EU version

Liberecká infrastruktura je ve stavu "skanzenu", Turów trápí pohraniční obce

Liberecká infrastruktura je ve stavu &quote;skanzenu&quote;, Turów trápí pohraniční obce
foto: České dráhy / public domain/Z Liberce do Prahy trvá cesta tři hodiny, politici to chtějí změnit
22 / 09 / 2024

Rozvoj Libereckého kraje zásadně ovlivňují dvě otázky na politickém poli – stav infrastruktury a dopady těžby v dole Turów. Někteří politici dokonce označují kraj právě kvůli infrastruktuře jako „skanzen“.

Liberecký kraj bojuje s kritickým stavem silnic i mostů a ročně investuje miliardy do jejich oprav. Zároveň se zaměřuje na zlepšení spojení s Prahou, kde plánovaná výstavba nové železniční tratě výrazně zkrátí dobu cestování. Kromě modernizace dopravy se kraj potýká i s ekologickými problémy spojenými s těžbou v polském dole Turów, který ovlivňuje zásobování vodou v českých obcích. RAILTARGET se na toto téma podíval trochu zblízka. 

Jedním z hlavních problémů, na který se politici a odborníci zaměřují, je stav krajských silnic. Silniční síť v Libereckém kraji vykazuje mnoho nedostatků a na některých místech je infrastruktura ve špatném stavu, zejména mosty. V reakci na to se kraj každoročně snaží investovat značné prostředky do jejich oprav a modernizace. Do modernizace tak kraj investuje více než miliardu korun ročně.

Dalším klíčovým bodem je spojení s hlavním městem Prahou. Současná cesta vlakem trvá z Liberce do Prahy zhruba tři hodiny, což je dlouhá doba ve srovnání s jinými mezikrajskými spoji. Plánovaná výstavba nové tratě, která by měla dobu jízdy zkrátit na sedmdesát minut, je zatím v počátečních fázích a její realizace by měla začít v roce 2030. Výstavba této tratě je klíčová nejen pro rychlejší spojení s Prahou, ale také pro rozvoj veřejné dopravy v kraji jako celku.

V souvislosti s rozvojem dopravy v kraji je také potřeba zohlednit rostoucí potřebu modernizace tratí a posílení ekologických forem přepravy. To se týká zejména vlakových spojení, které by měly být rychlejší a dostupnější, a zároveň by měly přispívat k ochraně životního prostředí. Odborníci se shodují na tom, že modernizace infrastruktury by neměla být zaměřena pouze na automobilovou dopravu, která je stále připomínaná, ale i na rozvoj železniční sítě, a to i směrem na Berlín.

Problém těžby v dole Turów

Další významné téma, které ovlivňuje Liberecký kraj, je těžba hnědého uhlí v polském dole Turów. Tento důl má výrazný dopad na životní prostředí v okolních oblastech, přičemž jedním z hlavních problémů je odčerpávání spodní vody, což negativně ovlivňuje zásobování vodou na české straně hranice. Česká republika se v minulých letech pokusila řešit tento problém skrze mezivládní dohodu s Polskem. 

Tato dohoda zajišťuje budování vodovodů a dalších opatření na ochranu postižených oblastí v blízkosti dolu. Díky tomu by mělo dojít ke zlepšení situace v zásobování vodou pro české obce, které byly důlní činností ovlivněny. Tento krok je hodnocen jako nutný kompromis, který zajišťuje určité zmírnění negativních dopadů těžby.

Nicméně i přes podepsanou dohodu zůstávají některé otázky stále otevřené. Patří sem například potřeba důsledného monitorování vlivů těžby na životní prostředí, zejména na kvalitu ovzduší, které je zhoršeno emisemi z elektrárny napojené na důl Turów. 

Pro obyvatele Libereckého kraje je těžba v dole Turów citlivou záležitostí, protože kromě ekologických problémů, jako je nedostatek vody a znečištění ovzduší, jde také o otázku přeshraniční spolupráce a jednání s polskou stranou. Obce v blízkosti dolu stále čelí výzvám a tlakům spojeným s těžbou, a proto zůstává toto téma i nadále jedním z klíčových bodů agendy kraje.

Zdroj: ČT24

Tagy