EU version

Vlakem 250km/h? V Rakousku brzy realitou, Česko nesmí usnout na vavřínech

Vlakem 250km/h? V Rakousku brzy realitou, Česko nesmí usnout na vavřínech
foto: ÖBB / Public Domain / ÖBB /Koralmbahn Bahnhof Weststeiermark Drohne
07 / 01 / 2025


Sousední Rakousko nezahálí a systematicky modernizuje svou železniční síť. V následujícím roce plánuje otevřít klíčový spoj, jehož součástí bude i nejdelší železniční tunel v zemi. Pro Česko to znamená příležitost, pokud ji dokáže využít.


Investice do rakouské železniční sítě zasluhují pozornost, protože v budoucnu utvoří se středoevropskou sítí vysokorychlostních tratí logický celek. Právě propojení ze severu na jih představují pro Rakousko prioritu a pro Českou republiku příležitost se prostřednictvím Baltsko-jaderského koridoru TEN-T včas s adekvátními parametry napojit na nová rakouská kapacitní spojení.

Co se otevře v Rakousku?

V letošním roce v prosinci bude zprovozněna úplně nová železnice Koralm v délce 127 kilometrů. Jeho součástí je i tunel pod pohořím Koralpe mezi Štýrskem a Korutany o délce 32,9 km, který se stane až do otevření Brennerského úpatního tunelu nejdelším tunelem v Rakousku. Projektovaná maximální rychlost bude činit 250 km/h. Společně s úpatním tunelem Semmering, který už byl proražen a zbývá jeho technické zabezpečení, bude na novou trať vpuštěna nákladní doprava v říjnu 2025 a od nového jízdního řádu v prosinci 2025 také osobní doprava. Zbývá absolvovat 15000 testovacích kilometrů a zkoušky technických systémů. 

ÖBB / Public Domain / ÖBB

Rakouská železniční síť

Železniční síť rakouských státních drah ÖBB o celkové délce 5 000 km se zatím modernizovala za probíhajícího provozu. Do roku 2029 předpokládá ÖBB investovat celkem 21,1 miliardy eur. Plány na propojení metropolí Štýrska a Korutan Grazu a Klagenfurtu existovaly již ve dvacátých letech minulého století. ÖBB je začala realizovat teprve v roce 1998. Na financování se podílela Evropská unie, konkrétně fond Nástroje propojení Evropy CEF ve výši 40 % stavebních prací a 50 % průzkumných prací. Financování ve výši až 50 % stavebních prací má zajištěn i Brennerský tunel mezi Rakouskem a Itálií.

Rakousko investuje do železniční sítě prostřednictvím šestiletých rámcových plánů, které vypracovává divize ÖBB-Infrastruktur, po konzultaci s ministerstvem infrastruktury a v případě sítě TEN-T také s Evropskou komisí.

 

Zdroje: presse-oebb.at

Tagy