EU version

Německo na prahu nové vlády: Doprava jako bitevní pole?

Německo na prahu nové vlády: Doprava jako bitevní pole?
foto: DB/DB
24 / 02 / 2025

CDU/CSU a SPD se dohodly na vytvoření nové vlády, která ovlivní budoucnost německé dopravy. Na některých opatřeních panuje shoda, jinde ale hrozí ostré střety – například u spalovacích motorů, financování infrastruktury nebo budoucnosti Deutsche Bahn. Jaké změny se chystají a kdo nakonec určí směr?

Volební výsledky nasvědčují tomu, že v Německu bude sestavovat vládu CDU/CSU. Partnerem jí bude sociální demokracie (SPD). Koalice bude ve Spolkovém sněmu disponovat většinou asi třinácti hlasů.Utvořit širokou či velkou koalici (v Německu se jí říká GroKo) bude ovšem z obsahového hlediska velmi obtížné. Podívali jsme se na postoje k důležitým programovým otázkám, které mají vliv na dopravu.

Energetika: Snížit ceny ano, ale jak?

CDU/CSU a SPD se sice shodnou na nutnosti snížit ceny energií jako důležitého nákladového vstupu pro dopravní odvětví, ale neexistuje shoda, jak to udělat. U CDU/CSU je nejasný postoj k budoucnosti emisních povolenek. Každá z formací se jej bude snažit změnit, ale mohou se navzájem zcela zablokovat. Německo tak nebude pravděpodobně akceschopné při reformě emisních povolenek na evropské úrovni.

Podobně složitá budou jednání o koaličním programu v silniční dopravě. Každý z koaličních partnerů chce sice změnit, nikoliv však zrušit prodejní kvóty elektromobilů a sankce za jejich neplnění, které stanovila EU. CDU/CSU chce zrušit zákaz spalovacích motorů, SPD je naopak proti a bude chtít zákaz udržet a je odhodlána dotovat nákladní a užitková vozidla s klimaticky příznivým pohonem. CDU/CSU chce naopak jít cestou podpory alternativních paliv, v čemž SPD nemá vyhraněný názor. Shodou je podpora výstavby dobíjecí infrastruktury pro elektromobilitu, zjednodušení povolovacích řízení a řešení nedostatku řidičů.

Kdo zaplatí lepší silnice a železnice?

Financování dopravní infrastruktury také narazí na diametrálně odlišné představy budoucích koaličních partnerů. Zatímco sociální demokracie chce zrušit dluhovou brzdu a pomocí dluhu, který by se stal základem speciálního investičního fondu financovat modernizaci dopravní infrastruktury, CDU/CSU chce udržet dluhovou brzdu (limit deficitu státního rozpočtu vůči HDP) jako princip a německou tradici a investiční fond zřizovat odmítá.

CDU/CSU chce snížit celkové daňové zatížení dopravního odvětví, včetně snížení daně vypočítávané z CO2 dopravních prostředků, SPD daně a poplatky pro dopravu snižovat nechce. CDU/CSU chce ukončit křížové financování dopravních módů z výnosů a vrátit se k principu „poplatky ze silniční dopravy financují silniční dopravu“.

Deutsche Bahn: Rozdělit, nebo zachovat?

Rozpor panuje v budoucnosti národního železničního dopravce. CDU/CSU výrazně vystoupila již před volbami s návrhem rozdělit koncern Deutsche Bahn na provozní a infrastrukturní část. SPD toto zásadně odmítá.

Obě strany samozřejmě deklarují podporu přesunu dopravy ze silnice na železnici. Jak toho chtějí dosáhnout, není v tuto chvíli zřejmé. SPD se chce pustit do reformy poplatků za použití dopravní cesty, CDU/CSU se vůbec k tématu v předvolební kampani nebo v programu nevyjádřila.

V letecké dopravě chce CDU/CSU snížit daně a poplatky, SPD je chce jen „změnit“. Vnitrozemskou vodní dopravu chtějí obě formace posílit. Praktickou politiku ve prospěch vodní dopravy může oběma stranám usnadnit odchod Zelených do opozice. Tato strana se stavěla fundamentalisticky pod heslem ochrany přírody a vodních toků proti jakýmkoliv plavebním záměrům.

V digitalizaci, která se v praktických politikách dopravy významně dotýká, se oba budoucí partneři shodují na nutnosti zřídit ministerstvo a věnovat se ochraně kritické infrastruktury.

Ministerstvo dopravy se změní na Ministerstvo infrastruktury?

Systém německého vládnutí v sobě obsahuje silnější roli kancléře a jeho úřadu v prosazování jednotlivých politik. Také v redefinování role ministerstev bude CDU/CSU a kancléř Merz určujícími.  Ministerstvo dopravy by se podle interních představ CDU/CSU změnilo v Ministerstvo infrastruktury a zahrnulo by i kompetence energetické infrastruktury, výstavby a reformy povolovacích a stavebních řízení. Zcela jistě vznikne Ministerstvo hospodářství, které možná bude mít na starosti i trh práce. Kandidát na kancléře Merz prohlásil, že ministrem bude člověk, který rozumí hospodářské politice a ministerstvo nebude obsazené nevládními organizacemi. Klimatická politika se tak odstěhuje z hospodářského resortu zpět do Ministerstva životního prostředí.

Personální otázky se zatím neřeší, nicméně v profesních dopravních kruzích je favorizována varianta přidělit resort dopravy a infrastruktury politikovi z CDU/CSU. Podle průzkumu Deutsche Verkehrszeitung považuje 51 % dotázaných za nejkompetentnější v dopravní politice CDU/CSU a jen 12 % přisuzuje schopnosti SPD.

 Zdroj: RAILTARGET, CDU/CSU, SPD 

Tagy