foto: Archiv/Železnice
Maďarsko po vzoru několika zemí EU zvažuje opatření, kterým by zlevnila poplatky za přístup na dráhu o 40 %. Tento návrh podala společnost HUNGRAIL, strategický partner Ministerstva pro inovace a technologie. Cílem tohoto opatření je podpořit železniční nákladní dopravu během probíhající pandemie
Ministerstvo připravilo podkladové materiály, na základě kterých má vláda rozhodnout, doposud tak však nebylo učiněno. Termín, kdy by v této věci měla vláda učinit rozhodnutí, by měl být přibližně v polovině července.
Maďarské železniční podniky doufají, že tímto návrhem dojde k využití možnosti dle nařízení Evropské komise 2020/1429, které umožňuje zemím EU výrazně snížit finanční zátěž železničních podniků. V některých zemích jsou poplatky za užití dráhy i zcela prominuty, jako např. ve Francii a Rakousku. V zemích jako Německo a Nizozemsko byly sníženy.
Snížení poplatků má vliv i na konkurenceschopnost železnice. Výše nákladů železniční dopravy je přitom rozhodující i ve srovnání se silniční dopravou. Snaha o větší podporu železniční dopravy je opodstatněná. Maďarsko mimo to silně investuje též do své železniční infrastruktury, aby získalo významnější postavení v rámci mezinárodního trhu.
Díky své poloze Maďarsko usiluje o to, aby se stalo evropskou bránou na východ. Již v současné době tvoří 80% provozu mezinárodní doprava. I přes průběh pandemie se počet železničních nákladních přeprav v zemi zvýšil o 7,5%. Významný nárůst zaznamenala intermodální doprava, která zaznamenala zvýšení efektivity a rychlosti a objem tohoto trhu vzrostl o téměř 2%. Toto tempo růstu určitě nechtějí maďarské železniční podniky ztratit.
Tagy