foto: wikimedia commons, CC BY 2.0/Apostolos Tzitzikostas, wikimedia
Řecký politik Apostolos Tzitzikostas, kandidát na pozici evropského komisaře pro dopravu a turismus, představil své ambiciózní plány pro evropskou dopravu. Chce posílit rychlost a propojení vysokorychlostních tratí napříč Evropou, snížit emise a zavést jednotnou jízdenku pro všechny cestující po EU. Evropské poslance zaujal i tím, že plánuje podpořit konkurenceschopnost automobilového průmyslu a zvýšit bezpečnost dopravy.
Kandidaturu na komisaře pro dopravu a turistiku získal na základě nominace řecké vlády regionální politik z provincie Makedonie Apostolos Tzitzikostas. Řecko v Bruselu zastupoval od r. 2015 ve vlivném Výboru regionů a jeho nominace byla opřena o členství jeho strany Nová demokracie v nejsilnější frakci Evropské lidové strany, jak RAILTARGET informoval 23.9. 2024.
Komisař Tzitzikostas: Vysokorychlostní železnice jako klíč ke konkurenceschopnosti
5. listopadu se designovaný komisař Tzitzikostas představil v tzv. grilování před příslušnými výbory Evropského parlamentu (TRAN - doprava a turistika a ENVI - životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin). Úvodem svého projevu, který přednesl anglicky a francouzsky, zdůraznil svoji zkušenost a spolupráci s Evropským parlamentem ve Výboru regionů.
Portfolio dopravy doplněné turismem považuje za synergické a přispívající významně konkurenceschopnosti, ke které chce ve své funkci přispět. Dále se chce zasadit o dodržení dohodnutých harmonogramů pro její ekologickou a digitální transformaci, dokončení transevropské dopravní sítě (TEN-T) ve stanovených termínech, zvýšení bezpečnosti dopravy a na prosazování stávajících pravidel EU. Pro dekarbonizaci dopravy, konkrétně produkci tzv. udržitelných paliv a rozvoj infrastruktury pro alternativní zdroje se zavázal předložit plán investic na rok 2025.
Psali jsme
Řecký politik Apostolos Tzitzikostas, známý jako ”Tzitzi”, převzal otěže evropské dopravy a turismu. Co od něj čekat? Zatím zůstává hádankou, první…
Evropský automobilový průmysl v transformaci: Jakou podporu plánuje nový komisař Tzitzikostas
Chce se rovněž věnovat konkurenceschopnosti automobilového průmyslu, pro který chce vypracovat průmyslový akční plán EU. Automobilový průmysl se 14 milióny zaměstnanců potřebuje v transformaci podporu ze strany EU. Konkrétně by chtěl komisař například podpořit second-hand trh s elektromobily.
Psali jsme
Zatímco České dráhy si na nové vlaky a modernizaci vozů půjčily 7,6 miliardy korun od Evropské investiční banky, jejich polský protějšek PKP…
V železnici spatřuje hlavní téma v propojení metropolí a velkých měst EU vysokorychlostní železnicí, včetně nočních vlaků. Vysokorychlostní železnice uvolní na klasických koridorech kapacitu pro nákladní železniční dopravu, což je problém mnoha členských států. Několik polských poslanců tematizovalo financování středoevropské sítě VRT.
Komisař slíbil úzkou spolupráci a diskusi s polskými představiteli. Již v prvním roce ve své funkci chce komisař představit jednotnou jízdenku včetně rezervace místenek na železnici. V této souvislosti použil příměr, že jednotný trh musí být pro jeho uživatele skutečně jednotným. Německá poslankyně Constanzo (sociální demokracie) se dotazovala, jak bude komisař řešit zpoždění zavádění digitálního automatického spřáhla a FRMCS. Tzitzikostat slíbil v této věci pouze obecnou podporu a spolupráci s výborem TRAN, ale nastoupí nepřímé podpory železnice, jako např. výnosy z ETS a připravované nařízení o zdanění jednotlivých druhů energií.
Psali jsme
Budimex, významná polská stavební společnost známá svou rolí v rozvoji a výstavbě vysokorychlostních železničních sítí, podepsala smlouvu na výstavbu…
K financování VRT uvedl, že všechny síly pro robustní financování je třeba soustředit do jednání o sedmiletém unijním rozpočtu v roce 2027 a také na spolufinancování členských států, PPP a další formy účasti privátního kapitálu. Ve spolupráci s NATO chce komisař připravit balíček zahrnující opatření pro zlepšení vojenské dopravní mobility.
Nový komisař pro dopravu a turismus: Investiční plány na rok 2025
V cestovním ruchu se hodlá zasadit o to, aby si EU udržela prvenství ve světovém žebříčku cílových destinací. Vypracuje strategii pro udržitelný cestovní ruch a chce se také starat o dobro místních komunit.
Psali jsme
PKP CARGO provádí velké změny, aby zlepšila své finance a zůstala konkurenceschopná. Firma se potýká s velkým dluhem a restrukturalizací…
Zelená Evropa na kolejích: Tzitzikostas a jeho plán na dekarbonizaci dopravy
Vůči opatřením Green Dealu se komisař nikterak nevymezil. Zastává názor, že doprava je největším znečišťovatelem ovzduší a podpora veřejné dopravy a elektrifikace, kde je možná, může být nejvýznamnějším příspěvkem v dekarbonizačních cílech EU. Průmysl potřebuje předvídatelnost v regulacích, které z hlediska CO2 EU stanovila a nic na nich nechce měnit. Cíle chce prosazovat dle principu technologické neutrality. Opatření rozporovali především poslanci frakce Patriotů pro Evropu, s poukazem na hrozící mobilitní chudobu obyvatelstva. V diskusi s poslanci se věnoval Tzitzikostas problémům železnice a prokázal smysl pro priority.
Na dotaz francouzského poslance A. Saediho (zelení/Levice) řekl, že základním problémem není liberalizace, která naopak přinesla trhu zvýšení cestujících a pokles cen, ale nedostatek kapacity, nedostatečných investic do infrastruktury, interoperability a nedostatečné integrace přeshraničních jízdenkových systémů. Komisař tento komplexní problém chce řešit balíčky, sítí VRT a jednotnou jízdenkou překonávat národní bariéry.
Psali jsme
Sousední Polsko je opět tématem pro Česko i Slovensko. Nejenom infrastrukturní boom, ale i dotace na nákladní železniční vozy jsou velkým…
Několik poslanců požádalo designovaného komisaře, aby podpořil odvětví dopravy a cestovního ruchu v EU snížením byrokracie, menším množstvím požadavků na reporting a pozastavením nových návrhů, aniž by k nim bylo provedeno posouzení jejich důsledků. Někteří také upozorňovali na omezené pravomoci komisaře v turistickém ruchu, který zůstává v kompetenci členských států nebo i níže na úrovni místních samospráv.
Evropská železnice bez hranic: Tzitzikostas slibuje jednotný trh pro cestující
K infrastruktuře hlavní sítě TEN-T komisař uvedl, že všechny koridory jsou rovnocenně důležité, nicméně nově vytvoření v nařízení TEN-T koridor směrem na východ na Ukrajinu má výrazně bezpečnostní rozměr a proto představuje specifickou prioritu.
Psali jsme
Královéhradecký kraj se chystá na železniční revoluci. Díky novým povolením se modernizují klíčové tratě, které přinesou rychlejší a efektivnější…
Na základě doporučení výboru pro dopravu a turismus s přizvaným výborem ENVI má Konference předsedů Evropského parlamentu složená z jeho předsedkyně Metsola a předsedů politických skupin provést závěrečné hodnocení komisaře. Následně 21. listopadu prohlásit slyšení za ukončené a zveřejní písemně svoje hodnocení kandidáta.
Zdroj: RAILTARGET, EK