foto: Wikimedia Commons / Public Domain /Ukrajinské železnice
Ukrajinské železnice (UZ) rozšiřují svou flotilu o 200 nových plošinových vagónů, které byly vyrobeny ve vlastních výrobních závodech. Tyto vozy, určené pro přepravu velkých kontejnerů mezi Ukrajinou a Evropskou unií, podpoří efektivitu mezinárodní dopravy a zvyšují kapacitu železničního převozu.
Ukrajinské železnice staví vlastní vozy: 200 nových plošin pro evropský trh
Ukrajinské železnice (UZ) posílily svou flotilu o 200 nových plošinových vagónů, které byly vyrobeny přímo ve vlastních výrobních zařízeních. Tyto vozy budou sloužit pro přepravu velkých kontejnerů v rámci intermodální dopravy mezi Ukrajinou a Evropskou unií, což je krok, který podpoří zefektivnění mezinárodní dopravy a zvýší kapacity železničního převozu, jak informuje RailFreight.com.
Projekt byl realizován za pomoci mezinárodní podpory, která byla pro jeho úspěch klíčová. Ukrajinské železnice vděčí svým zahraničním partnerům za důvěru a pomoc, které umožnily nejen rozšíření vozového parku, ale i vytvoření nejen nových pracovních míst. „Naše opravy v závodě získaly novou práci, příjmy a zachování pracovních míst,“ uvedli zástupci UZ. „Nové plošiny nám umožní každý rok přepravit alespoň 300 000 tun nákladu navíc,“ dodali.
Psali jsme
Modernizace ukrajinské železniční trati na evropský rozchod s sebou přináší také rizika spojená s investicemi na Ukrajině a vyvolává…
Nutné podotknout, že financování tohoto projektu bylo zajištěno prostřednictvím Světové banky a Nadace pro podporu, obnovu a reformu Ukrajiny.
Od ruských vozidel k domácí výrobě – zákaz vozidel z Ruska
V posledních letech, a především po vypuknutí války, Ukrajina soustavně hledá způsoby, jak zvýšit domácí výrobu železničních vozidel. Historicky byla ukrajinská železniční síť závislá na ruských železničních vozidlech, avšak po invazi Ruska na Ukrajinu byly všechny ruské dodávky zakázány na dobu 50 let. Tento krok přiměl Ukrajinu přejít na domácí výrobu a tím nejen posílit svou nezávislost, ale i rozšířit svůj vlastní průmysl.
Psali jsme
Ruské železnice v krizi. S rostoucím počtem odstavených lokomotiv a velkým přebytkem vagonů se národní dopravce RŽD ocitá na hranici…
Evidentně to byl dobrý krok, neboť finanční přínosy z tohoto přechodu jsou zřejmé. Ukrajinské železnice loni oznámily, že díky domácí produkci ušetřily 2,4 milionu eur v roce 2022 a 2023.
Ukrajina: Investice do domácí výroby
Plány v letech 2022 a 2023 se týkaly investice téměř 19,3 milionu eur do domácí výroby. Celkově se do projektu zapojilo 151 produktů, přičemž 104 z nich již vyrábí vlastní závody. Tento krok ukazuje na odhodlání společnosti rozvíjet vlastní kapacity a výrobu klíčových komponent, které jsou pro provoz železnic nezbytné, uvedl server RailFreight.com.
Výroba některých produktů má značný finanční přínos. Například vlastní výroba brzdových destiček je o 30 % levnější než nákup z externích zdrojů. U některých komponent, jako jsou usměrňovače pro elektrické nákladní lokomotivy VL80, jsou náklady dokonce poloviční.
Geopolitická situace jako motivace. Invaze Ruska na Ukrajinu
Efektivita nákladů zároveň není jediným důvodem, proč se Ukrzaliznytsia rozhodla pro tento krok. S ohledem na současnou geopolitickou situaci, která znemožnila přístup k některým zahraničním produktům, se domácí výroba stala nezbytností. Ukrajinské železnice tak nejen šetří náklady, ale také si snaží zajistit stabilitu v dodávkách klíčových součástek pro svou infrastrukturu. Řada produktů již také není dostupná kvůli dění na mezinárodní scéně.
Zdroj: RailFreight.com