foto: Hungrail.hu/Asociace Hungrail připravila pro vládu čtyřiceti bodový plán VÁGTA
Mezi lety 2020 a 2024 se v nákladní železniční dopravě v Maďarsku snižují všechny ukazatele: klesá celkový objem přepraveného zboží v dovozu, vývozu i ve vnitrostátní dopravě.
V loňském roce se v důsledku inflace a energetické krize železničním dopravním společnostem zvýšily náklady v průměru o 18 %, ale dopravci je v plné míře nedokázali přenést na zákazníky a mají velké ekonomické potíže.
Maďarská krize hýbe sektorem, jaké se nabízí řešení ?
Železniční asociace Hungrail, která sdružuje domácí i zahraniční železniční dopravce a některé významné podniky železničního průmyslu, předložila vládě plán, jak se pokusit zachránit dopravní společnosti, které bojují o přežití. Existující dotace podle Hungrail nestačí k zastavení poklesu výkonů železniční nákladní dopravy.
Řešením by bylo snížení poplatků za použití železniční dopravní cesty, zavedení nových státních pobídek, osvobození od daní a poplatků, cílené dotace a zajištění předvídatelnosti uspořádáním regulačního prostředí. Asociace varuje, že pokud se stát nezačne zabývat železnicí jako celkem, budou mezinárodní přepravy zemi obcházet.
Psali jsme
Rezavé lokomotivy, chátrající vagony a zarůstající koleje. Vlaková pohřebiště po celém světě působí jako scény z postapokalyptického světa,…
Naděje do budoucna, Maďarsko mohou zachránit nové průmyslové areály a spoje
Určité příležitosti k novému růstu existují. Především se očekává zahájení provozu nových průmyslových areálů připojených na železnici a otevření železnice Bělehrad-Budapešť, které se předpokládá letos. Oživení maďarské železniční nákladní dopravy by mohlo přinést také ukončení války na Ukrajině. Celkový stav železniční infrastruktury je relativně zastaralý, což ovlivňuje tranzit i domácí dopravní trh. Množí se počet úseků s omezenou rychlostí, snižování nápravového zatížení a nedostatek kapacity. Železniční doprava se stává nepředvídatelnou a nákladnou, což nutí podniky spoléhat se na silniční dopravu.
Čtyřiceti bodový plán pro vládu Maďarska
Asociace Hungrail připravila pro vládu čtyřicetibodový plán VÁGTA a začala jednat se státním tajemníkem Ministerstva výstavby a dopravy Bálintem Nagy. Hungrail zatím plán vzhledem k probíhajícím jednáním s vládou nezveřejnila. Uvedla jen, že se 40 bodů sdružuje do osmi různých oblastí, celkově zaměřených na snížení nákladů na železniční nákladní dopravu.
Je mezi nimi požadavek na snížení poplatků za použití infrastruktury, který se loni v září zvýšil o 14 % a vyšší dotace na přepravy jednotlivých vozových zásilek. Hungrail také navrhuje vrácení spotřební daně zaplacené dopravci z trakční elektřiny a snížení DPH pro spediční činnost v železniční nákladní dopravě.
Maďarsko již dotacemi podporuje jednotlivé vozové zásilky, což je však podle asociace Hungrail nedostatečné. Dopravci chtějí také změnit kontrolní postupy při přepravě nebezpečného zboží nebo nařídit přesměrování některých segmentů nákladu na železnici a zlepšit komunikaci mezi provozovatelem infrastruktury a železničními podniky při výlukách. Také požadují, aby se stát systematicky věnoval železničnímu vzdělávání a digitalizaci.
Dopravci se také odvolávají na nařízení EU o využívání železniční kapacity č. 1280/2023. Podle vnitrostátní maďarské úpravy musí do 31. března 2025 Ministerstvo výstavby a dopravy zpracovat národní maďarský návrh opatření ke zlepšení konkurenceschopnosti železnice.