EU version

Sdružování krajů ve veřejných zakázkách je klíčem k transparentnosti železničního sektoru, potvrdili dopravní lídři napříč spektrem

Sdružování krajů ve veřejných zakázkách je klíčem k transparentnosti železničního sektoru, potvrdili dopravní lídři napříč spektrem
foto: koláž RAILTARGET/Zleva: Jan Sechter, Pavel Čížek, Andrea Kneiflová, Aleš Novák, Ondřej Prokop
20 / 06 / 2025

Na veletrhu Rail Business Days se diskutovalo o budoucnosti veřejného zadávání v osobní železniční dopravě. Zástupci krajů, opozice i spolku FAIR RAIL se shodli na nutnosti nastavení jasných pravidel a vzájemné spolupráce. Důraz kladli zejména na transparentní parametry a efektivní sdružování zakázek.

Letošní ročník největšího českého železničního veletrhu Rail Business Days hostil řadu zajímavých akcí. Jednou z nich byla i odborná debata na téma „Veřejné zadávání v osobní železniční dopravě“, kterou pořádal magazín RAILTARGET ve spolupráci s Hospodářskou komorou České republiky a spolkem FAIR RAIL. V debatě se sešli představitelé krajů i opozice, kteří diskutovali o způsobech kultivace prostoru veřejných zakázek. Nejčastěji zmiňovanými body byla větší transparentnost v definování technických parametrů v zadávacích řízeních a efektivnější spolupráce mezi kraji.

Debatu moderoval Jan Sechter, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory České republiky. Účastníky byli Pavel Čížek, náměstek hejtmana pro oblast dopravy v Plzeňském kraji, Aleš Novák, poradce náměstka primátora pro dopravu hlavního města Prahy, a Ondřej Prokop, zastupitel hlavního města Prahy a předseda pražského hnutí ANO.

Spolek FAIR RAIL představil témata transparentního železničního trhu

Moderátor uvedl také spolek FAIR RAIL, který se nově přihlásil do Hospodářské komory, a který se zabývá nastavením férových podmínek ve veřejném zadávání v osobní železniční dopravě. Spolek představila jeho předsedkyně Andrea Kneiflová v krátkém video příspěvku, kterým zároveň přivítala účastníky debaty. „S radostí vidíme, že je možnost rozvíjet dále témata férové železnice, například prostřednictvím dnešního kulatého stolu. Liberalizace osobní dopravy, respektive výběrová řízení na přepravce a související dodávky jsou výzvou pro všechny zúčastněné,“ zmínila Kneiflová.

Tato témata podpořili svými příspěvky i účastníci debaty, kteří se shodli na důležitosti podrobné přípravy veřejných zakázek především v souvislosti s prováděním předběžných tržních konzultací (PTK). Novák v souvislosti se společným tendrem Prahy a Středočeského kraje za 142 miliard zmínil nastavení standardizovaných požadavků, které ve výsledku přinesou nižší cenu za vlakové jednotky: „Považujeme za zásadní, aby se do soutěže přihlásilo co nejvíce uchazečů, jak výrobců, tak dopravců. Proto chceme, aby požadavky u jednotlivých krajů byly co nejvíce shodné, protože to výrazně ovlivňuje ekonomiku veřejných zakázek, zjednodušeně řečeno – kolik nás budou stát nové vlaky a provoz jako takový.“

Sdružování krajů a vzájemná pomoc pro nižší cenu vlaků

Novák zmínil také aktuálně probíhající PTK na další soutěž, kterou bude Praha vyhlašovat se Středočeským krajem, a to na bateriová vozidla (BEMU). Tato vozidla ostatně soutěží i Plzeňský kraj, a právě proto se probíhajících PTK účastní. Čížek zmínil, že při přípravě na nákup BEMU bylo nutné zvážit řadu parametrů, například poměr elektrifikovaných a neelektrifikovaných tratí, nebo členitost terénu v kraji. V rámci testování na to šli prakticky: „Vlak jsme si jednoduše půjčili z Moravskoslezského kraje a vyzkoušeli, jaký bude dojezd na konkrétních tratích,“ uvedl Čížek.

Tyto příklady ilustrují vzájemnou spolupráci účastníků zadávacích řízení, kterou podpořil také Prokop: „Myslím, že spolupráce krajů je důležitá, například v tomto konferenčním formátu, kdy se politici a zástupci krajů mohou potkávat a sdílet informace,“ uvedl. Pochválil i spolupráci Prahy a Středočeského kraje: „Je specifické, že dva zadavatelé soutěží jednu soutěž, což by mělo přinést efektivitu v rámci ceny pro oba kraje,“ řekl předseda pražského hnutí ANO.

Moderátor vznesl dotaz, zda si debatující dovedou představit spolupráci krajů i v rámci standardizace parametrů u vozidel v zadávacích řízeních. Čížek uvedl, že to do jisté míry již probíhá, jelikož výrobci znají poměry na českých železnicích. Možnosti jsou ale podle náměstka ovlivňeny infrastrukturou: „Bohužel v České republice máme jen jednu třetinu elektrifikovaných tratí, potom tedy bojujeme, jaké vlaky nasadit na ty neelektrifikované.“ Čížek dodal, že vzhledem k nejistému osudu dieselových jednotek, řada krajů sází na tratích bez elektrifikace právě na bateriové vlaky.

Tagy