foto: Hasiči Olomouckého kraje/Hašení hořících cisteren s benzenem v Hustopečích
Veřejným prostorem hýbou diskuze nad způsobem hašení hořících cisteren s benzenem po nehodě vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Otázkou stále zůstává, zda hašení požáru probíhalo správně.
K nehodě nákladního vlaku poblíž železniční stanice Hustopeče nad Bečvou došlo v pátek 28. 2. V rámci briefingu po krizovém štábu, který proběhl ve středu tento týden, uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík, že se jedná o „největší havárii benzenu na světě“ všech dob. Video z krizového štábu zveřejnil server ČT24.
Psali jsme
V Hustopečích nad Bečvou došlo k vážné železniční nehodě, při které vykolejil nákladní vlak převážející sedmnáct cisteren naplněných benzenem.…
Krizový štáb: Největší havárie benzenu na světě
Hladík na briefingu uvedl, že byly ukončeny likvidační práce, především odvezení cisteren – tím skončilo bezprostřední nebezpečí. Podle ministra jsme nyní vstoupili do druhé fáze řešení následků havárie, a to k sanaci kontaminované zeminy a spodních vod. Hladík odhaduje náklady na sanační práce na vyšší stovky milionů korun. Ministr také uvedl, že doba trvání sanace může být i v jednotkách let.
Největší diskuze probíhají nad tím, zda byl velitelem zásahu hasičů zvolen správný postup. Do tohoto rozhodování vstupuje vždy množství faktorů a je nutné je vyhodnocovat přímo na místě. Kritika způsobu hašení se objevila v několika diskuzích u článků a v komentářích na sociálních sítích.
Například komentující Lukáš Györ, který byl dle svých slov přes 15 let dobrovolným hasičem, pod článkem na serveru iDnes.cz uvedl: „Tohle je lepší nechat vyhořet. Jestli do toho začnou prát vodu, vsákne se to do půdy a otráví to široké okolí. Doufám, že jsou hasiči o tomhle poučení, jinak napáchají více škody, než užitku.“
Odborníci mají k postupu hasičů výhrady
Redakce RAILTARGET také mluvila s několika hasiči, kteří se specializují na hašení průmyslových chemických látek. Všichni chtěli zůstat v anonymitě, redakce jejich totožnost zná. Dotázaní hasiči se shodli, že nejvíce problematické je použití vody jako hasebního prostředku přímo na hořící benzen.
Zásadním problémem při hašení benzenu je fakt, že pokud je místo požáru hašeno vodou, tak tato voda se následně vsakuje do půdy a odnáší s sebou i toxické látky z hořícího materiálu. To má samozřejmě obrovské dopady na životní prostředí. Ministr Hladík ostatně o situaci v Hustopečích řekl, že „je vážná a ve světě nemá obdoby“.
Průsaku v místě požáru se nedá efektivně zabránit, protože u kolejiště se nachází půda, která dobře prosakuje. S tímto parametrem musí hasiči při zásahu počítat. V Hustopečích vyhodnotili situaci tak, že se bude hasit i za cenu, že dojde k nekontrolovanému rozlivu hasební vody do krajiny.
Použití hasební vody v procesu hašení tohoto typu požáru má své důležité opodstatnění. Jako efektivní se může vyhodnotit využití vody k ochlazování, aby se předešlo explozi v rámci tzv. BLEVE efektu. Podle oficiálních stránek HZS jsou následkem exploze v souvislosti s BLEVE efektem i ničivé ohnivé koule, tepelné záření či destrukční tlakové vlny.
Nejasná úloha vrtulníků s bambi vaky
Předmětem kritiky námi oslovených expertů je i nasazení vrtulníků s bambi vakem, který shazuje na požářiště vodu z výšky. Bambi vaky pomáhají ochlazovat okolí požáru, čímž přispívají k minimalizaci škod. Problém ale je, že touto metodou nelze precizně cílit na určité místo. Hasí se totiž ve velmi obtížných podmínkách. Vrtulník v této situaci rozhodně nenese velkou tíhu hašení požáru a navíc vzniká již zmíněný problém s přímým hašením hořícího benzenu vodou.
V rozhovoru, který serveru iDnes poskytl krajský ředitel hasičů Karel Kolářík, zaznělo, že vyhořelo velké množství kapaliny díky vysoké intenzitě hoření – hašení by při takové intezitě mělo jen malou účinnost. Námi oslovení experti se ale shodují, že vyhoření vypadá jinak, a že se při zásahu v Hustopečích zcela jistě aktivně hasilo. Nezpochybnitelné je zde především využití vrtulníku. Hašení hořícího benzenu je patrné i z videí na oficiálních YouTube kanálech Policie ČR a HZS Olomouckého kraje.
Úsporami k ekologické katastrofě
Velet takto komplikovanému zásahu v rámci bezprecedentní havárie je nesmírně obtížné. To potvrdil i Miloš Němec, náměstek ředitele pro provoz HZS Správy železnic, v podcastu od serveru Požáry.cz. Velitel zásahu je pod obrovským tlakem a musí hledat optimální cestu ke zvládnutí té mimořádné události. Někdy ovšem ideální řešení nalézt nejde.
První zdánlivě banální problém, kteří námi oslovení experti jmenovali, bylo, že místo vody se má v případě hašení benzenu užívat hasicí pěna. Ta je ale oproti vodě drahá a hasiči ji neradi používají, protože prodražuje cenu zásahu. Problémem ovšem je, že částky, které se ušetří v rámci samotného zásahu, jsou minimální, v porovnání se stamilionovými náklady na sanace škod způsobených použitím vody.
Problém celého systému je do značné míry v tom, do jaké míry jsou nastavené priority zasahujících hasičů s ohledem na výši nevyhnutelně způsobených škod. Kvůli nastavení systému bude velitel vždy méně zohledňovat například ekologické škody, protože k nim nemají přímou odpovědnost.
K nejasnostem ohledně zvoleného způsobu hašení přispívá i vyjádření ministra Hladíka, které pro RAILTARGET exkluzivně poskytl. Podle Hladíka se totiž v rámci krizového štábu vůbec neprojednával postup hašení hořících cisteren s benzenem v Hustopečích.
Psali jsme
Hasičský záchranný sbor Správy železnic přivezl do bývalého vojenského prostoru čtyři speciální hasičské automobily a vyprošťovací tanky VT-72B. V rámci…
Špatná metoda hašení způsobuje katastrofu
Ekologické škody způsobené použitou požární vodou je téma, kterému není věnována taková pozornost, jakou by si zasloužilo. K jedné z nejhorších ekologických katastrof v Evropě v souvislosti s požární vodou došlo před 29 lety. Incident se odehrál ve Švýcarsku, když začala hořet basilejská chemička Sandoz. Hasiči tehdy použili k hašení hořících chemikálií vodu, která se následně dostala do nedaleké řeky Rýn. Jedovatá voda ze zásahu vyhubila téměř všechen říční život – jejími následky napříkald vyhynula velká část populace úhořů říčních.
Situace po havárii vlaku v Hustopečích se zatím stále vyvíjí, a je tedy složité vyčíslit veškeré škody související se zásahem. Podle serveru iDnes se voda znečištěná benzenem dostala do studny na užitkovou vodu v chatové oblasti. Vzhledem k tomu, že řeka Bečva je od ní vzdálena jen několik desítek metrů, může to mít katastrofální dopad na životní prostředí.