bubnů na Výstaviště pokračuje rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží a dokončuje se modernizace mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce pak začne hledat stavebníka pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy bychom až na Letiště Václava Havla měli vlakem dorazit okolo roku 2030.  Počítá se, že cesta vlakem v tomto roce na letiště by měla trvat necelých třicet minut, zkrátí se tak o půl hodiny. 

Největší železniční tender v historii ČR 

Právě i pro trať S5, S55, R45 Prague–Václav Havel Airport–Kladno se pořizuje nová flotila vlaků. Mezi dalšími plánovanými trasami je také S1, S7, R41: Prague–Kolín–Kutná Hora, Český Brod–Prague–Beroun a možné budoucí rozšíření služeb do Mladé Boleslavi. Právě pro tyto tratě se přistupuje k největšímu železničnímu tendru. 

Hodnota zakázky na nové vlaky, kterou soutěží Praha se Středočeským krajem je srovnatelná s nákupem stíhačem F35, zaznělo dále v reportáži ČT. „Jedná se o takzvané EMU 400, což jsou nové elektrické jednotky pro 380 sedících cestujících, které budou bezbariérové,“ dodal k tomu exprimátor Zdeněk Hřib. Termín pro podání nabídek je plánován na konec května. „Vyhodnocení dosud největší železničního tendru u nás pak magistrát očekává za rok,“ slyšeli jsme  v závěru reportáže ČT.

 

Zdroj: Správa železnic, Česká televize 

Tagy