foto: České dráhy / public domain/Z Liberce do Prahy trvá cesta tři hodiny, politici to chtějí změnit
Rozvoj Libereckého kraje zásadně ovlivňují dvě otázky na politickém poli – stav infrastruktury a dopady těžby v dole Turów. Někteří politici dokonce označují kraj právě kvůli infrastruktuře jako „skanzen“.
Liberecký kraj bojuje s kritickým stavem silnic i mostů a ročně investuje miliardy do jejich oprav. Zároveň se zaměřuje na zlepšení spojení s Prahou, kde plánovaná výstavba nové železniční tratě výrazně zkrátí dobu cestování. Kromě modernizace dopravy se kraj potýká i s ekologickými problémy spojenými s těžbou v polském dole Turów, který ovlivňuje zásobování vodou v českých obcích. RAILTARGET se na toto téma podíval trochu zblízka.
Jedním z hlavních problémů, na který se politici a odborníci zaměřují, je stav krajských silnic. Silniční síť v Libereckém kraji vykazuje mnoho nedostatků a na některých místech je infrastruktura ve špatném stavu, zejména mosty. V reakci na to se kraj každoročně snaží investovat značné prostředky do jejich oprav a modernizace. Do modernizace tak kraj investuje více než miliardu korun ročně.
Dalším klíčovým bodem je spojení s hlavním městem Prahou. Současná cesta vlakem trvá z Liberce do Prahy zhruba tři hodiny, což je dlouhá doba ve srovnání s jinými mezikrajskými spoji. Plánovaná výstavba nové tratě, která by měla dobu jízdy zkrátit na sedmdesát minut, je zatím v počátečních fázích a její realizace by měla začít v roce 2030. Výstavba této tratě je klíčová nejen pro rychlejší spojení s Prahou, ale také pro rozvoj veřejné dopravy v kraji jako celku.
Psali jsme
V roce 1975 se ve městě Most odehrál neuvěřitelný příběh, který zní jako z hollywoodského filmu. Kostel Nanebevzetí Panny Marie, jedna z nejvýznamnějších…
V souvislosti s rozvojem dopravy v kraji je také potřeba zohlednit rostoucí potřebu modernizace tratí a posílení ekologických forem přepravy. To se týká zejména vlakových spojení, které by měly být rychlejší a dostupnější, a zároveň by měly přispívat k ochraně životního prostředí. Odborníci se shodují na tom, že modernizace infrastruktury by neměla být zaměřena pouze na automobilovou dopravu, která je stále připomínaná, ale i na rozvoj železniční sítě, a to i směrem na Berlín.
Problém těžby v dole Turów
Další významné téma, které ovlivňuje Liberecký kraj, je těžba hnědého uhlí v polském dole Turów. Tento důl má výrazný dopad na životní prostředí v okolních oblastech, přičemž jedním z hlavních problémů je odčerpávání spodní vody, což negativně ovlivňuje zásobování vodou na české straně hranice. Česká republika se v minulých letech pokusila řešit tento problém skrze mezivládní dohodu s Polskem.
Tato dohoda zajišťuje budování vodovodů a dalších opatření na ochranu postižených oblastí v blízkosti dolu. Díky tomu by mělo dojít ke zlepšení situace v zásobování vodou pro české obce, které byly důlní činností ovlivněny. Tento krok je hodnocen jako nutný kompromis, který zajišťuje určité zmírnění negativních dopadů těžby.
Psali jsme
Na počátku železniční dopravy se stala jednou z nejvýznamnějších tratí, hlavně pro severní Moravu, kde se zasloužila o obrovský průmyslový…
Nicméně i přes podepsanou dohodu zůstávají některé otázky stále otevřené. Patří sem například potřeba důsledného monitorování vlivů těžby na životní prostředí, zejména na kvalitu ovzduší, které je zhoršeno emisemi z elektrárny napojené na důl Turów.
Pro obyvatele Libereckého kraje je těžba v dole Turów citlivou záležitostí, protože kromě ekologických problémů, jako je nedostatek vody a znečištění ovzduší, jde také o otázku přeshraniční spolupráce a jednání s polskou stranou. Obce v blízkosti dolu stále čelí výzvám a tlakům spojeným s těžbou, a proto zůstává toto téma i nadále jedním z klíčových bodů agendy kraje.
Zdroj: ČT24