EU version

Inženýrský skvost: Nejdelší trať světa, 21 dní na cestě mezi dvěma kontinenty

Inženýrský skvost: Nejdelší trať světa, 21 dní na cestě mezi dvěma kontinenty
foto: Cri online / public domain /Nákladní souprava mezi Čínou a Španělskem
18 / 12 / 2024

Propojení dvou kontinentů. To dokázala železniční trať mezi Yiwu a Madridem. Jak je možné, že je stále Transsibiřská magistrála považována za nejdelší trať na světě? Nenechte se mýlit, vše je jinak.

Za nejdelší trať na světě byla vždy klasicky považována Transsibiřská magistrála. Tato trať je rozhodně velkým kusem a významným momentem železniční historie, nejedná se už ale o nejdelší trať. Tedy spíše záleží, z jakého úhlu pohledu se na to podíváme. Tato legendární trať ale Transsibiřskou magistrálu využívá. Jedná se o nejdelší úsek celé cesty, přesněji 7410 kilometrů v kolejích. Titulem nejdelší železnice světa se pyšní celkem krátce, a to konkrétně od roku 2018. Bavíme se o železničním spojením mezi čínským městem Yiwu a známým španělským městem, Madridem.

Z Číny do Španělska za 21 dní

Je to naprosto nepředstavitelné, jak něco, tak velkých rozměrů, mohlo vzniknout. Vlak za celou cestu překonává zhruba neuvěřitelných 13 052 kilometrů. Železniční trať protíná a spojuje dva kontinenty. Dobrodružná cesta trvá dvacet jedna dní a obsluha vlaku se musí poprat s osmi časovými pásmy. Lokomotiva je na cestě neuvěřitelných 21 dní. Jedná se o dlouhou dobu, stále je to ale nejrychlejší způsob přepravy zboží, který můžete mít. Pokud byste se rozhodli pro loď, cesta by zabrala 42 dní. Nejčastěji využívaný způsob přepravy je po pozemní automobilová doprava. Ta by byla ale v tomto případě nejpomalejší, jelikož by trvala třikrát více než cesta vlakem.

Nižší emise CO2 nikde nenajdete

Přeprava by mohla být ještě o něco rychlejší, ale není to možné zařídit. Hlavním a největším problémem je ve využívání jiných rozměrů kolejí v jednotlivých koutech světa. Čína a Evropa využívají kolejnice o rozchodu 1435 mm. V Bělorusku a Kazachstánu využívají 1520 milimetrů a aby toho nebylo málo. Španělské tratě mají rozchod 1668 mm. V porovnání ale s lodní dopravou je 21 dní ještě krásných a drobnější zpoždění tedy nijak extra nevadí. Z pohledu ekologického hlediska, je přeprava nákladu vlakem nejméně tíživou cestou, jak převézt zboží. Na cestě vlak vyprodukuje 44 tun CO2, zatímco například takový kamion 114 tun CO2.

 

 

Trasa vlaku spojujícící Čínu se Španělskem

Jedná se také o nejlevnější možný způsob, jak zboží přepravit. Na trase překonává souprava několik zemí. Ze směru z Asie, je výchozím bodem Čína, na kterou je napojena železnice v Kazachstánu. Na území Evropy pak vlak přijíždí přes Bělorusko, Polsko, směrem do Německa. Odtud trasa pokračuje do Francie a následně končí ve Španělsku. Mnoho lidí může být zaskočeno, že o nejdelší železnice světa nic neslyšeli a mylně se domnívali, že držitelkou nejdelší železnice je Transsibiřská magistrála. Legendární ruská trať má stále na toto označení právo, ale jen v osobní dopravě. Spojení mezi Čínou a Španělskem je využíváno pro nákladní dopravu. Z tohoto důvodu se tento inženýrský skvost může také pochlubit titulem nejdelší železniční tratí na světě. 

Zdroje:

Tagy