1280 x 720 (lg)
EU version

Boj o miliardy na české železnici: Politici slibují férové soutěže i pohodlnější cestování

Boj o miliardy na české železnici: Politici slibují férové soutěže i pohodlnější cestování
foto: RAILTARGET/debata Hospodářské komory ČR na téma Dopravy
24 / 06 / 2025

Z debaty politiků o dopravě vyplývá několik bodů, které přispějí k vyšší transparentnosti veřejných zakázek na železnici a férovým podmínkám pro jejich účastníky. Stěžejní jsou zejména včasné spouštění tendrů, důraz na kvalitu v zadávacích podmínkách a sdružování krajů při definování požadavků na vlaky.

Liberalizace osobní železniční dopravy je aktuálně největším tématem na české železnici. Souvisí s ním totiž řada rozsáhlých veřejných zakázek – největší z nich představuje společná soutěž PrahyStředočeského kraje na obsluhu páteřních linek za rekordních 142 miliard korun. Není divu, že toto téma rezonovalo i při debatě Hospodářské komory na téma Dopravy, které se zúčastnili zástupci pěti politických stran.

Vislous: Včasné spouštění tendrů přinese vyšší komfort pro cestující

Politici se shodli, že zásadním prvkem při vypisování veřejných zakázek je správné načasování. Ministerstvo dopravy, kraje či města jakožto zadavatelé by měli soutěže vypisovat s dostatečným předstihem, aby umožnili výrobcům včas dodat moderní a komfortní kolejová vozidla. „Soutěže na dopravní obslužnost by se měly spouštět minimálně čtyři roky předem, aby bylo možné včas vysoutěžit, příp. homologovat nová vozidla,“ uvedl Václav Vislous, 1. místopředseda krajského sdružení Pirátů Praha.

Dalším podstatným bodem, který Vislous zmínil, je nutnost vyššího důrazu na technické parametry vozidel v rámci hodnotících kritérií: „Je třeba hodnotit nejen cenu, ale i spolehlivost, komfort a služby. Je důležité se na to zaměřit, aby cestující měli zajištěnou kvalitu, kterou stát platí, což se často neděje,“ řekl Vislous a dodal, že podstatnou roli hrají otevřené podmínky, které přinesou vyšší konkurenci v sektoru a s tím související nižší cenu vlaků.

Kolovratník: Potřebujeme třetí, možná i čtvrtou kolej

Podle Martina Kolovratníka, poslance hnutí ANO a stínového ministra dopravy, je v oblasti liberalizace nutné nastavit jasná pravidla. „Těžce nesu nárokovost našich dopravců, kdy každý, kdo si ukáže a vykřičí si slot, tak jede,“ uvedl.

Kolovratník dále zmínil, že z pozice zákazníka oceňuje vysokou frekvenci vlakových spojů, která s sebou ale nese daň v podobě nedostatečné kapacity tratí: „V Praze je vidět, že se sem dopravci už nevejdou, protože všichni chtějí být v nejlepší časy na hlavním nádraží. Existuje určitá kapacita, což má vliv i na nákladní dopravu. Osobně jsem hluboce přesvědčen o potřebě třetí, možná i čtvrté koleje na hlavních koridorech – pro zvýšení kapacity. Je třeba to udělat co nejrychleji,“ dodal poslanec ANO.

RAILTARGET

RAILTARGET

Kupka: Liberalizace překreslí podíl Českých drah

Ministr dopravy Martin Kupka vidí aktuální situaci v liberalizaci osobní železniční dopravy u nás pozitivně – v debatě uvedl, že v této oblasti je Česká republika „aktuálně na špici toho, co se odehrává v Evropě“. Kupka dále řekl: „To, že kolem veřejných soutěží dnes není tolik napětí, je správně. Bude to nutně znamenat postupné překreslování podílu, které mají České dráhy, ale nemusí to znamenat oslabení ČD z hlediska reálného významu i reálných čísel jejich hospodářských závěrek.“

Kupkovo tvrzení o tom, že u nás okolo veřejných soutěží není tolik napětí, však příliš nepodporují probíhající spory dopravců, které často řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jedním z čerstvých případů je neshoda Českých drah a Arrivy v tendru Ministerstva dopravy na obslužnost dálkových linek R16 a Ex6. České dráhy podaly proti údajně netransparentním zadávacím podmínkám veřejné soutěže rozklad, který byl 16. června zrušen v prvoinstančním rozhodnutí ÚOHS.

Sviták: Jsme v přechodném období, postupně nasadíme BEMU

Regionální pohled nabídl dle svých slov Jan Sviták, náměstek hejtmana pro dopravu a lídr kandidátky hnutí STAN v Libereckém kraji. Podle Svitáka je nastavení podmínek složitější, jelikož je spojeno s postupnou proměnou vozového parku kraje směrem k udržitelným řešením: „Doposud byla situace jednodušší v nastavení kritérií v rámci tendrů, protože jsme se pohybovali v jasných mantinelech, např. u nás nepřicházela v úvahu jiná než dieselová vozidla,“ uvedl liberecký náměstek.

Podle Svitáka situace souvisí s plány na elektrifikaci tratí v Libereckém kraji: „Aktuálně nemůžeme nastavit přesně podmínky pro výběrová řízení. Máme plán elektrifikace, kde jsou vymezené některé z termínů realizace, který řešíme i s kolegy z Německa. Vnímáme to jako přechodné období, kdy ještě vydržíme s diesely, postupně budeme nasazovat BEMU, a na probíhající elektrifikaci budeme reagovat,“ dodal.

RAILTARGET

RAILTARGET

Kolovratník: Kraje by měly sjednotit své požadavky na vlaky

Modernizace vlakových souprav v návaznosti na nově vypisované tendry aktuálně probíhá napříč kraji. Podle Kolovratníka by se proto kraje měly spojit a definovat své požadavky společně: „Trápí mě roztříštěnost, kdy máme 14 krajů, a každý má jiné požadavky na vlaky. Je to špatně, měli bychom se domluvit na změně. Představte si, že bychom neměli 14 zadavatelů se specifickými požadavky, ale všichni by soutěžili jeden typ regionálních vlaků. Kdyby existovaly standardizované typy vlaků, které by kraje odebíraly, zlevnilo by to celý systém,“ uvedl Kolovratník.

Inspiraci pro takové sdružování můžeme hledat v zahraničí: Společnost Stadler začátkem června informovala o dodání první vlakotramvaje v rámci společné zakázky sdružení VDV-TramTrain. Sdružení, do něhož patří šest dopravních podniků z NěmeckaRakouska, může na základě rámcové smlouvy odebrat od Stadleru až 504 souprav. „Tento společný projekt zadávání veřejných zakázek je pro naše odvětví vzorovým projektem. Ukazuje, že když všichni táhnou za jeden provaz, vznikne víc než jen vozidlo – vznikne společný kus budoucnosti,“ uvedl Thorsten Erlenkötter, hlavní projektový manažer projektu VDV-TramTrain.

Tagy