foto: Flickr/lokomotiva 770
Řada lokomotiv 770 a 771 dosloužila. Přezdívalo se jim „čmelák“. Čím byly tyto lokomotivy tak výjimečné?
Na webu Plzeňští strojvůdci jsme našli informace o lokomotivách řady 770 a 771, kterým se přezdívalo „čmeláci“. Těchto strojů bylo vyrobeno okolo dvou stovek a specifické byly hlavě kvůli „štěkotu“ z jejich výfuků, který byl slyšet opravdu všude, především na seřaďovacím nádraží, kde se tyto mašiny zdržovaly nejčastěji. Využívány byly hlavně pro posunování vagónů a přetahy těžkých vlaků. Využití těchto mašin bylo omezeno po dokončení prací na prvním a druhém tranzitním koridoru, kde valná většina strojů i dosloužila svou službu. V roce 2015 zbyly v provozu poslední čtyři funkční lokomotivy.
Lokomotivy řady 711 byly velmi oblíbené a celkem se jich vyrobilo sto devadesát pět kusů. Jejich zlatá éra proběhla v letech 1969–1972 a určeny byly pro východoslovenskou trať. Vyráběly se na Slovensku ve firmě SMZ Dubnica nad Váhom. Strojvedoucí si tyto lokomotivy velmi oblíbili, i dnes je někteří stále považují za špičkové mašiny, které jsou nejlepší svého druhu pro těžký posun vagónů. Nevýhodou těchto lokomotiv je to, že ničí traťový svršek, díky tomu, jak jsou masivní a mají velkou hmotnost. Právě to, že jejich provoz měl nepříznivý vliv na stav kolejí zejména při projíždění úseky, kde jsou tratové oblouky, byly nakonec vyřazeny z provozu.
Psali jsme
Historický vlak, který pravidelně vozí turisty mezi Břeclaví a Lednicí, vykolejil nedaleko Lednice. Incident způsobil škodu ve výši dvou milionů…
Co se skrývá uvnitř lokomotivy 711? Je to již osvědčený motor K6S 310 DR. Jedná se o vznětový motor, který pohání trakční generátor, jež napájí šest trakčních stejnosměrných motorů. Tento typ lokomotiv umožňoval řízení dvou spřažených lokomotiv z jednoho stanoviště. Využití našly na tehdejší neelektrizované trati z Českých Budějovic do Českých Velenic. Zajímavé je, že na území Slovenska tyto stroje stále fungují!
Čmeláci byli odstaveni z provozu v Ostravě. Naposledy se prohnali po kolejích mezi zastávkami Havířov a Albrechtice u Českého Těšína. Prozatím však zůstávají nevyužity a vyčkávají v záloze v případě výluky, nebo pro přetahy nákladních vozů. Nyní se na tyto lokomotivy vzpomíná jako na obrovské dříče, které za svou padesátiletou službu odvezly nespočet tisíc tun nákladů.
Tagy