foto: Public Domain /Lokomotiva PKP CARGO INT.
Situace v polské společnosti PKP CARGO je velmi napjatá. Avšak ne všechny společnosti v jejím holdingu se potýkají se stejnými problémy. Pod lupu jsme vzali dvě dceřiné - polskou PKP CARGO SERVICE a českou PKP CARGO INTERNATIONAL. Výsledky jsou překvapivé.
V minulých měsících redakce RAILTARGET informovala o komplikované situaci polské společnosti PKP CARGO. Ne všechny společnosti z jejího holdingu jsou na tom ale špatně. V detailu jsme prozkoumali dvě. Polskou dceřinou společnost PKP CARGO SERVICE a českou PKP CARGO INTERNATIONAL.
PKP CARGO SERVICE má v Polsku na starosti vlečky PKP, které udržuje, dělá na nich rekonstrukce, diagnostiku a údržbu, ECM údržbu kolejových vozidel a železniční dopravu včetně posunů. Tato společnost zaznamenává dlouhodobě kladné hospodářské výsledky. V roce 2023 dosáhla čistého zisku ve výši 25,7 milionu polských zlotých (cca 148 milionu korun). V roce 2022 (stejně jako v předchozích letech) byla dokonce zařazena na seznam Forbes Diamonds 2022, kam byly zařazeny nejdynamičtější polské společnosti, které ovlivňují polské podnikání a hospodářský rozvoj země.
Psali jsme
I v Sejmu, polském parlamentu, se začalo zkoumat, co stojí za poklesem tržního podílu národního železničního nákladního dopravce PKP CARGO.…
Podobně dobře je na tom česká PKP CARGO INTERNATIONAL. Ta patří k nejvýznamnějším poskytovatelům služeb nákladní železniční dopravy v Evropě a zaměřuje se na přepravu těžkých komodit – uhlí, oceli, stavebních materiálů nebo produktů automobilového, potravinářského a chemického průmyslu, a dále na provozování vleček, železniční stavby a traťové služby, pronájem, opravy a čištění železničních vozů, opravy a údržba lokomotiv. Od roku 2020, kdy společnost vykázala negativní provozní výsledek hospodaření ve výši 75,7 milionů korun, se dokázala v roce 2021 dostat na kladný výsledek ve výši 5,7 milionů korun a v roce 2022 na výsledek ve výši 13,8 milionů korun. Je tak zřejmé, že společnosti se daří i přes nepříznivý vývoj na trhu.
Čeho si ale redakce RAILTARGET všimla jednoho aspektu, které mají obě společnosti v současnosti shodné. Tím je osoba jejich předsedy představenstva, Zbigniewa Pruse, který je považován za zkušeného a pokrokového manažera s více jak 33letou praxí v železničním sektoru.
Kromě PKP CARGO SERVICE a PKP CARGO INTERNATIONAL působí rovněž jako předseda dozorčí rady společnosti AWT ROSCO a.s., člena skupiny PKP CARGO INTERNATIONAL. Prus prošel během své kariéry řadou pozic, a není bez povšimnutí, že začínal jako strojvedoucí trakčního vozidla. Pokrokovost přístupu Pruse podporuje i možnost usilování o první polský projekt testování digitálního automatického spřáhla (DAC) pod hlavičkou PKP CARGO SERVICE, o kterém se nyní spekuluje. PKP CARGO INTERNATIONAL už svůj český projekt představilo.
Psali jsme
Panika v PKP CARGO. V boji s obrovskou provozní ztrátou propouští nejen zaměstnance, ale razantně stahuje finanční podporu pro fotbalový…
Co se týká dobrých ekonomických výsledků právě PKP CARGO INTERNATIONAL, je důležité poznamenat, že na tom nese bezesporu zásluhu i místopředseda představenstva, Michal Kubíček. Ten do boardu nastoupil v roce 2021, tedy v době, kdy se společnosti podařilo zvrátit negativní výsledky hospodaření z předchozích let. Připomeňme, že i Kubíček působí v železničním sektoru už 23 let, přičemž celou svou kariéru působí v rámci PKP CARGO INTERNATIONAL.
Na rozdíl od mateřské společnosti se tomuto duu manažerů tedy daří provádět úspěšnou konsolidaci flotil a provozu. Dosahují kladných hospodářských výsledků, a to i přesto, že PKP CARGO samotné podstatně ztrácí svůj tržní podíl v Polsku (z 56 % na 33 %). Dokonce i státní tajemník (náměstek) pro železnice Ministerstva infrastruktury Piotr Malepszak zhodnotil, že na situaci v PKP CARGO se podepsala kumulace špatných kroků v řízení, investicích, personálním managementu a špatná obchodní rozhodnutí. V souvislosti se stabilizací situace PKP CARGO od 1. června 2024 zavede úsporná opatření v podobě překážek v práci až pro 30 % všech zaměstnanců. Možná nastal čas pro polskou matku inspirovat se u svých úspěšných dceřiných společností.
Zdroj: redakce RAILTARGET; PKP CARGO