foto: PKP Cargo/Ilustrační
Nové vedení PKP Cargo chystá restrukturalizaci a novou strategii do roku 2028. Zaměří se na klíčové trhy a provozní efektivitu. Dokáže nové vedení firmu opět postavit na nohy?
Předsedkyně představenstva a generální ředitelka Agnieszka Wasilewská-Semail a místopředseda představenstva pro restrukturalizaci Paweł Miłek poskytli 4.3. společně první velký rozhovor pro deník polský hospodářský a finanční deník Parkiet. Do funkcí nastoupili 1. února 2025, o jejich nástupu do vedení PKP Cargo jsme psali zde. Jejich úkolem je firmu stabilizovat, aktualizovat její strategii rozvoje do roku 2028 a předložení realistického restrukturalizačního plánu akcionářům.
PKP Cargo a český trh
Podle generální ředitelky Wasilewské–Semail se český trh nákladní železniční dopravy v posledních dvou letech zmenšil o několik procent. ČR je pro PKP Cargo především tranzitní zemí. Většina zboží nemá v České republice cíl, ale přepravuje se dále přes ni. Z pohledu PKP Cargo se ve výsledcích celkově odráží relativně dobrý stav ekonomik v celé střední Evropě.
V České republice zabezpečuje silnou pozici společnost PKP Cargo International (dříve AWT), která prošla procesem restrukturalizace a postupně obnovuje svou pozici na trhu. Prostřednictvím této společnosti působí PKP také na Slovensku, v Maďarsku a Slovinsku. PKP Cargo International úspěšně provozuje pravidelné trasy výrobních závodů v České republice a na Slovensku s přístavy na Jadranu.
PKP Cargo a útok na zahraniční trh
Díky rozvoji terminálu v Paskově u Ostravy, který leží na půli cesty mezi Baltem a Jadranem, se PKP Cargo stalo celoevropským dopravcem. Podle generální ředitelky se chce tímto směrem strategicky rozvíjet. Za jeden z nejprioritnějších trhů ale PKP Cargo nadále považuje Německo. Železniční koridor z východu na západ Evropy, od hranic s Ukrajinou směrem do Německa a Nizozemska, je strategický a vede právě přes Polsko.
V Německu postupně PKP Cargo rozvíjí pozici přepravami do německých a nizozemských přístavů. Jako další krok chce zesílit působení na německo-české hranici, protože česko-německý koridor je v naší části Evropy jedním z nejdůležitějších a PKP Cargo na něm chce obsluhovat celou trasu.
Vedení PKP Cargo očekává další pokles objemu přeprav uhlí. U ocelářských výrobků je mnoho neznámých způsobených politikou EU. V důsledku dekarbonizačních opatření budou dopravci čelit větší konkurenci přeprav ze zemí mimo EU a negativním efektem se mohou stát i cla na ocel a hliník do USA. Na druhé straně očekávají stabilní dopravní trh s kamenivem a stavebními materiály a v chemické výrobě dokonce nárůst.Unijní cla na hnojiva z Ruska a z Běloruska mohou také PKP Cargo pomoci. Firma očekává vyšší produkci domácího agrochemického průmyslu. Celková hospodářská stagnace v Evropě má přímý vliv na intermodální přepravy, kde PKP Cargo růst neočekává ani na polských trasách, ani na euroasijském koridoru.
Psali jsme
Polské nákladní dráhy hledají cestu z hluboké krize. Odprodej klíčových aktiv a sázka na obilný terminál mají nahradit výpadek přeprav…
Plány nového vedení PKP Cargo
Nová strategie a restrukturalizační plán bude cílen na obnovu ztracených pozic PKP Cargo na trhu a na opětovné dosažení ziskovosti. Na rok 2025 dopravce plánuje optimalizační opatření v kvalitě služeb poskytovaných zákazníkům, zlepšení plánování a monitorování procesů souvisejících se získáváním a realizací přepravních zakázek, optimalizaci provozních procesů. Již v letošním roce chce oproti dalším firmám na polském trhu vyrovnat konkurenceschopnost. Vypracovala akční plány a projekty s cílem zvrátit dosavadní pokračující pokles tržních podílů PKP Cargo a podpořit zlepšení finančních ukazatelů. Výrazné zlepšení v oblasti provozní ziskovosti firma očekává teprve na konci roku 2025.
PKP Cargo také poprvé popsalo, jak v praxi vypadá soudní dohled nad restrukturalizací. Soudem určený dozor se účastní zasedání představenstva a dozorčí rady. Nejprve od července 2024 dohlížel nad částečnou reorganizací zaměstnanců a odsouhlasil ukončení nevýhodných externích smluv. Vyžádal si také soupis movitého a nemovitého majetku společnosti, pohledávek a peněžních prostředků. Soupis všech pohledávek vůči PKP Cargo se stal základem pro plánování všech restrukturalizačních aktivit. O všech přijatých opatřeních PKP Cargo musí informovat soud a vše dokládat účetními výkazy. Na vypracování restrukturalizace se podílí profesionální externí poradce.
Společnost PKP Cargo
PKP Cargo je národním polským přepravcem. Akcie společnosti se obchodují na varšavské burze, přičemž mateřská společnost PKP drží v Cargu asi 30 % podíl. Výsledky hospodaření za rok 2024 bude firma reportovat koncem dubna. PKP Cargo sdružuje celkem 20 firem, zaměstnává několik tisíc lidí, má přibližně 1 500 lokomotiv a téměř 50 000 vagonů. Od června loňského roku je v procesu restrukturalizace, kterou dozoruje polský soud. O tomto případu psal RAILTARGET zde.
Psali jsme
Společnost PKP Cargo má nového člena, který bude zodpovědný za finance. Michał Łotoszyński má bohaté zkušenosti z finančního sektoru.
Zdroje: Parkiet