1280 x 720 (lg)
EU version

Rozhovor: Šéf PKP Beroud exkluzivně o restrukturalizaci PKP CARGO

Rozhovor: Šéf PKP Beroud exkluzivně o restrukturalizaci PKP CARGO
foto: RAILTARGET/Alan Beroud, šéf PKP
30 / 04 / 2025

Předseda představenstva a generální ředitel polské skupiny PKP Alan Beroud byl jedním z předních speakerů v rámci panelové diskuse „Nákladní doprava v Evropě: sektor a trh“ na Evropském ekonomickém kongresu (EEC 2025) v Katowicích. Redakci RAILTARGET poskytl exkluzivní rozhovor o Baltic Expressu a restrukturalizaci PKP CARGO.

První otázka se bude týkat projektu s partnerskými Českými drahami, který pro osobní železniční dopravu přiblíží ČR a Polsko, Prahu s Baltským mořem. Je to Váš projekt, jaký je jeho význam?

Podařilo se nám společně s generálním ředitelem Českých drah Michalem Krapincem odstartovat projekt spojující Balt a Česko. Pojmenovali jsme ho Baltic Express a jsme na něj oba hrdí, protože sám o sobě vkládá mnoho nového do Česko–polské spolupráce. Nyní jsme do železničních souprav nočních spojů doplnili lůžkové vozy. V této souvislosti je klíčovým parametrem modernizace železniční infrastruktury, abychom mohli realizovat prioritizaci osobní i nákladní železniční dopravy na spojích směrem k Baltskému moři. Železniční infrastruktura a její interoperabilita představují klíčový parametr nejen z hlediska spojení ČR a Polska, ale i z hlediska celoevropského.

Druhým tématem je velmi náročná restrukturalizace železničního nákladního dopravce PKP Cargo, kterou provádíte pod dohledem soudu. Jaké priority sledujete?

Restrukturalizace představuje velmi obtížný proces. Musíme strukturu podniku přizpůsobit trhu železniční nákladní dopravy, který v současné době existuje. Trh se velmi mění, především z přeprav objemných materiálů ve prospěch přeprav intermodálních. Nejen PKP CARGO, ale i všechny ostatní železniční nákladní společnosti v Evropě musí svoji vlastní podnikovou strukturu přizpůsobit této tržní změně. Obchod se zcela proměňuje  vyžaduje úplně nové obchodní přístupy vůči klientům a také vyžaduje zcela jiná termínová plnění dopravních služeb vůči zákazníkům. Všechny evropské cargo společnosti stojí před velkými úkoly. PKP CARGO má již za sebou z hlediska změny struktury první přizpůsobovací procesy. Vzhledem k finančním problémům vyžadovala naše restrukturalizace velmi rychlou dynamiku procesů. Pokračujeme a věříme, že železniční nákladní doprava v celé Evropě má před sebou novou budoucnost.

Alan Beroud – medailonek

Alan Beroud je předseda představenstva a generální ředitel PKP GROUP. Dříve pracoval v energetickém a železničním sektoru. Než byl jmenován ředitelem PKP (29. března 2024), úspěšně řídil železniční společnost SKM (Varšavská městská železnice  Szybka Kolej Miejska). Technicky i finančně oživil SKM a zajistil investice do 21 nových vlaků v hodnotě 668 mil. Kč. Zmodernizoval využití trakční síly a zreformoval výcvik personálu.

Dříve pracoval pro významnou energetickou společnost Rafako. Pro státní podnik Gaz-System byl zodpovědný za výstavbu terminálu LNG v Baltském moři, zásobníků plynu ve Wierzchowicích a projekty těžby ropy a plynu v Lubiatówě.

Na valném shromáždění UIC (Mezinárodní železniční unie) v Lisabonu byl v červenci 2024 zvolen jejím předsedou. Funkci bude vykonávat do 31. prosince 2025 a chce se zaměřit na implementaci budoucího železničního mobilního komunikačního systému (FRMCS) a zavedení otevřeného prodejního a distribučního modelu cestovních dokladů (OSDM).

Alan Beroud vystudoval Varšavskou univerzitu a studoval energetické technologie na Slezské technické univerzitě. Má doktorát z IKEN Institutu bezpečnosti a informatiky v Krakově a EMBA v energetickém inženýrství na George Washington University.

Tagy