foto: RAILTARGET/Muzeum ČD v Olomouci
Poslední prosincový víkend se v Olomouci sjely legendy železnice a v plné kráse se ukázaly milovníkům železnice i náhodným kolemjdoucím. My jsme byli u toho a přinášíme vám nezapomenutelné služebníky.
Olomouc v pátek 27. prosince přivítala legendy železniční tratě. V rámci akce Mezinárodní setkání legend koridorů se zde sjely lokomotivy, které budou z provozu vyřazeny nebo budou přemístěny na jinou trať. Hlavní koridory budou moci od ledna 2025 obsluhovat pouze lokomotivy s instalovaným zabezpečovačem ETCS, který vyřazené mašiny nemají a jeho instalace by se Českým drahám nevyplatila z důvodu finanční náročnosti a stáří vozidel. Pro milovníky železnic byl připravený program a výstava legendárních strojů, a to od pátku až do neděle. My jsme se vydali na nástupiště 1A, kde jsme si mohli lokomotivy prohlédnout zblízka.
Psali jsme
Sergej neboli motorová lokomotiva T 679.1 je jednou z nejspolehlivějších lokomotiv všech dob. Poradil si s nejtěžším nákladem i se všemi…
Zeptali jsme se také návštěvníků, co si o výstavě legendárních lokomotiv myslí: „Za mě je to super akce, jak se můžeme s krásou těchto strojů rozloučit a můžeme je naposledy vidět v celé své kráse. Taky je skvělé tady vidět hodně mladých kluků, kteří mají o lokomotivy zájem a baví je to,“ okomentoval akci dlouholetý milovník železnice.
První zastávka u Uhelky
Při příchodu od nádražní budovy se jako první návštěvníkům představila lokomotiva E 469.2 (122) neboli Uhelka. Nejčastěji se vyskytuje v oblasti Ústí nad Labem, kde měla za úkol převoz uhlí z okolí Mostu. Díky tomu si vysloužila svojí přezdívku.
![Uhelka na nástupišti v Olomouci RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_93d0fb9a32036b2e2185b07af88affc0_6770637d1ad4c.jpg)
Z koridorů se vytratí také Žehlička
K obdivu byla také lokomotiva E 426.0 (113) zvaná Žehlička. Jedná se posunovací mašinu, která byla také využívána pro nákladní dopravu. Přezdívku si vysloužila díky svému vzhledu, ale také kvůli své funkci. Jak se mezi milovníky železnice říká: „Žehlila po nádraží.“
![Žehlička RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_c32fa395503de580d33a4d2f2c891603_677063fa9523c.jpg)
Banán jménem, ale ovoce to není
Lokomotiva E 499.2 (150), známá jako Banán nebo Potkan byla k vidění jako třetí v pořadí. Byla určena pro rychlíkovou dopravu. Na svých počátcích nejčastěji brázdila na trase Praha-Košice. Přezdívky získala především díky svému tvaru nebo častému žluto-zelenému nátěru. Můžete ho znát také pod označením Krysa nebo Pražská dvojka.
![Banán v modrém kabátku RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_e1ca595f3382c4125acc34bd1dd8d2db_6770647d50539.jpg)
Nespolehlivý Bastard mizí z koridorů
Některé legendy si mohli návštěvníci prohlédnout také zevnitř například lokomotivu ES 499.2 (371) neboli Bastarda. Výroba začala kvůli požadavku na vývoj dvousystémové lokomotivy, která bude vyhovovat rozdílnému napětí mezi tehdejším Československem a Německem. Přezdívka poukazuje na jeho nespolehlivost, pro kterou byl typický.
![Nespolehlivý Bastard RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_66430b2f02ee9275b5b1441e2ef3d06c_677064f083272.jpg)
![Řada na prohlídku vnitřku Bastarda RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_543121c841c9998be7a70baab510c242_677065403ecee.jpg)
Silná Gorila dosloužila
K prohlédnutí také byla škodovácká Gorila neboli ES 499.0 (350). Jméno si vybojovala svojí bezkonkurenční tažnou silou. Můžete ji znít také pod jménem Škodovácké zlato, jelikož se jednalo o jednu z nejlepších lokomotiv z plzeňské Škodovky. Byla vyrobena v 70. letech minulého století, a to pro potřebu vypravení rychlíků přes stykovou stanici Kutná Hora bez nutnosti výměny lokomotivy.
![Neohrožená Gorila RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_962057f769e4b6004c5b86933e1e4224_677065bb927a6.jpg)
Dvě v jednom neboli Dvojička
Posledním kouskem výstavy byla lokomotiva E 479.1 (131). Ani zde se neobejdeme bez přezdívky. Díky složením ze dvou částí si vysloužila označení Dvojička. Její doménou byl převoz těžké nákladní dopravy v obtížné terénu.
![Dvojička RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_507ca7c831222d6d22dcf9b059411385_67706643315a4.jpg)
Legendární Brejlovec
Olomouc se o víkendu opravdu proměnila v ráj šotoušů. Mimo vystavené kousky zde bylo vypraveno i několik speciálních vlakových souprav, se kterými se mohli lidé projet. Díky tomu jsme na nástupištích většinou potkali pouze lidi s foťáky a stativy než cestující. Mezi exponáty se zde objevil i legendární Brejlovec neboli T 784.4 (754). I přesto, že je stále v provozu, milovníci železnice si ho vždy rádi prohlédnou. Již podle prvního pohledu vám bude jasné, čemu vděčí za svoji přezdívku. Může za to vzhled čelních skel.
![Legendární Brejlovec RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_f85064f5800f91b4ea201306d070439d_677067d734975.jpg)
Ve fotogalerii šotoušů nechyběl ani Sergej
Další legendou, kterou se mohli šotouši pokochat, byl slavný Sergej (T 679.1/781). V Olomouci se ale nezdržel dlouho. Na nástupišti se odpojil od soupravy a pelášil pryč. Oblibu si ve své době získal především kvůli dovozu uhlí, kvůli čemuž byl vyroben. Může být označován také jako Buben tajgy, a to pro svůj hlasitý dunivý zvuk.
![Neporazitelný Sergej RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_18b8d2d6d0581c124324a805af3314e5_67706836b1af2.jpg)
Projížďka vlakem po vzoru Brigitte Bardot
Jedním z největších skvostů byl úplně první model lokomotivy T 478.1 neboli Bardotka. Původ přezdívky je opravdu zajímavý. Jméno získala podle poprsí francouzské herečky Brigitte Bardot, které svým tvarem připomíná. V 60. letech minulého století nahradily elektrické a motorové lokomotivy parní stroje. Bardotka tak byla využívána především v osobní a rychlíkové dopravě.
![Svůdná Bardotka RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_09ef4d3ac254c281b32cfb030a7e0358_677068879b832.jpg)
Retro zážitek se Šestikolákem
Jedinečnou podívanou nabídl také Šestikolák (E 669.2/182). Jeho doménou jsou především těžké náklady. V Olomouci byl ale zapřažen k historickým retro vagónům, ve kterých se mohli lidé projet až do Zábřehu.
![Šestikolák s retro vagóny RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_a24dd874723e3edcfcc86f051cccad3f_677068ece0205.jpg)
![Historická souprava RAILTARGET](//www.railtarget.cz/images/files/txt/resize_image_70bcd7e2e4828817c971b953d51900eb_6770695728837.jpg)
Psali jsme
Motorová lokomotiva T426.0 neboli Rakušanka byla významnou lokomotivou 60. a 70. let. Byla odkazem velkého železničního úspěchu.
Zdroje: cd.cz, atlaslokomotiv.net