EU version

Bez vlaků se města vlečou jak šnek: Železnice určuje tempo rozvoje

Bez vlaků se města vlečou jak šnek: Železnice určuje tempo rozvoje
foto: Arne List/CC BY-SA 3.0/Wikimedia Commons/Hlavní nádraží Kodaň, železnice
06 / 03 / 2025

Evropská železniční síť je jednou z nejhustších na světě. Není problém cestovat přímým spojem z jednoho státu do druhého pohodlně a rychle. Železnice hraje ale významnou roli i v regionální dopravě a při budování měst.

Železniční doprava je už od minulosti pro lidstvo klíčová, ať už při otázce cestování nebo přepravě nákladu. Dříve se jednalo o přelomovou technologii, která nebyla zpočátku dostupná pro všechny a jednalo se tak o předražený luxus. Jednalo se v podstatě o životní styl. S postupem času se ale železniční doprava více rozmohla a mohli ji využívat i lidé nižších tříd. Dnes se jedná o samozřejmost, kterou považujeme za běžnou součást našich životů. Vlaky hrají důležitou roli nejen v dálkové dopravě, ale také v regionální. Spojuje malá města s velkými metropolemi. Kolem železnic se ale také města rozrůstají. Jak moc železnice ovlivňuje strukturu měst?

Struktura města podle železnice

Železniční doprava hraje klíčovou roli v růstu a rozvoji měst, ovlivňuje jejich prostorové uspořádání a kvalitu života obyvatel. Města s dobře naplánovanou železniční sítí jsou organizovanější, zatímco složitější nebo neefektivní železniční struktura může vést k chaotickému rozdělení města a prostor nebude chytře využit. Historicky se města rozvíjela podél železničních tratí, protože železnice umožňovala rychlou a efektivní dopravu obyvatel, ale také zboží. Mezi organizované města patří například Kodaň, ve které železnice přispívá k rozvnoměrnému a logickému rozložení městských částí. Naopak ve Varšavě, kde je železniční síť složitější a méně organizovaná, dochází k chaotickému a neuspořádanému růstu města a horšímu propojení jednotlivých částí metropole.

Železnice mohou mít pozitivní dopad nejen na správné a organizované rozložení města, přispívá také k rozvoji ekologické dopravy. Hustá infrastruktura přispívá k větší oblibě hromadné dopravy u obyvatel, čímž dochází k měnšímu znečištění ovzduší a zmenšují se silniční kolony. Pozitivní dopad má také na ekonomiku a obchod. Místa s dobrou dostupností přitahují více investorů, díky kterým se následně může rozrůstat populace. Vznikají nové obytné jednotky nebo obchodní centra. Další výhodou dobrého městského železničního spojení je propojení obytných, komerčních a průmyslových částí.

Koordinace železnice s MHD

Je nutné ale železnici propojit a sjednotit také s ostatními druhy dopravy. Ve velkých metropolích se nepochybně neobejde bez koordinace s městskou hromadnou dopravou, která ve velkých městech hraje zásadní roli při přepravě obyvatel. Dopravci chtějí cestujícím dopřát co největší komfort. Kvůli tomu jsou vagony často přizpůsobené například pro kočárky, zavazadla nebo jízdní kola. Ve městech a jejich okolí najdeme nespočet cyklostezek, které jsou velmi oblíbené a využívané. Díky přizpůsobení vagonů pro přepravu jízdních kol je tak železniční doprava pro obyvatele mnohem atraktivnější.

Železnice zasahují také do městské architektury

Železniční tratě neovlivňují pouze strukturu měst, obohacují je také o nové nádražní budovy, které musí být dokonale zasazené do již existujícího a fungujícího systému. Architekti musí vymyslet vzhled nádražní budovy tak, aby nevyčnívaly. Nejen ve vlacích, ale i skrze nádražní budovy se dopravci a architekti snaží lidem přinést co největší pohodlí. Důkazem toho je Německo, které na několika stanicích vybodovalo cyklokavárny. Cyklisté si tak zde mohou půjčit kolo, odpočinout si, občerstvit se anebo si prostě jen zpříjemnit čekání na vlak.

Zdroje: researchgate.net, jooka.cz

Tagy