EU version

Prodloužení D6 vyšvihne karlovarské letiště na úroveň Pardubic

Prodloužení D6 vyšvihne karlovarské letiště na úroveň Pardubic
foto: RAILTARGET/Předvolební debata v Karlovarském kraji
18 / 09 / 2024

Investici do letiště diskutovali zástupci Karlovarského kraje na debatě pro RAILTARGET. Návratnost této investice by měla být deset let, zatím je ale letiště ztrátové.

Jednou z oblastí, která se řešila na debatě, byla i problematika karlovarského letiště. Chtěli jsme toto téma otevříť, neboť je zásadní pro regionální infrastrukturu. 

Karlovarský kraj se nachází na prahu zásadní změny v oblasti regionální infrastruktury. Plánované nové letiště, jehož výstavba je v současné době v přípravách, má potenciál transformovat ekonomiku a rozvoj tohoto kraje. Projekt je navržen tak, aby byl kofinancován krajem, státem a případně veřejným sektorem. Podle dopadové studie by měly být veřejné peníze během deseti let návratné, což je důležitým krokem pro rozvoj regionu. Jak uvedl Petr Kulhánek, hejtman Karlovarského kraje a lídr kandidátky Starostové a nezávislí na krajské debatě o dopravě, kterou organizuje po republice naše redakce RAILTARGET ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR. 

Tento projekt má přinést mnohé výhody. Rozvoj letiště je vnímán jako klíčový faktor pro podporu lázeňství a cestovního ruchu, které jsou významné složky ekonomiky Karlovarského kraje. Zlepšení dopravní dostupnosti regionu má potenciál přilákat více turistů, což může mít pozitivní dopad na místní podnikatele a zaměstnanost.

Nicméně, jak zdůrazňuje Pavel Motešický, krajský zastupitel a vedoucí provozu, 2. kandidátky SPD a Trikoloru, je třeba mít na paměti širší kontext. „To je všechno pěkné s letištěm, ale taky je potřeba říct, že Karlovarský kraj není cestovní kancelář. Nemůže organizovat zájezdy ale musí zařídit, aby od nás měli zájem létat do destinací, ale také aby lidé z jiných destinací měli důvod letět k nám. Je nutné se tak zaměřit na kulturní památky, životní prostředí a zvelebovat kraj,“ říká Motešický.

Motešickýho výrok zdůrazňuje důležitost nejen výstavby letiště, ale i následné propagace a rozvoje regionu. Je klíčové, aby Karlovarský kraj dokázal efektivně využít novou dopravní infrastrukturu k přilákání turistů a podnikatelů. To zahrnuje nejen podporu kulturních a historických památek, ale i zlepšení životního prostředí a celkové kvality života v regionu. 

Další důležitou částí plánů pro rozvoj letiště je budoucí rozšíření dálnice D6. Jiří Vaněček, lídr kandidátky ODS a obchodní ředitel, poukazuje na to, že toto rozšíření by mohlo významně zlepšit spojení s letištěm a zvýšit jeho konkurenceschopnost. „Budoucí rozvoj letiště a budoucí prodloužení D6 to ho posune na úroveň letiště v Pardubicích,“ říká Vaněček. Tento krok by mohl přispět k tomu, aby letiště v Karlovarském kraji získalo větší význam na mapě českých a evropských letišť.

U dálnice navíc stále visí v prostoru otázka, zda bude ve finále po prodloužení k německým hranicícm napojena ne němecou dálnicční síť. K tomu by bylo totiž nutné dostavit několik kilometrů dálnice v Bavorsku. O tom, zda by se tato investice Bavorům vyplatila se stále polemizuje.

Vaněček také upozorňuje na to, že i když letiště v současné době čelí určitým výzvám, stále plní důležitou funkci pro obyvatele kraje. „Přestože letiště je v těžké době ve ztrátě, slouží obyvatelům kraje. Takže není to jen to, že bude dalším vedle pardubického letiště a o tom byznysovém aspektu, ale také o tom, že ne vždy tomu bylo tak a nyní je tu letiště, které obyvatelé mohou využívat,“ dodává.

Celkově lze říci, že plánované letiště v Karlovarském kraji představuje zásadní investici, která může přinést dlouhodobé výhody pro region. Jeho úspěšná realizace bude závislá na efektivní koordinaci mezi různými aktéry, ale i na schopnosti regionu využít nové dopravní možnosti ke zlepšení své atraktivity a kvality života. Pokud bude tento projekt úspěšně dokončen, může se stát katalyzátorem pro další rozvoj a růst Karlovarského kraje, čímž přispěje k jeho prosperitě a rozvoji.

Tagy