EU version

Polské rychlovlaky budou svištět až na letiště. Miliardové investice putují do CPK

Polské rychlovlaky budou svištět až na letiště. Miliardové investice putují do CPK
foto: oficiální webové stránky Centralny Port Komunikacyjny (CPK)/Vizualizace CPK letiště
13 / 03 / 2025

Polsko se chce stát lídrem vysokorychlostní železnice ve střední Evropě. Státní projekt CPK plánuje nejen nové tratě, ale i nákup desítek rychlovlaků.

Polská státní investiční společnost Centralny Port Komunikacyjny (CPK), kterou vláda pověřila přípravou a výstavbou vysokorychlostních železnic, pokračuje také v přípravě programu pořízení vlaků pro budoucí vysokorychlostní síť ve střední Evropě. Společnost plánuje vytvořit fond kolejových vozidel, který by poskytoval vlaky pro obsluhu železničních tratí, jež budou vybudovány v rámci projektu CPK.

Tento fond by měl podobu účelové společnosti, která by si pronajímala kolejová vozidla podle vzoru ROSCO (Rolling Stock Operating Company - společnost bude nakupovat vlaky a poskytovat je provozovatelům na základě dlouhodobých smluv). Předběžné lokality pro hlavní základnu se uvažuje o oblasti Varšavy, Lodže nebo letiště. 

Pořízení souprav považuje polská vláda Donalda Tuska i předchozí Mateusze Morawieckého za historickou příležitost získat pro polský průmysl kompetenci a výrobní základnu pro tento typ vlaků. Za tímto účelem už státem vlastněná firma Pesa Bydgoszcz a soukromá Newag podepsaly smlouvy se zahraničními partnery. Pesa jedná s Talgo a Newag s Hyundai Rotem.

Polsko a nové vlaky skrze CPK pro vysokorychlostní železnici

CPK tento týden oznámila, že uvažuje o pořízení 50-60 jednotek několika typů. Upozornila, že řízení o jejich nákupu musí být zahájeno už během příštích dvou let. Na vytvoření poolu je ve víceletém programu CPK vyčleněno 1,7 miliardy zlotých, což by podle analýz CPK mělo představovat přibližně 20 % hodnoty celého vozového parku - “Dalších 20 % přispěje vybraný investor, zbytek chce CPK do projektu získat úvěrů a emise dluhopisů,“ říká Piotr Rachwalski, člen představenstva CPK.

CPK je akciovou společností a může vydávat svoje dluhopisy garantované vládou a využít přitom zkušeností polského dluhopisového financování. CPK se tak na rozdíl od Správy železnic v ČR stane akcionářem společnosti vyrábějící kolejová vozidla, vlastníkem vozidel a jejich servisní základny. Formou nájemních smluv chce vozidla poskytovat dopravcům a udržet si tak pro stát síťovost budoucího provozu na polské části VRT. 

Polsko má ambice na VRT i mimo svoje hranice

Ambicí je samozřejmě obsluhovat celý region střední Evropy a budoucí projekt Rail Baltica. Ústřední depo a hlavní základna pro údržbu bude blízkosti Lodže. „Nechceme opakovat chybu ze Španělska, kde byla základna pro údržbu umístěna daleko od velkých a středně velkých měst, což mělo za následek, že na cestách tam a zpět prakticky nejezdili žádní cestující,“ popisuje Rachwalski pro časopis Rynek Kolejowy.

Odhadovaný počet vlaků v liberalizovaném tržním prostředí ovlivní samozřejmě i investiční strategie ostatních dopravců. Státní společnost PKP Intercity už vyhlásila výběrové řízení na nákup vozidel pro rychlosti vyšší než 250 km/h. Síť VRT nebo její část budou sdílet i dopravci, kteří budou obsluhovat s větším záběrem regionální trasy.  Pro obsluhu základního počtu spojů na lince „Y“, což jsou trasy z Varšavy do Łódźe a do Vratislavi a z Varšavy do Poznaně, bude podle odhadu CPK zapotřebí méně než 20 vlakových souprav. 

Polsko plánuje napojení železnice na nové letiště

CPK uvažuje i o nákupu vozidel pro spoje z Varšavy na budoucí nové letiště. Soupravy by mohly být totožné nebo velmi podobné patrovým vlakům, které bude pořizovat PKP Intercity. Potřeba vznikne nejdříve v roce 2035, po zprovoznění celé linky „Y“. Zakázka bude zahrnovat servisní a údržbové služby dle evropským standardů.

Jejich délka by se pohybovala mezi 150 a 200 metry a vozidla by měla také specificky více místa pro různé druhy zavazadel cestujících letecky. Zároveň právě tyto vlaky mají být po dokončení „linky Y“ základem dopravní obsluhy mezi Lodží a Varšavou.  

Během příštích dvou let musí CPK vypsat výběrová řízení formou několika tendrů. CPK uvažuje i o tom, že by pool nákupu mohla využít i regionální železniční dopravci, které patří jednotlivým vojvodstvím. V současné době žádný z regionálních dopravců (Łodzská kolej aglomeracyjna, Koleje Dolnoślaskie nebo například Koleje Mazowieckie) nedisponuje dvousystémovým vozovým parkem, který může jezdit na tratích budovaných CPK. Už jen kvůli trakčnímu napětí 25 kV na síti VRT, když většina současných tratí sítě PKP PLK jezdí v trakci 3 kV. 

Kongres VRT v Polsku

Již 17. března 2025 se o těchto tématech bude diskutovat v Lodźi na Kongresu vysokorychlostních železnic - Využití potenciálu Polska Program akce, na kterém má vystoupit m.j. i nový komisař pro dopravu EU  Apostolos TzitzikostasProgram je věnován perspektivám rozvoje vysokorychlostních železnic v Polsku z hlediska kolejových vozidel a infrastruktury, jakož i financování, regulace a státní politiky.

zdroje: redakce RAILTARGET,  www.tor-konferencje.plrollingstockworld.comwww.rynek-kolejowy.plwww.cpk.pl

Tagy